در آن نیامده ایّام

حسن صنوبری

در آن نیامده ایّام

حسن صنوبری

در آن نیامده ایّام

ثُمَّ نَادَى بِأَعْلَى صَوْتِهِ :
الْجِهَادَ الْجِهَادَ عِبَادَ اللَّهِ
أَلَا وَ إِنِّی مُعَسْکِرٌ فِی یَومِی هَذَا
فَمَنْ أَرَادَ الرَّوَاحَ إِلَى اللَّهِ
فَلْیَخْرُجْ .

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات

ماجرای مستند تلویزیونی دایی حسنم

سه شنبه, ۲۸ ارديبهشت ق.ظ

بنا به آنچه دوستان و آشنایان و خانواده و همچنین دوستان دایی مدام دربارۀ این مستند سه قسمتی  از بنده می‎پرسند ... و مخصوصا با توجه به پخش قسمت دوم در شب گذشته:

1. بنده تقریبا از ابتدا تا انتها همراه گروه مستندساز بودم، اما نه مدیریت و فرمان در دست من بود، نه خدمتی به‎سزا بر آمد از دستم. اندک فعالیتی که بوده از سنخ حداقل وظایف معمول خانوادگی بوده است که هرکس دیگری جای من بود بیشترش را برای داییش و داغ‎داریش می‎کرد. جز من هیچ عضو گروه از بستگان دایی حسنم نبودند و قطعا تلاش ایشان به اخلاص و عاری بودن از شایبه‎ها بسیار نزدیک‎تر است تا من که از منسوبین ظاهری‎ام. پیش از آشنایی با این گروه، بنده دنبال این بودم که مستندواره‎ای برای دایی در حد پخش برای خانواده تهیه کنیم. فقط در حد پخش برای خانواده و نهایتا دوستان داییم. در همان ایام پیش از این که به جمع‎بندی برسم، به ما گفتند گروهی هستند که پیگیر ساخت مستند در این موضوع‎اند و حاج‎حسن را هم تا حدی می‎شناسند. لذا مسیر کار با همین گروه ادامه پیدا کرد.

2. خوبی‎های این مستند مرهون دو چیز است، یکی تلاش شبانه‎روزی، مجاهدانه و مجدّانۀ این گروه و دیگری اخلاص، دردمندی، صفا و تقوای اکثریت اغلب مصاحبه‎شوندگان. جدا از چهره‎های آشنا، در میان این چهره‎های مصاحبه‎شونده، به افرادی برخوردم که انسان‎های معمول و متداول -از آنگونه که زیاد می‎بینیم- نبودند. کسانی که جا داشته و دارد که تا زنده هستند سراغشان برویم و درموردشان مستند بسازیم یا دست کم پای حرف‎هایشان بنشینیم؛ هرچند بسیاری‎شان اگر موضوع دایی حسنم مطرح نبود حاضر نمی‎شدند مقابل دوربین حاضر شوند. خوشحالم که این مستند مرا با ایشان آشنا کرد. محدودیت زمان فرصت استفاده از تعدادی از این عزیزان را هم البته از گروه سازندگان گرفت. فرصت نشد با همه مصاحبه شود و امکانش نیست از همۀ مصاحبه‎ها در این کار فعلی استفاده شود، هرچند تمام مصاحبه‎ها محفوظ است برای آینده. لذا در همین سطور هم از بزرگان و گرامیانی که لطف کردند و مقابل دوربین صحبت کردند هم از دوستانی که پشت دوربین زحمت کشیدند، به ویژه آقایان «احسان رجبی» (در ابتدا مجری طرح و سرانجام کارگردان)، «مهرداد غفارزاده» (که تا اواخر تصویربرداری کارگردان کار بودند اما در پایان مسائلی پیش آمد و همکاریشان ادامه پیدا نکرد)، «حسین صالحی» (مدیر تولید)، «حسین ذوالقدر» (تدوینگر) و دوستان دیگری مثل آقا «عبدالله داماد»، آقا «مهدی هادیان» و دیگر دوستانی که در هماهنگی مصاحبه‎ها، فیلمبرداری، نورپردازی، صدا، تدارکات و... زحمت کشیدند، تشکر می‎کنم. هرچند تشکر ما شکرگزار زحمت ایشان نیست.

