در آن نیامده ایّام

حسن صنوبری

در آن نیامده ایّام

حسن صنوبری

در آن نیامده ایّام

ثُمَّ نَادَى بِأَعْلَى صَوْتِهِ :
الْجِهَادَ الْجِهَادَ عِبَادَ اللَّهِ
أَلَا وَ إِنِّی مُعَسْکِرٌ فِی یَومِی هَذَا
فَمَنْ أَرَادَ الرَّوَاحَ إِلَى اللَّهِ
فَلْیَخْرُجْ .

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات

مختصری درباب ندیم سرور + دانلود گزیده‌ای از بهترین نوحه‌ها و آهنگ‌هایش



تیتر دوم: زنده‎باد «یاحسین»

http://bayanbox.ir/view/6310921157005167002/NadimSarwar1.png

 

 

«سید رضا ندیم سرور» معروف به «ندیم سرور» با سیادتی دو شرفه از طرف «سید اسرارحسین رضوی» و «سیده نرگس خاتون»؛ نوحه‎خوان، منقبت‎خوان، نعت‎خوان و _تاحدی_ قوّال شیعۀ پاکستانی و اهل کراچی است که بیشتر آثارش با تمرکز بر مصیبت امام حسین (علیه السلام) اجرا شده است و بازتاب و انتشاری بین‎المللی در میان شیعیان و مسلمانان داشته است.

در دهۀ اخیر به جز خود «ندیم سرور»، دو فرزند کودک و نوجوانش («علی جی» و «علی شناور») نیز با اجراهایشان توانسته‎اند محبوبیت نسبتا خوبی را بین اردوزبانان و شیعیان منطقه پیدا کنند، هرچند بعید است بتوانند محبوبیت و هنر پدر خود را به دست بیاورند. اکثر آثار ندیم سرور و فرزندانش به زبان اردو است، چه اینکه زبان رایج مردم پاکستان همین اردو است و می‎دانیم پس از کودتا علیه دولت ذوالفقار علی‎بوتو و اعدامش در پاکستان از ترس گسترش انقلاب اسلامی در آن دیار زبان فارسی ممنوع شد. و آنچنانکه دیدیم به مرور زمان پاکستان شد مهد طالبان و مسلمان‎کشی و شیعه‎کشی و کودک‎کشی توسط تفنگ‎های طالبان و هواپیماهای بی‎سرنشین آمریکا و همچنین حکومتی سرسپردۀ عربستان و آمریکا (تا آنجا که در فاجعۀ منا تعداد کشته‎های پاکستان حتی از کشته‎های ایران هم بسیار بیشتر بود اما هیئت حاکمه با پول و زور و تطمیع و تهدید جلوی اعتراض نمایندگان و علما و مطالبۀ جنازه‎ها را گرفت {=> فلذا، خدا سایۀ پیر و میر و مرشد و قائد و رائد ما حضرت آیت‎الله خامنه‎ای را از سر امت اسلامی کم نکناد!}).

باری «ندیم سرور» و پسرانش به‎جز زبان اردو به گویش‎ها و زبان‎های دیگری از جمله فارسی، عربی، هندی، سندی، گجراتی، پنجابی و حتی انگلیسی هم نوحه‎خوانی کرده‎اند. جُدا از هنر غیرقابل انکار ندیم سرور که رمز اصلی موفقیت اوست و جدا از نوحه‎های معدودی که به زبان‎های دیگر اجرا کرده است؛ رمز موفقیّت دیگر او در جهانی‎شدن اجراهای استودیویی و همراه با تنظیم (میکس) و تصویر (کلیپ) است؛ که اولی (با توجه به ماهیت موسیقایی اثر) نسبت به دومی همیشه کیفیت و دقت بیشتری داشته است. فلذا مخاطب جهانیِ ندیم سرور بیشتر همین اجراهای استودیویی را می‎شناسد و چه بسا نداند پایگاه اصلی او در هیئت و اجراهای مجلسی است.


http://bayanbox.ir/view/5814817590684391144/NadimSarwar.png

 

