در آن نیامده ایّام

حسن صنوبری

در آن نیامده ایّام

حسن صنوبری

در آن نیامده ایّام

ثُمَّ نَادَى بِأَعْلَى صَوْتِهِ :
الْجِهَادَ الْجِهَادَ عِبَادَ اللَّهِ
أَلَا وَ إِنِّی مُعَسْکِرٌ فِی یَومِی هَذَا
فَمَنْ أَرَادَ الرَّوَاحَ إِلَى اللَّهِ
فَلْیَخْرُجْ .

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات

پوشش‌نویسی

این قسمت: پوشش بانوان در اسلام

من از منظر شرعی و یا حقوقی راستش را بخواهید خیلی جرات ندارم دربارۀ حجاب و لزوم و وجوبش بنویسم. به این دلیل واضح و روشن که من خانم نیستم. لذا درک بی‌واسطه و عمیقی از زن‌بودن ندارم و یک ثانیه هم معلوم نیست اگر خانم بودن وضع پوششم چگونه بود. چه‌بسا بنا به اطلاعی که اکنون از درون خود و میزان دوری‌ام از حقایق و معارف الهی و شرایع دینی دارم، در آن صورت هم خیلی وضع قابل دفاع و علیه السلامی نداشتم. رطب‌نداشته رطب‌خورده محسوب می‌شوم و فلذا ممتنعم از «منع».


اما موضوع حجاب و ضرورتش، فقط از منظر فقهی و حقوقی مطرح نیست. قبلا فقط یک یا دوبار در وبلاگ سابقم از منظر اخلاقی درباره‌اش نوشته بودم. محکم هم نوشته بودم و هنوز هم پای آن مطلب هستم و حاضرم با هرگروه از بانوان مخالف حجاب اسلامی مناظره کنم، فقط از منظر اخلاق و بیرون از گفتمان دین اسلام.


اما نکته‌ای که در این مطلب می‌خواهم یادآور شوم دیگر نه اخلاقی است نه فقهی نه حقوقی. دیگر هیچ نیازی به وجود مفاهیم مشترک بین دو تفکر مخالف ندارد. اینجا از منظری روانشناختی و جامعه‌شناختی می‌خواهم سراغ فلسفه و حجاب بروم و یک گفتگوی منطقی با همه خواهران و دختران و مادران ایرانی داشته باشم. (سرشبی داشتم به این فکرمی‌کردم در این ماه که ماه خدای متعال است بد نیست کمی هم از خدا و حرف‌هایش حرف بزنیم. لااقل همین یک ماه)


همچنین، نکته‌ای که عرض خواهد شد از قبیل انتزاعیات نیست، یک امر کاملا تجربی و قابل آمار و مشاهده و بررسی است، ذیل موضوع «فلسفه حجاب در اسلام»


اکنون کلیات را رها کنیم و برویم سراغ بیان نکته، اول سه مقدمه‌اش را مرور کنید و اگر موافق بودید بروید بخش بعد:

1. همه می‌دانیم هنر، بازتاب و چکیدۀ زندگی اجتماعی انسان‌هاست. مخصوصا هنر مدرن که با فردفرد انسان‌ها و تمام اقشار جامعه ارتباط برقرار کرده است.

2. فراگیرترین و جامع‌ترین هنر امروز جهان، سینماست.

3. سینمای غرب به نسبت سینمای شرق، بسیار ریشه‌دارتر، پیشرفته‌تر و متنوع‌تر است و مانند سینمای بعضی کشورهای جهان سومی در انحصار یک یا دو پسند و سلیقۀ خاص نیست


اصل مطلب:

بنده تا حد زیادی با سینمای غرب و کلا سینمای غیرایرانی آشنا هستم. آثار کارگردان‌ها و سرزمین‌های مختلفی را تماشا کرده‌ام. اکثر فیلم‌هایی که دیده‌ام در حوزۀ سینمای مستقل و هنری (یعنی غیرحکومتی و غیرتجاری) بوده‌اند. با اتکا به این پشتوانۀ تماشایی، از تمام زنان مدافع «حقوق زن»، تمام بانوانی که می‌گویند با پوشش کم و آزاد بیرون آمدن موجب تحریک جنسی نمی‌شود، تمام دخترانی که می‌گویند فقط بعضی از مردان ایرانی عقده‌ای‌اند و لباس نیمه‌برهنه اتفاق خاصی برای مردان غربی رغم نمی‌زند، تمام خانم‌هایی جملۀ کلیشه‌ایِ «حجاب محدودیت نیست، مصونیت است» را مسخره می‌کنند (چون انصافا محدودیت هم هست)