3. ضعف‎های این مستند هم چند دلیل دارد، اولیش که با ابعاد معنوی و رعایت ظرائف اخلاقی همراه است را فعلاً نمی‎نویسم، هرچند می‎دانم با دید حقیقت‎بین مهم‎ترین است. دلیل دوم که دلیل مهمی هم هست، محدودیت زمانی و دشواری و ابهام موضوع است. دایی حسن شب عید نوروز از دنیا رفت. تا مدتی که هیچ خبری نبود. همه جا تعطیل بود. حتی نتوانستیم خوب اطلاع رسانی کنیم (حتی در حد دوستانش و آشنایان). بعد این گروه آمد که تا چهلم کاری را تهیه کند. دربارۀ موضوعی که تا زنده بوده بروزی نداشته. به مصاحبه، کتاب، بزرگداشت و... راه نمی‎داده. حتی برای نزدیکانش هم خودش را باز نمی‎کرده. لذا برای رسیدن به حداقلی از اطلاعات، تحقیق و پژوهش بسیاری ضرورت داشت. شخص بنده با همۀ اندیشۀ ساختارگرایانه‎ام، در این موضوع برای رسیدن به یک ساختار کلی تا مدت‎ها به طور شگفت‎انگیزی سرگردان بودم. دربارۀ ایشان، موضوعات اسارت را فقط هم‎بندی‎های اسارت می‎دانستند. دوران زندان پهلوی را فقط اهل آن دوران، دوران جنگ، دوران پیاده‎روی، دوران کودکی ... هرکدام اهلش را می‎طلبید. همانطور که قبلاً هم نوشتم آنچه درمورد ایشان وجود دارد را «کسانی می‎دانند که دیده‎اند. نه کسانی که شنیده‎اند.» بیش از سی مصاحبه طی حدودا دو سه هفته در تهران، قم، همدان و قزوین انجام گرفت و عموما هم با کیفیت خوب. حجم کار بسیار بالا بود و این جمع‎آوری اطلاعات بسیار نیکو و ارزشمند. حالا با این دشواری موضوع، محدودیت زمانی و حجم بالای مصاحبه‎ها قطعاً ضعف‎های بسیاری راه پیدا می‎کند به کار که اکثراً ناگزیر هستند و من هم به بسیاری‎شان واقفم و در بسیاری‎شان به عوامل حق می‎دهم. و البته در چند مورد که واضح تذکر داده بودم حق نمی‎دهم، که این‎ها هم در طی چنین کارهایی و به خاطر گوناگونی سلایق طبیعی است. بالاخره من نه کارگردانم نه مجری طرح و اجازه ندارم در همه‎چیز دخالت کنم.

و اما ضعفی که به طور ویژه درمورد قسمت دوم اتفاق افتاد، حذف یک سوم برنامه هنگام پخش از سیما بود. چیزی که به جز حذف بخش مهم و جذابی از فیلم، به ریتم کلی، تدوین و ساختار فیلم ضربه زد. البته که من فکر نمی‎کردم و توقع هم نداشتم صداوسیما کلا این سه قسمت را بخواهد پخش کند و تا همینجای کار هم از ایشان و قبول زحمتشان متشکرم (چه اینکه اولین باری که گروه برنامۀ خود را به سازمان عرضه کرده بود -گویا- گفته بودند اگر فلانی شخصیت مهمی است چرا رهبری برایش پیام نداده یا یا چرا از سوی بنیاد شهید شهید حساب نشده، یا چرا ما نمی‎شناسیمش...) و البته که طبیعی است که صداوسیما برای خودش محدودیت‎ها و قواعدی داشته باشد و قرار نیست هرچه ساخته می‎شود پخش شود، اما فکر می‎کنم این اعمال محدودیت و سانسور نباید در مرحلۀ پخش انجام بگیرد. باید پیش از این اعلام شود، یا اثر کلا پخش نشود یا با تدوین تازه پخش شود.

امید که قسمت سوم (که امشب پخش خواهد شد) هم قسمت خوبی باشد و هم خوب پخش شود. و انشاءالله خدا عاقبت همۀ ما را ختم به خیر کند.


***


پ ن: باز هم مهم‎ترین مطلب این است: دایی حسن بنده خوب بود یا بد بود خدا رحمتش کند. کاش بنده قدر دایی‎حسن‎های زنده و همۀ آدم خوب‎های زنده را بدانم. همۀ خوبان وقتی از دنیا بروند عزیز می‎شوند. باید تا وقتی هستند ازشان استفاده کنیم... گرچه این دعا خیلی هم شدنی نیست، چه اینکه به قول پیامبر عزیز اسلام:

بدأ الإسلام غریباً وسیعود غریباً کما بدأ، فطوبى للغرباء


نظرات  (۸)