چندسال پیش شنیده بودم محمود کریمی هم تمایل به اجراهای استودیویی دارد، اما در عمل این اتفاق نیفتاد. حال آنکه برای جهانی شدن و رساندن پیام هنر و هیئت ایران اسلامی به سراسر آزادگان و هیئتی‎های جهان این امر یک ضرورت است. جدا از هنرمندی محمود کریمی به مثابۀ یک آهنگساز (این یادداشت را سه سال پیش نوشته بودم) علاقۀ او به ایجاد ساخت‎ها و فرم‎های نوین موسیقایی و هنری (چه در ایجاد ژانرهای گوناگون سینه‎زنی، چه افزودن ادوات موسیقی مذهبی به مراسم عزاداری و...) بیانگر همین ضرورت است. گویا کریمی بی توجه به این ضرورت تصمیم داشت به جای بردن هیئت به استودیو، استودیو را به هیئت بیاورد؛ امری که در کنار موفقیت‎های محدودش باعث اعتراض بسیاری از هیئتی‎ها و مذهبی‎ها شد و از طرفی باعث لوث و لوس شدن بسیاری از برنامه‎ها و نوحه‎ها شد که از حالت طبیعی به حالت تصنعی وارد شده بودند. اینکه همه را به هیئت بیاوریم خوب است ولی اینکه هیئت را به همه‎جا ببریم بهتر است.

برگردیم به ندیم سرور: سبک هنری و نوحه‎خوانی ندیم سرور برای ما تازگی و جذابیت ویژه‎ای دارد. هم به خاطر لحن غالباً حماسی و شورانگیزش، هم به خاطر شباهتش با (یا تأثّرش از) سنت «قوّالی» در جغرافیای هند و پاکستان. ما ایرانی‎ها ندیم سرور را بیشتر (و طبیعتاً) با یکی از نوحه‎های فارسی‎اش می‎شناسیم (البته نوحه‎های فارسیش هم فارسی محض نیست و بیشتر سطرها و بندها به زبان اردوست | از طرفی منظور فارسی تهرانی نیست!). این نوحۀ قدیمی و زیبا را من در کودکی شنیده و دیده بودم و فکر می‎کنم خیلی از شماها هم شنیدید یا فیلمش را دیدید و دوستش داشتید:

ذوالجناح! ذوالجناح! بگو کوجا بابا حسینا؟
گم شده بابا کوجا؟ ذوالجنا بگو
آه چه‎شد بابا را؟ ذوالجنا بگو
زود بگو ماجرا، ذوالجنا بگو

 

اجرای این قطعه حدودا باید مربوط به 15 سال پیش باشد. محمود کریمی هم در شب 23 رمضان سال 1387 از همین نوحه با حفظ ملودی اصلی گوشواره و سطر اولش اقتباسی دارد: «ذوالجناح ذوالجناح بگو چه شد بابا حسینم». و البته که هیچ و هرگز به پای اثر اصلی ندیم سرور نمی‎رسد. اتفاقا علی شناور (پسر نوجوان ندیم سرور) نیز از یکی از نوحه‎های کریمی اقتباسی دارد که هرگز به خوبی نوحۀ کریمی نشده است (البته نوحۀ علی شناور بیش از اینکه اقتباس باشد همان بازخوانی و بازاجراست)، آن نوحۀ کریمی از نوحه‎های واحد مربوط به محرم 1384 است که محبوبیت بالایی دارد: «ای علم افراشته بر سر میدانِ عشق» و علی شناور همین چند سال پیش با همان متن و ملودی و تغییری اندک اجرایش کرد: «ای علم افراشته بر سر کرببلا».


http://bayanbox.ir/view/1320817574891934856/NadimSarwar2.png

دوباره برگردیم به ندیم سرور: از ندیم سرور قوّالی‎هایی هم منتشر شده است. از جمله قوالیِ «الله‎هو» (یا «الاهو»)، اما طبیعتا این قوالی حتی قابل مقایسه با الله‎هوی اجرا شده توسط مرحوم نصرت‎فاتح‎علی‎خان نیست، هرچند که اجرای ندیم استودیویی است و اجراهای نصرت از این قوالی عموما مجلسی بود. فلذا بهتر است ندیم سرور را با همان نقاط قوت آثارش یعنی نوحه‎خوانی‎هایش برای امام حسین بشناسیم. چه اینکه در میان مخاطبانش هم چنین است.

هدف از اینگونه یادداشت‎ها بیشتر معرفی هنرمندان است، و الّا آثار ندیم سرور هم مخصوصاً در بعضی از کلیپ و تصویرها و میکس و تنظیم‎های شلوغ اخیرش که قرار است خلأِ توانِ ملودیک نوحه را پر کنند قابل نقد است. 

