در آن نیامده ایّام

حسن صنوبری

در آن نیامده ایّام

حسن صنوبری

در آن نیامده ایّام

ثُمَّ نَادَى بِأَعْلَى صَوْتِهِ :
الْجِهَادَ الْجِهَادَ عِبَادَ اللَّهِ
أَلَا وَ إِنِّی مُعَسْکِرٌ فِی یَومِی هَذَا
فَمَنْ أَرَادَ الرَّوَاحَ إِلَى اللَّهِ
فَلْیَخْرُجْ .

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات

بعضی که از خانه می‌زنند بیرون، هیچ. بعضی که از کتاب خسته‌نشده‌اند، آن‌ها هم هیچ؛ می‌ماند آن‌ها که در خانه‌اند و کتاب‌ها را خسته‌کرده‌اند. اگر از وظیفهٔ مهم خواندن دائمی اخبار ناگوار هم خسته شدیم به‌نظرم الآن بهترین وقت برای فیلم خوب دیدن است. پیشنهاد اولم، یک فهرست ده‌تایی عاشقانه است. البته من فقط نه‌تایش را انتخاب کردم. شما هم یک فیلم بگویید. با این شرایط: یک: از 1990 به این طرف باشد. دو: فقط از سینمای جهان. سه: حتی الامکان با کمترین رنج و انرژی منفی (مثلا من چندتا عاشقانۀ بیماری‌دار یا ترسناک را از فهرست حذف کردم) چهارم: فیلم قابل دیدن برای اکثر روحیه‌ها باشد (خیلی فلسفی و هنری و خاص و فلان و بیسار نباشد. من هم این موارد را حذف کردم). همین‌جا کامنت بگذارید گمانم به یک فهرست خوب برسیم. اگر در صفحه‌تان هم بنویسید طبیعتا حرص «مارک دوبوویتز» و «لوی ابکاسیس» هم بیشتر در می‌آید .

طی این سی سال فیلم‌های عاشقانه‌ای که به شهرت و محبوبیت رسیده باشند خیلی زیادند، خیلی‌هاشن از اسمشان هم پیداست مثل In the Mood for Love (2000) آقای وونگ کاروای، کارگردان چینی که تدوین، موسیقی و رنگ و لعابش خیلی در یاد می‌ماند یا فیلم Amour (2012) استاد هانکه کارگردان اتریشی. اما خب جدا از همه افتخارات و جوایز این فیلم‌ها به نظرم خودم در عاشقانه‌بودنشان خیلی خوب نیستند.


http://bayanbox.ir/view/8300427534361466850/The-Constant-Gardener-2005.jpg


1. باغبان وفادار The Constant Gardener (2005)
این یک عاشقانه سیاسی اجتماعی فوق‌العاده است که قبلا هم درباره‌اش نوشته‌ام. ساختۀ جناب فرناندو میرلس (کارگردان شهر خدا). اسکار هم برده. البته بی‌رنج نیست. | ملیت کارگردان: برزیل | امتیاز من: 10 | امتیاز آی ام دی بی: 7.4 (با 128هزاررای)

http://bayanbox.ir/view/7718879057702974201/Amelie-2001.jpg


2. امیلی Amélie (2001)
این یک عاشقانه فانتزی و جزو مشهورترین فیلم‌های این بیست سال است. از کارگردان مشهور استاد ژان پیر ژونه. مهم‌ترین اثرش و 160مین فیلم محبوب جهان طبق نظرسنجی آی‌ام‌دی‌بی. البته بعد فانتزیش بر عشقش غلبه دارد | فرانسه | من: 10 | آی‌ام‌دی‌بی: 8.3 (673هزاررای)

http://bayanbox.ir/view/618994463136107802/A-Very-Long-Engagement-2004.jpg


3. یک نامزدی طولانی مدت A Very Long Engagement (2004)
این فیلم هم از همان کارگردان قبلی است. طبیعتا اول باید قبلی را ببینید. عاشقانه‌تر و خاص‌تر است. البته محبوبیت و روانی قبلی را ندارد. این هم بی‌رنج نیست. | امتیاز من: 10 | امتیاز آی ام دی بی: 7.6 (69هزاررای)