کاش زودتر اطلاع می دادید ...
پاسخ:
والا همین را هم با ترس و لرز نوشتم :)
کامنتی آمده بود همراه با فحش و فضیحت که لابد تو قصد سواستفاده از داییت را داری که درباره اش مینویسی!
آقای صنوبری خیلی خیلی ممنونم از شما و سازندگان این مستند ارزشمند
خیلی استفاده بردم
خدا به همه تون خیر فراوان بده


پاسخ:
سلام بر حضرت بنده عشق
بزرگوارید. ممنون از لطفتان
باسلام وتشکر از همه ی عزیزانی که برای تهیه و پخش برنامه زحمات فراوان کشیدند، بند بعنوان یکی از جوانانی که در سفرهای پیاده از محضر ایشان فیض بردم خواهشمندم با توجه به سعه ی وجودی استاد فقید شما برنامه را ادامه دهید در چند بخش از جمله ارتباط حاج آقا با علماء و عشق مابین ایشان وعلماء که گمنام مند و صاحب نفس شما بروید به بهانه ی حاج حسن آقا بلکه علماء صاحب نفس تا از دست نرفتند به جامعه معرفی شوند ....از علامه حسن زاده شروع کنید تا......... بخش دیگر مبارزان معتقد قبل انقلاب که گمنا م اند ... بخش دیگر مومنین اهل جلسات روضه و دعا خوانی ..... بخش سوم  همسفران پیاده روی حرم تا حرم که طوری میشد آقای بهجت روزانه پیگیر ورود کاروان بودند و معنویت آقای ابوترابی که نماینده بودن ولی به حقیقت عالم وعامل و..... جا زیاد داره از برکت روح حاج حسن آقا رضوان الله استفاده کنید بنده دارم میبینم انشاء الله به لطف خدا عده ای دارند هدایت میشوند و 
پاسخ:
سلام علیکم
بزرگوارید
والا تا همینجایش هم خدارا شاکریم که عملی شد. و البته ما به عنوان بستگان شاید خیلی خوب نباشد پیگیر باشیم
البته که مرحوم ابوترابی ولی خدا بود و کاش تا بودند قدر دانسته میشدند. آن نمایندگی ها کجا این نمایندگی ها کجا
  • سید احمد برقعی
  • نه
    ماشالله
    خوشم میاد ژورنالیستید
    بلدید از این رابطه ی خویشی و کاری که می گویید نکرده اید، یک متن دربیاورید و نقد هم بکنید و نان طمطراقش را هم بخورید.
    هر چیزی که به ژورنالیستها مربوط باشد پتانسیل این را دارد که تبدیل به یک مقاله بشود. یک مساله ی خانوادگی می تواند مثل یک رابطه ی دیپلماتیک مهم بشود. یک ماجرای شخصی می شود نقد یک قشر در اجتماع... یک جرقه ی ادراکی می شود تحلیل اجتماعی و سیاسی و علمی...
    ما شاء الله
    پاسخ:
    بزرگوارید
    حالا شما چرا اینقدر نسبت به من لطف دارید؟ :)
    به آن معنا ژورنالیست نیستم. ولی زیاد می‎نویسم.
    نان طمطراقی هم اگر باشد که بخوریم خوشحال میشویم. لکن مرا به منزل الا الذین فرودآور و خدا عاقبتمان را ختم به خیر کند
    آقا من یکی که خجالت میکشم ؛
    حاجسن خودت میدانی که اهل جانماز و آب کشیدن و اینها نیستم اصلا قیافه ام هم به این چیزها نمیخورد ، ولی خجالت میکشم که در همین زمانه ما نوجوانانی بوده اند ( مثل دایی مرحومتان ) که اینگونه پای آرمانشان بوده اند ، اینقدر معتقد به آرمان ، اینقدر اهل عمل .
    خاک بر سر من که مثلا نوجوانم و اراده خودم را هم ندارم ، خاک بر سر من که هیچ آرمان و اعتقادی ندارم ، خاک بر سر من که غم دنیا و آخرتم کنکور است .
    شادی روح آن مرحوم   صلوات
  • به سید احمد برقعی
  • جناب برقعی، با احترام و جسارتا، به نظرم اصلا چیزی در مورد آن شهید بزرگوار نمی دانید و مطالب مرتبط با ایشان را هم نخوانده اید. 
    سلام علیکم
    والا خیلی دنبالش هستیم که این مستند رو برای دانلود پیدا کنیم
    ولی متاسفانه جایی موجود نیست
    بعضی از سایت ها گذاشتند ولی فقط قسمت یک و دو رو، قسمت سه جایی نیست
    اگر امکانش باشه و توی این زمینه کمکی کنید ممنوم میشم

    ارسال نظر

    کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
    اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">