در آن نیامده ایّام

حسن صنوبری

در آن نیامده ایّام

حسن صنوبری

در آن نیامده ایّام

ثُمَّ نَادَى بِأَعْلَى صَوْتِهِ :
الْجِهَادَ الْجِهَادَ عِبَادَ اللَّهِ
أَلَا وَ إِنِّی مُعَسْکِرٌ فِی یَومِی هَذَا
فَمَنْ أَرَادَ الرَّوَاحَ إِلَى اللَّهِ
فَلْیَخْرُجْ .

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات

+ فیلم شعرخوانی

 

   طی چندسال قبل هم به دیدار رهبری دعوت شده بودم اما هربار شاعران دیگری را معرفی کردم به جای خودم. امسال توفیقی شد و برای نخستین بار خودم هم حضور پیدا کردم. با اینکه هنوز باور دارم شاعرانی بهتر از من هم هستند که هنوز در آن دیدار دعوت نشده‎اند.

   دیدار امسال دیدار خاص و مهمی بود. مخصوصا بخش سخنان رهبری که شاید بیش از همیشه صریح بود. تا حدی که حدس می‎زنم بخشیش منعکس و منتشر نشود.

   شعرخوانی‎ها هم تا آنجایی که من به خاطر دارم و حواسم جمع بود در جلسه خوب بودند. من بین استاد محمدکاظم کاظمی نشسته بودم و آقا سید محمدمهدی شفیعی. شاید پرآفرین‎ترین شعرخوانی جلسه شعرخوانی شفیعی بود. غزلی تحسین‎برانگیز و مناسب حال و مقام در موضوع مدافعان حرم. امید است که این شاعر توانا و جوان اهوازی بیش از پیش موضوع انتشار کتاب را جدی بگیرد. جناب کاظمی قرار بود طبق تصویب گروه کارشناسی شعرشان برای حضرت خدیجه (س) را بخوانند، اما وقتشان رابه یک شاعر خوب و جوان افغانستانی دادند و اول قرار شد شعر نخوانند. بعد رهبری خودشان خواستند ایشان شعر بخوانند و تاکید کردند هر شعری که دوست دارند را بخوانند. آقای کاظمی هم غزل معروف و زیبای «قصۀ سنگ و خشت» که دربارۀ کودکان کار افغانستانی‎ست را خواندند. آقای محمدمهدی سیار هم مثل آقای کاظمی در اواخر جلسه با تاکید خود رهبری شعر خواندند (حالا کاری نداریم جناب قزوه گفتند آقای سیار را در لیست داشتند و تقصیر آقای فاضل نظری شده و او گفته وقت نیست ...) از دیگر شعرهای خوب جلسه شعر طنز عالی استاد ناصر فیض، غزل اجتماعی خانم نیلوفر بختیاری و شعر یک خانم کاشمری که اسمشان در خاطرم نماند را اکنون درخاطر دارم. از دیگر اساتید و مشایخ هم آقایان موسوی گرمارودی، مجاهدی، انسانی و زکریا اخلاقی شعر خواندند. شعر آقای اخلاقی شعر خوبی بود و البته ایشان در همین فضا شعرهای بهتری هم دارند، اما مهم این است که پیش از شعرخوانی ایشان رهبری تقدیر ویژه‎ای را درمورد ایشان و شعرهایشان انجام دادند.

   من طبق تصویب شورای کارشناسی و به اصرار اکثر دوستان شاعر قرار بود همان شعر «ابراهیم» برای حضرت شیخ ابراهیم زکزاکی را بخوانم. اصلا آن شعر مجوز حضور و شعرخوانیم بود. اما لحظات آخر نظرم عوض شد. چه اینکه اولا شعر ابراهیمم به نظر خودم در زمان خودش منتشر شد و تا حدی هم شنیده شد. در ثانی، در این دیدار هیچکس با موضوع امروزی آمریکای همیشه همراه، شعری نداشت. لذا در دقایق پایانی علی رغم مخالفت همه، این نیمایی را برای خواندن برگزیدم

 

پرسید آن شاعر:

«این آمریکا چیست؟»*

پرسش دشوار است

اما برایش ، پاسخ بسیار است

*

 

آمریکا یعنی: یک روز روشن

                                 یک کودک شاد

                                                 می‎بیند دیگر

                                                                مادر ندارد

یا مادر او را

                دیگر ندارد

 

آغاز جنگ است ، آوار کین است

آمریکا این است.

