در آن نیامده ایّام

حسن صنوبری گوید

در آن نیامده ایّام

حسن صنوبری گوید

ثُمَّ نَادَى بِأَعْلَى صَوْتِهِ :
الْجِهَادَ الْجِهَادَ عِبَادَ اللَّهِ
أَلَا وَ إِنِّی مُعَسْکِرٌ فِی یَومِی هَذَا
فَمَنْ أَرَادَ الرَّوَاحَ إِلَى اللَّهِ
فَلْیَخْرُجْ .

طبقه بندی موضوعی

دوران فترت

شنبه, ۱۹ دی ق.ظ

و خداوند عزّ و جلّ ما را اندر زمانه‌ای پدیدار آورده است که اهل آن، هوی را شریعت نام کرده‌اند، و طلب جاه و ریاست و تکبر را عزّ و علم، و ریای خلق را خشیت، و نهان داشتن کینه را اندر دل: حلم، و مجادله را مناظره و محاربت و سفاهت را عزّت، و نفاق را زهد و تمنا را ارادت، و هذیان طبع را معرفت و حرکات دل و حدیث نفس را محبت و الحاد را فقر و جحود را صفوت و زندقه را فنا و ترک شریعت پیغامبر را صلی اللّه علیه و سلّم: طریقت و آفت اهل زمانه را معاملت نام کرده‌اند، تا ارباب معانی اندر میان ایشان مهجور گشته‌اند و ایشان غلبه گرفته، چون اندر فترت اول اهل بیت رسول صلی اللّه علیه و سلم با آل مروان.

                                                                      کشف‎المحجوب _ ابوالحسن هجویری (قرن پنجم) 


نظرات  (۳)

  • محمدعلی نجفی
  • سلام حسن آقا صنوبری گل.
    میگم زدی تو فاز کهنه گرایی و سفال پژوهی!!!
    با عینک گذشته به حال نگریستن نه سزاست جانم!!!!
    و بالعکس!!!
    الکی گفتم.

    پاسخ:
    سلام علیکم آقای نجفی
    ما اصلا کارمان کوزه‎گری‎ست. کوزه شکسته می‎خریم، خاک می‎کنیم، از تو تنور کوزۀ نو درمیاریم.
  • سید احمد برقعی
  • کلمات را به حال خودشان بگذارید تا کارشان را بکنند.
    رنگی کردن کلمات، برای فهماندن تأکید و منظور و تأویل و شأن نزول و... کار حرفه ای ای نیست.
    اگر رنگی نمی شدند کلمات، ما هنوز به احترام شما، و به احترام کشف المحجوب متن را می خواندیم. و احتمال زیاد آنچه را که شما ملتفت شده اید ما هم ملتفت می شدیم.
    ما به انتخاب شما احترام می گذاشتیم و شما به درک ما...
    اما حالا یک طرفِ این احترام می لنگد...

    نقدهای ظریف تر، برای دوستان نزدیک تر اند...
    یا حق
    پاسخ:
    باشد
    شما به جز نقد و انکار کار دیگه‎ای هم بلدی؟ :)
    چه هردفعه هم نقد خودش را توجیه می‎کند؛ انگار من مخالف نقدم :)
  • سید احمد برقعی
  • خوش نداشتم نقد و انکار را کنار هم...

    انقدر که هی به خودم میگویم :"نه! حتما نقد و انکار از آن کلمات "اذا اجتمعا افترقا" هستند. وگرنه حتما ایشان نقد را با انکار یکی نمی داند..."

    افسوس که آنقدر نوشته هایتان محکم نیست که بخواهم آن را قرینه کنم بر اینکه حتما قیدهایتان همه احترازی اند...
    این است که توصیه می کنم به اینکه نقد را از معنای انکار تخلیه کنید و با حقیقت محبت تحلیه. که فرمود: العتاب حیاۀ المودّه"
    پاسخ:
    من چاکرتم :)
    شوخی جدی عرض کردم خدمتتان. زیاد سخت نگیرید.
    لطف می‎کنید نقد کنید، حتی انکار هم گاهی لطف است
    آن فرمایش هم درست. چونان این فرمایش «من احبک نهاک و من ابغضک اغراک»

    ارسال نظر

    کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
    اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">