آرزویم برای این یادداشت کوتاه، دعوت ندیم سرور به ایران است، مخصوصا که او نه‎تنها در عراق بلکه در کشورهای سنی مذهبی چون امارات و عمان و بلکه در مغرب‎زمین هم در کشورهایی چون آمریکا، فرانسه و... اجرا داشته است و به گمانم تنها به ایران نیامده. فرصت محرم و صفر فرصت خوبی برای این گفتگوی فرهنگی و مذهبی بین دو ملت است. این دعوت هم می‎تواند از سوی مداحانی مثل آقایان میثم مطیعی یا محمود کریمی که در منطقه شناخته‎شده‎اند صورت بگیرد، هم از سوی نهادها و مسئولان و علما و دانشگاه‎ها. البته من جای ندیم سرور باشم منتظر دعوت نمی‎مانم  و به بهانۀ زیارت امام رضا (ع) هم که شده خودم راهیِ سرزمین هیئت‎ها و پایگاه شیعیان جهان می‎شوم، میکروفون هم ندادند با خودم میکروفونم را می‎آورم؛ هرچند ایران کشوری نیست که نشود روی میهمان‎نوازی‎اش حساب کرد. دیگر هیچ‎کس هم میکروفون ندهد حاج‎ماشاالله عابدی به همه میکروفون می‎دهد؛ هیچکس هم تحویل نگیرد، آقا نریمان پناهی تحویلش می‎گیرد.

آرزوی دیگر هم بازشدن پنجره‎ای به وضعیت شلوغ و پر هرج و مرج و البته کم خلاقیت هیئت‎های ما، مخصوصاً هیئت‎های جوان تهرانی یا تهرانی‎زده است. انشاالله روزی فرابرسد که با رشد هنر و  فرهنگ عزاداری، این نحوۀ نازیبای حسین حسین گفتن زیر صدای مداحان (اوپس اوپس) برای جذب مخاطب جوان، جای خود را به تلاش‎های هنری و خلاقانه بدهد.

در ادامه، تعدادی از نوحه‎های زیبای فارسی و اردوی ندیم سرور را به همراه دو نوحه از پسرانش و دو نوحۀ یادشدۀ کریمی (برای مقایسه) را می‎گذارم اینجا برای شنیدن و دانلود. و التماس دعا و یاعلی‎مدد.

 

http://bayanbox.ir/view/3209222569519049312/Nadeem-boys2.png

 

دانلود صوت

به جز دو فایل آخر (13 و 14)، همۀ فایل‎های صوتی زیر با موضوع عزای امام حسین (ع) است. حدودا یک چهارم این قطعات با اشعار فارسی همراه است، و غلبه با زبان اردوست. بعضی از قطعات (مثل 1 و 2 و 6 و...) را خودم خیلی دوست دارم.

  1. زنده‎باد «یاحسین» | سید ندیم سرور
  2. ذوالجناح | سید ندیم سرور
  3. ذوالجناح | محمود کریمی
  4. ای علم افراشته | علی شناور
  5. ای علم افراشته | محمود کریمی
  6. شاه است حسین | سید ندیم سرور
  7. یاعلی یا عباس | سید ندیم سرور
  8. ابد والله یا زهرا | سید ندیم سرور
  9. تابوت حسین | سید ندیم سرور
  10. الوداع بابا | سید ندیم سرور
  11. شاه شهید کربلا | سید ندیم سرور
  12. انا ابن مکه و منا | سید ندیم سرور
  13. سلام‎الله | سید ندیم سرور
  14. الله‎هو | سید ندیم سرور
     

پ ن: قطعۀ آخر قوالی است و می‎توان آن را با قطعه‎ای به همین نام در میان قوالی‎های نصرت فاتح‎علی‎خان مقایسه کرد: «الله‎هو» (به نقل از یادداشت دو سال پیشم: «فدای نام علی»)

 

دانلود فیلم

  1. ذوالجناح
  2. زنده‎باد «یاحسین»
  3. یاعلی یاعباس
  4. شاه است حسین
  5. شاه شهید کربلا
  6. سلام‎الله علی ارباب کامل یاعلی
     
  7. قصۀ بابا بگو - علی جی (با تشکر از جناب «محمدباقر» که این فایل آخر را در کامنت‌ها به من رساندند. برای شادی روح پدربزرگشان صلوات!)