 

*

 

آمریکا یعنی

               پیمان با صدام

                                تا پیش از اعدام

آمریکا یعنی

               بازی با اِخوان 

                               حتی در زندان

 

هرچند خوشرو، هرچند خندان

آمریکا یعنی

              ما مهره باشیم

                               او مهره‎گردان

 

حتی اگر یار

آمریکا چون مار

                 در آستین است 

آری مصدق! آمریکا این است

 

*

فریادها بود ما را در عالم

در یادها ماند _یارا_ صدامان

                ضربِ طنینِ فریادهامان

شمشیرها را در هم شکستیم

زنجیرها را از هم گسستیم

از بند رستیم

ضحاک را هم در کوه بستیم

باری، برادر

از گرگیِ او چیزی نشد کم

ما بره باشیم، او در کمین است

 

*

پرسید آن شاعر:

«این آمریکا چیست؟

این آمریکا کیست؟»

آمریکا اصلا معنی ندارد

این صورت خالیست

پشت نقابش، چیزی پنهان نیست

او که انسان نیست

بمب‎افکنش هم

                 بی سرنشین است

آری برادر،

آمریکا این است

 

نظرات  (۳۶)

  • آبجی خانوم
  • احسنت احسنت احسنت

    + کلی خوش بحالتون
    پاسخ:
    نظر لطف شماست
    بله، واقعا جلسه خوب و به یادماندنی ست
  • کوثر متقی
  • چه زیبا بود...

    پاسخ:
    ممنون که خواندید
    آری برادر
    آمریکا این است.

    طیب الله انفسکم...
    پاسخ:
    بزرگوارید
    یاعلی

    تفاوت آقایان و خانم ها در دیدار این است که اگر یکی از خانمها مثل شما شعری که دوست دارد را بخواند آقای قزوه مد ظله العالی هنوز حضرت آقا از حسینیه خارج نشده دنبالش می کند و عمرا سال بعد دعوتش کنند! 

    پاسخ:
    بعید می‎دانم :)
    البته من از اول گفته بودم این شعر را هم به همراه دارم و شاید بخوانمش. شعر را هم دیده بودند. خیلی بی ادبی نکردم.

    جای آقای کاظمی پارسال خیلی خیلی خالی بود.
    آن خانم کاشمری فکر کنم ریحانه باشد؛ ریحانه کاردانی.

    + ولی شعر شیخ زکزاکی بهتر به نظر می رسید...
    پاسخ:
    افرادی مثل آقای کاظمی / اخلاقی / اسفندقه ... به نظرم هرسال باید بخوانند، چون همیشه شعر خوب دارند
    حق با شماست. خانم ریحانه کاردانی بودند. تصحیح می‎کنم در متن.

    + هم فکر زیاد دارید. خودم هم متوجه بودم آن شعر بزمی‎تر و مجلسی‎تر است و برای خواندن بهتر. ولی به همان دلایلی که عرض کردم ترجیح دادم به پس از دیدار فکر کنم.
  • پلڪــــ شیشـہ اے
  • ایول الله.
    پاسخ:
    بزرگوارید!
    بقول حضرت آقا:
    آفرین، آفرین
    خیلی خوب...
    پاسخ:
    سپاس
    نظر لطف شماست
    شعر خوبی بود ولی بنده هم معتقدم شعر ابراهیم مضمون های قشنگ تری داشت
    چهره تونم خیلی شبیه به دایی مرحومتونه (ان شاءالله جای ایشونو شما پر کنید)
    زنده و موفق باشید ان شاءالله
    پاسخ:
    بزرگوارید. عرض کردم در پاسخ دوستی دیگر هم ... حس کردم بهتر است از اینجا تیری در تاریکی آمریکا بیاندازم.
    نظر لطف شماست. فقط کمی شباهت در چهره.

  • ریحان/ ایستگاه
  • سلام
    خیلی خوشحال شدم.