 

http://bayanbox.ir/view/3552869917844909879/Angel-A-2005.jpg


4. فرشته آ Angel-A (2005)
فیلمی از جناب لوک بسون (کارگردان لئون حرفه‌ای) است. به نظر من عاشقانه فانتزی عرفانی است! به قدرت قبلی‌ها شاید نباشد ولی روان و دوست‌داشتنی‌ست. | فرانسه | من: 10 | آی‌ام‌دی‌بی: 7.1 (31هزاررای)

 

http://bayanbox.ir/view/6269320431201105965/Green-Card-1990.jpg


5. گرین کارت Green Card (1990)
به نظرم عاشقانه کمدی موفقی ست. از آقای پیتر ویر. خیلی دوستش دارم. بازیگر نقش اولش هم از معدود بازیگران محبوبم است. | استرالیا | من: 9 | آی‌ام‌دی‌بی: 6.2 (با 21هزاررای)

 

http://bayanbox.ir/view/3813409602081423615/House-of-Fools-2002.jpg


6. خانه احمق ها House of Fools (2002)
این فیلم تاحدی هنری و خاص و البته کار باصفایی است از آقای کونچالوفسکی. | روسیه | من: 9 | آی‌ام‌دی‌بی: 7.1 (2هزاررای)

 

http://bayanbox.ir/view/4680686475123860862/Black-Cat-White-Cat-1998.jpg


7. گربه سیاه گربه سفید Black Cat, White Cat (1998)
این هم فیلم خیلی خاص و دلنشینی از کارگردان نابغه آقای امیر کوستوریتسا (کارگردان زیرزمین) است. شاید بی‌رنج‌ترین فیلمش باشد. | صربستان | من: 9 | آی‌ام‌دی‌بی: 8.4 (48هزاررای)

 

http://bayanbox.ir/view/8998978170694437667/Eternal-Sunshine-of-the-Spotless-Mind-2004.jpg


8. درخشش ابدی یک ذهن پاک Eternal Sunshine of the Spotless Mind (2004)
یک عاشقانه فانتزی و علمی تخیلی موفق و البته خاص از آقای میشل گوندری. اسکار هم برده. در آی‌ام‌دی‌بی 94مین فیلم محبوب جهان است. | فرانسه | من: 8 | آی‌ام‌دی‌بی: 8.3 (858هزاررای)

 

http://bayanbox.ir/view/7105699596009850915/As-Good-as-It-Gets-1997.jpg


9. بهتر از این نمیشه As Good as It Gets (1997)
این هم مثل گرین کارد یک عاشقانه کمدی باصفاست. البته بنا به ملیتش است دوتا اسکار برده! تنها فیلم موفق کارگردان است. | آمریکا | من: 8 | آی‌ام‌دی‌بی: 7.7 (262هزاررای)

 


 

دوست داشتید ببینید: نظرات دیگران درباب همین مطلب در اینستاگرام

 

نظرات  (۷)

سلام

نمی‌دونم قیود خیلی زیاده یا من واقعا زیاد عاشقانه ندیدم و نخوندم. به هر حال اینا به ذهنم می‌رسه.

* The Fault in Our Stars. البته اینو خیلی تین‌ایجری‌تر و مورددارتر از چیزی می‌دونم که بخوام به کسی توصیه کنم. ولی خیلیا خوششون اومده. درد و بدبختی و مریضی و مرگ و میر هم داره.

* یه سری چیزا مثل بینوایان و کنت مونت کریستو و... زیادی کلاسیکن؛ اقتباسا زیاد و محل اختلافن؛ کلی چیز دیگه هم توشون هست که الزاما ربطی به خط داستانی عاشقانه‌شون نداره. و البته بدون خوندن کتاباشون دیدن این فیلما حرام محسوب می‌شه یا لااقل شبهه‌ناکه.

* انیمه حسابه؟ Howl's Moving Castle؟

* نظر نهاییم با توجه به جمیع جهات البته به It's a wonderful Life نزدیک‌تره ولی خب خیلی قبل‌تر از 1990 ساختنش

پاسخ:
سلام و ادب و ممنونم از پیشنهادها
اولی را خیلی تعریف شنده بودم. دانلود کرده‌ام چندماهی است، دیگه شما هم تاکید فرمودید حتما می‌بینم
انیمیشن را هم اول می‌خواستم بگذارم در فهرست ولی گفتم حیف است، یک فهرست جداگانه فقط انیمیشن ژاپنی می‌شود پیشنهاد داد
درباب سومی هم، عرض کنم مورد بوده 1989 فرستادند، نامه زدند دبیرخانه و پس از طی سیکل اداری پذیرفته شده، اما این پیشنهاد با هفتادسال تاخیر قطعا از بازی حذف می‌شود
  • هانیه معینیان
  • سلام

    از این لیست فقط دوتایش را دیدم.