حسن صنوبری

نظرات  (۳۶)

دادیم به حکاک، عقیقِ دل و گفتیم:

حَک کن به عقیق دل ما "حضرت ارباب " 

(((یا حسین)))
پاسخ:
«یاحسین»
یاعلی‎مدد
  • کوثر متقی
  • سلام ممنون
    هم بابت ندیم سرور که اصلا نمیشناختم!(متاسفانه)
    هم بایت تحلیل که واسه مداحی مخمود کریمی داشتید (البته با سه سال تاخیر)

    التماس دعا
    پاسخ:
    سلام.
    من ممنون که مطالعه کردید.
    آن یادداشت که واقعا طولانی و سخت‎خوان بود، سپاس ویژه.

    سلام آقای صنوبری
    ممنون از شما. اسم ندیم رو نشنیده بودم...

    ذوق و انتخاب شما هم قابل تحسین است.

    پاسخ:
    سلام
    گویا حداقل به نامش خیلی بین ایرانی‎ها معروف نیست.
    تشکر که مطالعه کردید و خدا راشکر پسندیدید.

    دیشب شبکه چهار هفتاد و دو پروانه ی آقای فخری را پخش می کرد

     

    کاش پست وبلاگ به رنگ آسمان درباره ی آقای فخری را جایی ذخیره کرده باشید

    پاسخ:

    سلام بر بانو مسیر و صد سال به این سال‎ها
    سپاس از توجه و تذکارتان. بله، چندتا از یادداشت‎ها را ذخیره کرده‎ام یک‎جا. چند پست قبل این پست هم خودم به همان یادداشت خودم لینک دادم. دلم برای یادداشت خودم سوخت :)

    این را در همین وبلاگ نوشتم:

    حسین فخری: به آمریکا _به خصم دون_ بتازید

    این هم لینک به همان یادداشت قدیمیم:

    در بابِ «ماندگاریِ نوحه‎خوانیِ حسین فخری» و «نوحه‎های ماندگار حسین فخری»
  • محمد مهدی جعفری
  • سلام
    گویند علی به دست خیبر شکنش
    انگشتر یا فاطمه الزهرا بود
    اجرکم عند الله
    پاسخ:
    سلام بر محمدمهدی
    ممنون که خواندی
    یا فاطمه الزهرا مددی
    از وقتی اومدی این ور بهت سر نزده بودم ... دلت برام تنگ نشده؟!!!!!


    یه کم کوتاه تر بنویس ... خیلی تفصیل بیخودی میدی به صحبتت ... این طور خوندنش راحت تره ...
    پاسخ:
    حتماً دلت تنگ شده بوده که اومدی. ولی کدام حسین؟
    تازه اینجا کوتاه نوشته‎ام. شما معلوم است با سبک متداول من خیلی آشنا نیستید.
  • چواد شیخ الاسلامی
  • درود بر حاجحسن که مدام ما را به دیدن و شنیدن چیزهای تر و تازه و مغفول واقع شده دعوت میکند
    ارادت
    پاسخ:
    نظر لطفته.
    سلامت باشی.
    دمتون گرم-خیل دنبالش بودم
    پاسخ:
    دم شما گرم
    خدا را شکر به کار آمد
    سلام
    اتفاقی گذر من به کوی شما افتاد
    فکر کنم 10 بار بیشتر نوحه ها رو گوش کردم. مثل طعم دلپذیر بهار نارنج مزه مزه کردم تمام مدتی که گوش می دادم
    من اصلن با چنین شخصیتی آشنایی نداشتم. بسیارررررر ممنون

    پاسخ:
    سلام بر شما. هیچ چیز اتفاقی نیست. این سطرتان هم خیلی شاعرانه بود:

    اتفاقم به سر کوی کسی افتادست ... (سعدی)

    خیلی خوشحالم که اینگونه مقبول افتاده است این متن. لطف کردید خواندیدی و پسندیدید.


    اینو از کدوم صندوقخونه جُستی؟
    بسیار دلچسب بود. مخصوصا فایل سلام الله
    پاسخ:
    از صندوقچۀ دلم، درویش
    خیلی هم گرد و خاک گرفته بود
    great !

    پاسخ:
    ممنون که فارسی را پاس می‎داری :)
  • طاهره حاجی علیخانی
  • دست شما دردنکنه:-)من که ایشونو نمیشناختم...
    پاسخ:
    چشم شما درد نکند.
    انشاالله که آشنایی خوبی باشد.
    عالی
    پاسخ:
    سلام بر بانو فقیر. سپاس که خواندید.
    یاعلی مدد
  • ریحان/ ایستگاه
  • دستتون درد نکنه.

    یاد اولین پستی که اینجا خوندم افتادم.

    یاد نوحه‌های قدیمی نریمان!