    موفق و پایدار باشید.
    پاسخ:
    سلام علیکم
    سلامت باشید
  • علی چاوشی
  • سلام

    یاعلی مدد
    دمت گرم، صفا کردیم
    پاسخ:
    سلام
    بزرگواری داشعلی
    خیلی دلم میخواد مثل قدیما با هم کلکل کنیم ...  هرچند خیلی بی حوصله ترم از اون موقعا
    پایه ای ؟
    پاسخ:
    قدیما کِی بود؟
    کدام حسین؟
    سلام و عرض ادب
    دقیقا امدم بینم شما هم حضور داشتی یانه...چه سعادتی نصیبتان شد.
    پاسخ:
    سلام علیکم
    بزگوارید، بله خدا راشکر، سعادتی است درک حضور رهبری
    :)))
    پاسخ:
    بزرگوارید :)
  • حسین سامانی
  • آقا من قصد نظر گذاشتن نداشتم چون خصوصی نظرم رو گفته بودم راستش خواستم از این آقا حسین بالا برائت بجویم!
    حاجسن این کسینجر دوباره زنگ زد که!
    پاسخ:
    :) چاکرتم
    بابا بهش بگو قصد بدی نداشتم، لااقل جواب پیامکمو بگو بده :)
    وبلاگ قبلی دیگه ... حسین خالی بودم همون موقع هم ... به خصوص ایام تحلیل های انتخاباتیت :)))

    این وبلاگت بهتره ... قبلی خیلی رو مخ بودی

    موفق باشی :))
    پاسخ:
    در خاطرم نیست
  • سیدعلیرضا
  • سلام بر حسن آقای عزیز
    به نوبه خودم خوشحال شدم از شعرخوانی ت در جلسه
    باسیدمهدی ما هم که بودی بیشتر....
    پاسخ:
    سلام بر آقاسید
    بزرگواری :)
    حسن جان تو خنه وقتی تو تلویزیون دیدمت داد زدم ماماااان این حسنه! این حسنه!
    چقدرم قشنگ شعر خوندی دستت درد نکنه خییلی خوشحالم
    پاسخ:
    خونه

    چاکرتم علیجان
    نظر لطفته
    مثل وقتی که من عکس‎های تئاترتو نشون اهالی خونه میدادم :)
  • آبجی خانوم
  • سلام علیکم
    فیلم دیدار رو الان دیدم
    چند تا احسنت کم گفتم
    خیلی عالی بود
    واقعا جای ذکر مناقب آمریکا در بین اشعار خالی بود
    به اضافه اینکه کلی هم ذکر خیر شما و دایی حسن شد
    روحشون شاد ان شاالله
    و ان شاالله موفقیت های روزافزون شما
    پاسخ:
    سلام علیکم و رحمه الله
    نظر لطف شماست. خداراشکر اگر خوب شده
    خودم هم به خاطر همین خالی بودن جای آمریکا سر غیرت آمدم
    خدا دایی من و اموات شما را بیامرزد
    سلام
    الان شبکه سه داشت مشروح دیدار نشون میداد
    بعد از شعر فوق العاده آقا سید دیدم نام شاعر بعدی حسن صنوبری نامیست
    شباهت چهره هم با عکس دایی جانتون فکرم اومد به این وبلاگ!
    شعرتون خیلی خوب بود خیلی هم بجا و مناسب زمان کنون
    گوشه ای از مناقب آمریکا!
    طیب الله انفاسکم
    التماس دعا
    آقا هرچند خیلی مهم نیست و شما هم نمیشناسیدمون اما ما هم با چند اسم نظر گذاشتیم

    پاسخ:
    سلام 
    بزرگوارید و نظر لطف شماست
    آی‎پی شما تکرار نشده :)
    بله شعر آقا سید بسیاربسیار زیبا بود و بهتر از شعر من


    پاسخ کامنت خصوصی: همان مناقب درست است. آقا با اصلاح منقبت در شعر و ادبیات مذهبی شوخی کردند
    سلام 
    بسیار عالی!
    وقتی در تلویزیون دیدم که به محضر رهبری مشرف شدید و شعر زیبایتان را خواندید بسیار خوشحال شدم.
    جزاکم الله خیرا