    امیلی و آنجل آ.

    امیلی رو بیشتر دوست میدارم :)

    پاسخ:
    سلام
    ممنون که مطالعه کردید. شما هم پیشنهاد بدهید.

    10. افسانۀ 1900 (The Legend of 1900 (1998)

    پاسخ:
    سلام و ادب. ممنونم.
    بله، بسیار فیلم زیبایی‌ست. آدم را تهییج می‌کند به موسیقی!

    سلام

    ممنون بایت معرفی تقریبا هیچ آشنایی با دنیای فیلم ندارم این معرفی فیلم های خوب خیلی خوب بود....  این خونه نشینی اجباری شرایطش به گونه ای هست که زمان خیلی زیادی به وجود آورد بیررون رفتن که زیاد  صلاح نیست، مهمونم که نمیاد، شبکه های اجتماعیم اینقدر از اخبار راست و دروغ پر شده که ترجیح داده میشود دوری گزید از سرگرم بودن باهاش

    زمان زیادی وجود دارد میشود هم کتاب خواند هم فیلم دید وسطش  خونه تکانی هم انجام داد:))

     

     

    پاسخ:
    سلام و ادب
    ممنونم که مطالعه کردید
    بنابراین ظاهرا نمیشه از شما درخواست کنیم فیلم پیشنهاد بدهید :)

    بهترین کار همین سه‌تایی است که شما گفتید. بدترین کار همان شایعه‌خوانی است
  • سیدسروش‌مهدی مویدی
  • سلام حاج حسن جان

    جانت بی بلا

    بخوام دقیق بگم فقط آخری رو کامل دیدم. اما 4تای دیگه رو هم نصفه-نیمه در تلویزیون ملی. ترغیب شدم که برم و کامل ببینمشون اما نشد.

     

    اولین فیلمی که به نظرم اومد روز گراندهاگ یا Groundhog Day بود. این فیلم رو واقعا دوست داشتم و واقعا تعریف جالبی از عشق داشت. خدا رو شکر ساخته ی 1993 است. امتیاز imdbش 8ه و کارگردانش (هارولد ریمیس) بیستر کمدی ساخته که به نظرم این و "تحلیلش کن"ها خوبهاش بودن.

     

    بازم فیلم به نظرم میاد ولی این یه چیز دیگه بود

    پاسخ:
    سلام سیدجان. صدسال به این سال‌ها عزیزم

    این فیلم را که می‌گویی دیدم. حتی کپی ایرانیش را هم دیدم. فیلم خوبی است و حق با شماست. اتفاقا یک نفر دیگر هم در اینستاگرام پیشنهادش داد

    آقا من The Fault in Our Stars  رو تایید نکردما. گفتم ملت به طرز عجیبی می‌پسندنش ولی خودم ترجیح دادم کتابش رو بخونم اونم فقط به خاطر گل روی جان گرین. حقیر به شدت فیلم رو نمونه کامل یه فیلم آمریکایی تین‌ایجری اسپریچوال‌نما (!) می‌دونم و توصیه‌ش نمی‌کنم. منتها شاید شما هم مثل قاطبه ملت بپسندیدش.

     

    چه کنیم حاج‌حسن که سلیقه‌مون پیرمردیه:)

    پاسخ:
    درود
    من هم سلیقه‌ام پیرمردیه، ولی خب وقتی می‌خواهم پیشنهاد بدهم سعی می‌کنم جوان‌ها را هم در نظر بگیرم :)

    ویل هانتینگ نابغه - ادوارد دست قیچی 

    این دو تا حتما باید تو لیست باشن 

    پاسخ:
    ممنون از مشارکتتان.
    هردو را دیدم. ولی را انقدر قدیم دیدم که چیز خاصی ازش یادم نمانده، مخصوصا عاشقانه‌بودنش را

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">