    پاسخ:
    سلام. یادباد آن روزگاران یادباد.
    ولی چه شروع خوبی داشتید :)
    دم شما گرم
    پاسخ:
    دم شما گرم‎تر.
    این نوحه انگلیسى live like Ali, die like Hussain را حتما گوش کنید واقعا محشره. این نوحه را على شناور و على جى پسراى ندیم سرور خوندن. 
    پاسخ:
    سلام. چشم. تشکر
    کاش فایل بی فیلترش را می‎گذاشتید.
    سلام برادر
    من فایل علی جی (قصه بابا رو گو) رو دارم
    چطوری براتون بفرستم؟

    پاسخ:
    سلام بر محمدباقر
    ممنونم از لطفت
    یک ایمیل تقریبا خالی برای نشانی ایملتان فرستادم. اگر می‎توانید، ایمیل کنید لطفا. اجرتان با امام حسین.
    فایل صوتیش را خودم دارم، اما به نظر فایل تصویریش خوب است.
    http://m.youtube.com/watch?v=NWv_4Tckmdk

    محمدباقر، همین فایلى که گفتى (قصه بابا رو بگو) را لینکشو copy paste کن. اون لینکى هم بالا گذاشتم اون نوحه انگلیسیه هست. منم اون لینکو از یوتیوب copy paste کردم.
    پاسخ:
    والا با این فیلترشکن خستۀ من، مدتی‎ست یوتوب باز نمی‎شود. لذا نتوانستم آن قطعه را ببینم.
    سلام به همه
    حجم فایلی که من دارم 20 مگابایت است و بنابراین قابل ایمیل کردن نیست.
    سعی میکنم روی سایتی آپلود کنم و لینک اش را برایتان بفرستم.

    فعلاً 
    سلام مجدد

    بالاخره آپلود کردم.دوستان میتوانید از لینک زیر دانلود نمایید.

    http://up44.ir/qutuypp1

    امیدوارم لذت ببرید
    پاسخ:
    آقا دم شما گرم
    سلام دوباره
    خدمت جناب صنوبری و همچنین لیلا خانم

    فایل کامل ویدیویی like ali die hussein رو اینجا میذارم.

    لطف کنید برای شادی روح مرحوم پدربزرگم صلوات بفرستید.ممنونم

    http://up44.ir/oyxg3xlz
    پاسخ:
    اللهم صل علی محمد و آل محمد

    دقیقا همان فایل با کیفیت و خوبی است که دلم می‎خواست
    سلام جناب محمدباقر، خدا پدربزرگتان را رحمت کنه و إنشاءالله روحش شاد باشه. 
    من روى لینکى که آپلود کردید( قصه بابا بگو) هرچى کلیک کردم play نمیشد، لذا رفتم از یوتیوب آوردم چون به یوتیوب دسترسى دارم نوحه با این مضمون بود " اى مادر زارم تو براى دل دختر قصه بابا بگو" نوحه بسیار عالى بود ممنون از لطفت، واقعا لذت بردم. صداى على جى عوض شده بود نسبت به نوحه هاى دیگش صداش پخته تر شده. ماشاءالله استعداد از سر و روى این بچه میباره! همین طورى ادامه بده مثل باباش یه مداح حرفه اى میشه. براش دعا کنید.
    سلام لیلا خانم

    این لینکی که گذاشتم رو در مرورگر خود کپی کنید.صفحه که باز شد رو کلمه دانلود بزنید تا فایل دانلود شود.

    یاعلی
    سلام جناب محمدباقر، منم از همین راه امتحان کردم روى کلمه دانلود کلیک کردم ولى play نمیشد. بازهم ممنون از راهنماییت. تنها راه ممکن براى من یوتیوب بود. چند تا لینک نوحه تصویرى برا همه دوستان میذارم. ببینید و امیدوارم لذت ببرید.




    پاسخ:
    تشکر از خانم لیلا
    انشاالله همه را می‎بینم
    ایشالله محرم می ایم و استفاده میبرم
  • ارشاد عودی
  • سلام. من چند تا از نوحه های قشنگ پسرهای ندیم سرور رو توی آپارات آپلود کردم. اگه دوست داشتید دانلود کنید. اینم آدرسش:
    http://www.aparat.com/zaboloudi
  • مریم رویتی
  • سلام بسیار مطالبی که در بالا گذاشته بودین عالی بود منو با ذوالجناح بردین به سال هشتاد و یک که نوار این مداحی رو داشتم که متاسفانه گم کرده بودم و نمیتونستم پیدا کنم امروز با این پست شما من بی نهایت مسرور شدم انشاالله در پناه سایه خداوند باشین
    پاسخ:
    بزرگوارید
    خوشحالم به کار آمد
    نوحه هاش شبیه آهنگای فیلمای هندیه خصوصا نوحه ی aa dekh mere ghazi . 
    پاسخ:
    چون یک زمینه موسیقایی دارند
    سلام
    خیلی خیلی ممنون از اینکه این مطلب و در رابطه با ندیم سرور گذاشتید .