دعوت می‌کنم به تماشای فیلم‌های سینمای غرب (مخصوصا فیلم‌های سینمای مستقل) بنشینند و تمام سکانس‌های مبتنی بر «تجاوز جنسی به بانوان» (توضیح بیشتر: تجاوز یعنی اقدام به رابطه و تماس با یک خانم بی اجازۀ او و گاه با آسیب‌زدن‌های خیلی شدید و حتی قتل او) را تماشا و بررسی کنند و بگویند:

زنی که به او تجاوز شده اولا چه پوششی داشته؟ ثانیا در چه وضعیتی بوده؟ چندتایشان با لباس‌های عادی بودند (با یک تیشرت و شلوار گشاد یا روسری و کلاه داشتند مثلا) و بی آرایش، چندتایشان با لباس‌های نیم‌برهنه و تنگ یا بدن‌نما و یا با آرایش غلیظ؟ چندنفرشان در یک فضای معمولی و در مقام «حیا» بودند و چندنفرشان در پارتی و دیسکو و کاباره و بی احتیاط؟ نه آیا بالای 90درصد از موارد اول بودند؟


توجه بفرمایید این روایت و گزارش کارگردان مستقل غربی است. کسی که از سازمان تبلیغات اسلامی جهت‌دهی‌نشده. سانسورنشده. تهدید هم نشده!

توجه بفرمایید این‌ها را کارگردانِ بسیط‌الذهنِ «چطوبه‌توگیرندادن» نساخته. این متنِ زیست‌جهانِ غربی و بهشتِ جهنمی‌ای است که برای زنان مشرق‌زمینی تبلیغ می‌کنند.

اگر شرایطش فراهم بود فهرستی از این فیلم‌ها را هم منتشر می‌کردم، ولی خب اسلام دست ما را بسته :)


آنچه گفته شد مقدمه‌ای بود برای مطالعۀ آیۀ 59 سورۀ احزاب در #قرآن کریم:

«یا ایها النبی قل لازواجک و بناتک و نساء المؤمنین یدنین علیهن من جلابیبهن ذلک ادنی ان یعرفن فلا یؤذین و کان الله غفورا»

ترجمه آیت‌الله مشکینی: ای پیامبر ، به همسران و دخترانت و زن های مؤمنان بگو روسری ها و چادرهای خود را بر خویش بیفکنند ( که گردن و سینه و بازوان و ساق ها پوشیده شود ) این ( کار ) نزدیکتر است به آنکه ( به حجاب و عفت ) شناخته شوند تا مورد تعرض و آزار ( فاجران ) قرار نگیرند و خداوند همواره آمرزنده و مهربان است.

ترجمه استاد فولادوند: اى پیامبر به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنان بگو پوششهاى خود را بر خود فروتر گیرند این براى آنکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند [به احتیاط] نزدیکتر است و خدا آمرزنده مهربان است 




نظرات  (۶)