    پاسخ:
    سلام علیکم
    خیلی ممنونم که وقت گذاشتید تماشا کردید
    خدا به شما هم جزای خیر بدهد
  • سیدعلیرضا
  • حسن آقا
    مطلبی که تو خصوصی نوشتم رو دیدی؟
    پاسخ:
    سلام آقاسید
    بله دیدم و موافقم
    ولی به دو شرط
    اول اینکه برایم ایمیل کنی، یا اگر تلگرام میکمی همه را کامل در یک فایل بفرستی
    دوما اینکه همین موضوع را درمورد شعرهای فامیلت هم پیگیری کنی.
    از آقا میپرسیدین تو این وانفسا که شیعه هر طرف میچرخه داره از دوست و دشمن، غریبه و آشنا، خودی و غیرخودی،‌ جاهل و عالم ، حتی شیعیان و غیر شیعیان،‌ مسیحی و صهیونیست و آتئیست و.. ضربه میخوره و ضربه میخوره.. پناهی هست؟ نجاتی هست؟ امیدی هست؟
    پاسخ:
    در دو نوبت شاعران دور رهبر حلقه می‎زدند. با ازدحام زیاد. یکی بعد از نماز یکی بعد از جلسه. خیلی شلوغ. من هیچکدام را نرفتم. البته بعد جلسه در آن حوالی بودم ولی با دوستم کار داشتم نه با رهبری :) دلم نمی‎آمد بروم وقت پیرمرد را بگیرم، جز اینکه می‎دانم در شلوغی اذیت می‎شد و البته تحمل می‎کرد. خیلی شجاعت و دلیل می‎خواهد وقت رهبری را گرفتن.

    و البته که ایمان دارم پناهی هست و نجاتی هست و امیدی هست. به شرط اینکه ما هرکدام به وظیفه مان عمل کنیم.
    سلام اول اینکه خوووووش به سعادتتون!
    دوم به نظرم شعر آمریکا برای این جلسه مناسبتر و به روزتر بود ! مخصوصا "مصدق"ش!!!
    ...
    نمیدونم چرا همه اش فکر می کردم شما قراره اون تسبیح رو بدین آقا تبرک کنه!
    پاسخ:
    سلام علیکم.
    خیلی ممنون از این نظر خوب که با نظر من هم ‎همافق بود :)

    نه بابا، خود حضور در آن جلسه را مایه برکت می‎دانم برای خودم. مزاحم رهبری نشدم
    سلام و عرض تسلیت ایام
    و قبولی طاعات و عزادارای ها
    درست است طبق رای جمهور! اگر شعر جناب زکزاکی را می خواندید خوبتر! بود ولی اصلا پیش آقا انسان هذیان هم بسراید خودش توفیقی است. چه برسد شعر ضد آمریکای ابلیسی بگوید.
    نفست گرم آسید حسن.
    دربارۀ مولا علی یا قلب حزین امام زمان شعر به تناسب این ایام داشتید بگذارید استاد.
    مستفیض خواهیم گشت.
    یا مهدی
    پاسخ:
    سلام علیکم. بر شما هم تسلیت
    بزرگوارید
    شرف انتساب ندارم البته :)

  • سیدعلیرضاشفیعی
  • با دو تاشرط ت موافقم حسن آقا
    اولی:یک فایل ورده به ضمیمه سه شعر تازه؛که پیام بدی تو تلگرام برات میفرستم
    دومی:قطعا!پیگیرش هستم؛چه بسا دوتایی همزمان یا با فاصله اندک رفتیم تو کارش!
    پاسخ:
    یاعلی
    سلام و عرض تسلیت
    بسیار با معرفتانه بود. چشم رونشی تان شود در این دنیا و سرای بقا.
    دنیای بی‌تو توده خاکی‌‌ست بی‌خدا
    بعد از تو خاک بر سرِ دنیا، علی علی

    پاسخ:
    نظر لطف شماست
    یاعلی
    نظر بالا در مورد پست بالا بود که نظرش بسته بود. حیف نیست نظر آن گونه پستی بسته؟
    پاسخ:
    نظر آنگونه پستی بسته :)
    آخه شعر تازه نبود. چه بسا بیت خوب‎ها هم همه از رفیقمان باشد
    فقط ابراز ارادت بود در شب شهادت
    سلام علیکم.
    حضرت آقای صنوبری، پس چهره ی شما اون شکلیه که دیدیم توی تلویزیون. واقعا داشتن یک تصویر از چهره ی فردی که در خانه ی مجازی ش مطلب میذاره، چونان شما، خیلی لازمه :) مثلا از آقای امید حسینی هم هیچ تصوری ندارم!
    اما بعد،
    توان بهتر خواندن شعر رو داشتید، اما به هر دلیل نخواستید که توانستنتون متجلی بشه. خسته بودید گویا.
    پاسخ:
    سلام علیکم
    اون چهره‎ای بود که ادعا کردیم، چهرۀ واقعی را خدا آگاه است
    دیگه ببخشید، من خیلی اهل شعر خواندن نیستم. به قول شاعر:
    کم ما گیر و عذر ما بپذیر
    بیش از این بر نیامد از دستم
  • بنده ی عشق
  • سلام
    طاعات و عبادات قبول ان شاءالله
    الحمدلله که راضی شدید باشید و بخوانید و خیلی آفرین به این سروده تون.