    یک ماهی هست که با ندیم سرور انس گرفتم با اون نوحه ی بادشاه حسین ـش...

    دمتون گرم از معرفی ـشون ان شاءالله بشه که ایشون و ایران ببینیم .

    از این چیزایی که گفتید ما تونستیم با استماع نوحه هاشون
    چندتا از شباهت های لحنی رو با آقای کریمی پیدا کنیم
    که من میگم کدوما هست
    1) بادشاه حسین شبیه نوحه ی بی همگان به سر شود بی تو بسر نمیشود حاج محمود کریمی محرم 94 شب دوم
    2) بسم الله ای نور خدا که شباهت شدیدی به نوحه ی حاج محمود کریمی داره با همین نام، اجرا شده در محرم های 93 و 94
    3) در آلبوم الله الله من راسل حسین قطعه ی آخر پسرشون از دمام زنی حاج محمود کریمی میخونن ای یل کرب و بلا ای امید خیمه ها
    4) نوحه ی ای مسافر که شبیه اون رو آقای کریمی رمضان سال 88 اجرا کردن
    چندتایِ دیگه هم هست بخاطر نمیارم
    پاسخ:
    سلام جناب آقا بهنام
    بزرگوارید

    خیلی ممنونم از اینکه وقت گذاشتید مطالعه کردید و این کامنت خوب و مفید و کاربردی را نوشتید
    دم شما گرم
    یاعلی
    سلام ممنون بابت نوحه ها عالی بود
    سلام 
    ممنون از معرفی ندیم سرور
    ایشان اجرایی بنام "زیارت قبول "دارد
    اگه ممکنه به لیست اضافه شود
    پاسخ:
    سلام و درود
  • کلثوم مطهری
  • سلام دستتون درد نکنه واقعا عالی بود من عاشق نوحه های پاکستانی هستم مخصوصا ندیم سرور و پسراش ممنونم خیلی عالی بود بازم تشکر می کنم

    پاسخ:
    خیلی ممنونم که وقت گذاشتید و مطالعه کردید

    از سفرنامه جواد موگویی رسیدم به ندیم سرور و از اون به صفحه شما!
    اتفاقا در موکب مصلی میزبان زائران پاکستانی هستیم.
    یه کم پاکستانی یاد گرفتم! اینقدر که وقتی حرف میزنم خنده ی مریض و مترجمشون در میاد!!
    و حالا داروهامون ته کشیده.. دنبال خیر میگردیم برای تهیه داروی رایگان در موکب درمانی مون.. اهل خیر میشناسید معرفی کنید. موکب ما تا 13 آبان قراره سرپا باشه تا زائرا به سلامت برگردن شهر و کشور خودشون.. 
     

    پاسخ:
    سعی میکنم بشناسم، اگر دیرنشده
    من عاشق پاکستانی‌هام!
  • محمد عسکری
  • سلام خسته نباشید مطالب را خواندم خیلی خوب نوشتی البته من ایشان را میشناختم و خودم یکی از طرفدارانش هستم چون من هم پاکستانی هستم 

    یه نکته  اشاره میکنم که ندیم سرور غالبا برای زیارت در ایران میاد پارسال.ایشان  اربعین حسینی ایران آمده بود و در حرم حضرت معصومه مداحی و نوحه خواندند 

    پاسخ:
    سلام بر برادر پاکستانی عزیزم
    بله همینطور است. این یادداشت را 5سال پیش نوشته‌ام. وقتی در حرم حضرت معصومه قرار شد برنامه داشته باشند خیلی خوشحال شدم و در اینستاگرام و تلگرامم پوسترش را گذاشتم

    سلام

    من که خوب زبون اردو رو نمی فهمم کاش میشد متن نوحه رو میزاشتی

  • مهدی اکبری
  • ممنون کاش تمامی مداحی های سید زیر نویس فارسی میشد و مولودی خوانی بیشتری از سید ندیم موجود بود.

    پاسخ:
    آمین

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">