حالا خود مطلب که به جای خود، ولی مقدمه‌ش بسیار دلچسب بود. اگر مخصوصا آقایون منبری کمی این طرز صحبت( و در واقع این طرز نگاه) رو یاد بگیرند مشکلاتمون خیلی کم‌تر می‌شه تو این حوزه.
پاسخ:
ممنون از نظرتان
کلا اگر سعی کنیم دید انسانی به همه چیز داشته باشیم و خودمان را بالاتر از دیگران توهم نکنیم خیلی خوب می‌شود
در مورد حجاب تا الان بد صحبت شده وقتی مسئله حجاب سالها توی کشور ما صرفا مبنای بهشت یا جهنم قرار گرفت یا حتی تفکیک خوب و بد با حجاب انجام شد باعث میشه خیلی ها جبهه بگیرند اما تبیین چرایی حجاب فارغ از بحث دینی و بهشت و جهنمش خیلی بیشتر میتونه تاثیر گذار باشه البته همراه با واقع بینی حجاب واقعا محدودیت میاره و این شعار محدودیت نیست مصونیته یک شعار اشتباه بود به طور کلی هرچیزی که امنیت و مصونیت بیاره خواه ناخواه یکسری محدودیت ها رو هم به همراه میاره 
پاسخ:
حتی می‌شود به این فکر کرد که بخش عمده‌ای از سخت‌گیری‌ها و ادبیات‌های احمقانه علیه بدحجابی با قصدها و غرض‌های دیگری انجام می‌شده
 دقیقا 
یک دفعه ای شعار مرگ بر بی حجاب توی راه پیمایی های بیست دو بهمن مد میشه قطعا رهبری قرار نیست از مردم بخواهد که همچین شعاری رو بدهند علما هم همچین شعاری رو نتایید نمی کنند از کجا یک دفعه ای پیدا میشه ایجاد دو دستگی و تنفر کاملا مشهوده توی بعضی از حرکت ها 
پاسخ:
بعضی چیزها بلاهت است
بعضی چیزها هم از بیرون برنامه ریزی میشود 
نه الآن، از قرن ها قبل این روششان بوده
  • آرزوهای نجیب (:
  • یه چیزی رو که توی مسئلۀ حجاب شاید فراموش کردیم که بهش بپردازیم اینه که حجاب بیشتر از اینکه مربوط به خانم‌ها باشه مربوط به آقایونه.
    هم اینجا هم توی صفحۀ اینستاگرامتون بیشتر کسانی که توی بحث حجاب شرکت کردند خانم‌ها بودند؛ اما به‌نظر من کاش می‌شد بحث حجاب رو طوری پیش ببریم که آقایون بیشتری مشارکت کنند.

    چه خوشمون بیاد چه خوشمون نیاد. چه باور کنیم چه باور نکنیم این آقایون هستند که پوشش خانم‌ها رو مشخص می‌کنند. خانم‌ها معمولاً نگاه می‌کنند ببینید آقایون چی می‌پسندند بعد همون کار رو می‌کنند. زن‌ها انگار توی ذاتشون هست که به مرد نگاه کنه و بعد خودش رو بسازه.
    من دخترهای زیادی رو می‌شناسم که قبل از ازدواج محجبۀ کامل بودند از اون‌ها که سفت‌وسخت حجاب داشتند و بعد از ازدواج بی‌حجاب شدند و برعکس. همۀ این‌ها هم به‌خاطر نگاه مردهاشون به حجاب بود.

    ما معمولاً هر کاری می‌خوایم توی مسئلۀ حجاب انجام بدیم به‌طور پیش فرض مخاطبمون رو زن‌ها قرار می‌دیم در حالی که به‌نظر من مخاطبمون مردهاست.

    اگر مسئولین اینهمه انرژی رو که گذاشتند توی مدارس دخترانه که حجاب رو گسترش بدن این انرژی رو توی مدارس پسرونه خرج می‌کردند الان نتایج بهتری می‌گرفتند.

    یا حتی کاش اصلاً نویسنده‌های آقامون که دغدغۀ این موضوع رو دارند از نگاه یه پسر به این مسئله نگاه می‌کردند. یا خیلی کارهای دیگه که توجه مخاطب‌های آقا و مخصوصاً پسرها رو به این مسئله جلب کنند.
    پاسخ:
    ممنون که مطالعه کردید

    با اصل حرف شما موافقم. با این موضوع که نگاه و اندیشه و تفکر آقایان اهمیت بسیار ویژه‌ای دارد در این موضوع. آقایان بودند که بسیاری اوقات در طی تاریخ انواع آرایش‌ها و تزئینات و لباس‌ها را بر زنان تحمیل کردند. جالب اینکه همین الآن تعداد آقایانِ مثلا فمینیست و طرفدار حقوقِ زن و طرفدار آزادی زنان از حجاب! خیلی خیلی است و شاید زیادتر از خود بانوان
    اما این نه همه ماجراست و نه نصف ماجرا. پنجاه در صد ماجراست. چون خانم‌ها هم خودشان انسان‌اند، شعور دارند، عقل دارند و قدرت تصمیم‌گیری و اختیار. مفتخر و مصق رستگاری و تباهی هر انسانی بیش از همه خود اوست.
  • دچارِ فیش‌نگار
  • آقا اگه لیست ندین استدلاتون کامل نیست :)

    پاسخ:
    :))

    سلام

    پس چرا الان خانمهای آرایش دار و کم حجاب جایگاه و ارج و قرب بیشتری دارند؟ 

    پاسخ:
    چون ملاک فکر و اندیشه آقایان است نه نظر اسلام

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">