    لحن شعر خوندنتون خیلی شبیه استاد اسفندقه بود
    خداوند شما رو برای خودش حفظ کنه
    پاسخ:
    سلام علیکم
    خیلی ممنونم بزرگوار
    نظر لطف شماست
  • سیدعلیرضا
  • سلام
    طاعات قبول
    حسن آقا بریم تو کار فاز اجرایی اون مسئله کم کم؟!
    پاسخ:
    سلام. بریم آقا. بفرست بیاد.

    در ضمن: کانال حرکت به جایی بود
  • سیدعلیرضا
  • درمورد کانال هم...نظرلطف شماس
    الحمدلله
  • عبدالله نظری
  • سلام حاجسن
    خداقوت. روبراه باشی به امید حق.
    این شعری که خواندی به نظرم خوب نیست. نه اینکه بد خوانده باشی, خوب نبود.
    .
    یک خواهشم هم دارم: حوصله اگر داشتی، این نوشته ای که عرض میکنم را نگاهی کن و باز حوصله اگر داشتی، چیزی ازش بگو به ما. این

    http://www.farsnews.com/13950423000714

    یاحق

    پاسخ:
    سلام علیکم
    به همچنین
    دیگه بضاعت همین بود و البته شرایط.

    و اما یادداشت شما:
    در یک کلمه: عالی بود
    کاری به محتوا ندارم. که صددرصد موافقم و همین نظرات را دارم
    ساختارش هم عالی بود. یک نقد سریع و صریح و کاربردی و منطقی
    قبل از اینکه شما لینک بدهید خوانده بودمش و پسندیده بودمش ولی فکر میکنم اسم کلا الکی و برای شوخی با فاضل است. در چند گروه هم دیده بودم درباره این یادداشت صحبت شده. 
    ارادتم به شما بیش از پیش شد.

    اینجا را ببینید:
    https://www.goodreads.com/review/show/1644516752
    کامنت‎هایش را
  • عبدالله نظری
  • سلام دوباره

    ای آقا! بنا نبود که خجالتمان بدهید. من صرفا یک طبع آزمایی در این حیطه کردم و خواستم نظر احباب را بدانم بلکه به شرط توفیق و حیات بار بعد قدم بهتری بردارم. شما از قدیم مرحمت داشته اید.

    نفس دادی> نفس ات گرم.

    یاحق

    پاسخ:
    بی تعارف بی تعارف نظرم را گفتم

    نفست حق
    دلت روشن
    وای من خیلی خشحال شدم که صاحب وبلاگ به رنگ اسمان را دیدم شما با تصور من خیلی فرق داشتید !  :-)
    واسه جواب این کامنت هم مرسی :-)
    پاسخ:
    سلامت باشید

    تایید نشدن آن کامنت دیگرتان هم بی دلیل نبود سرکار خانم. سانسور نکردم
    الان که بحث ضد آمریکایی شد یادمان آمد ما اینجا نتوانسته بودیم کامنتمان را بگذاریم. الان قضایش را به جا می‌آوریم. :) به نظرم توضیحتان کاملا قابل پذیرش بود. البته من هم همان ابتدای ابتدا فکر کردم مثلا آن یکی شعر ضد آمریکایی تان شاید بهتر بود :)، ولی دیدم برای شرایط امروز جامعه، این که در سطح شعور است انگار مناسبتر است... البته شعار مرحله شعور را هم دارد ولی چه کنیم که الان... 
    و البته این شعرها در گذر زمان اهمیت خودشان را نشان می‌دهند. ضمن اینکه توجه به شعر مهم این آمریکا چیست هم نکته مهمی بود.

    ارسال نظر

    کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
    اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">