در آن نیامده ایّام

حسن صنوبری

در آن نیامده ایّام

حسن صنوبری

در آن نیامده ایّام

ثُمَّ نَادَى بِأَعْلَى صَوْتِهِ :
الْجِهَادَ الْجِهَادَ عِبَادَ اللَّهِ
أَلَا وَ إِنِّی مُعَسْکِرٌ فِی یَومِی هَذَا
فَمَنْ أَرَادَ الرَّوَاحَ إِلَى اللَّهِ
فَلْیَخْرُجْ .

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات

 

قبلا هم برایتان نوشته بودم که به نظرم وقتی بخواهیم با عینک هنر به سینما نگاه کنیم پیش‌روترین انیمیشن‌های امروز متعلق به ژاپن است. ولو غرب در صنعت پیش باشد. از سینمای خود ژاپن هم بخواهیم حرف بزنیم، شاید در گذشته با چهره‌هایی مثل کوروساوا و میزوگوچی و اوزو این سینما اعتبار جهانی داشت، ولی امروز اعتبار هنریش را مرهون انیمیتورهای بزرگ خویش است و بیرون از انیمیشن، سینمایش قدرت سابق را ندارد. از همین رو فهرست چهارمم را اختصاص می‌دهم به 9انیمیشن سینمایی خوب ژاپنی. (البته یک مورد هم چینی است ولی در همان سنت ژاپنی). سعی کردم هم به بهترین‌بودن وفادار باشم هم به تنوع.

 

این فهرست 9تایی شامل ۶ کارگردان است. دو پیرمرد که قبلا ازشان نوشته بودم و ۴ جوان که اکنون می‌نویسم. برای خواندن دو فیلمی که قبلا برایشان نوشته بودم می‌توانید به هشتگ بهترین انیمیشن های ژاپنی سری بزنید. آنجا یک شاهکار دیگر جناب تاکاهاتا هم هست که به خاطر اندوه بالایش در این فهرست نیاوردم. شما هم اگر با این عالم آشنایی دارید با یک گزینهٔ خوب فهرست مرا تکمیل کنید:

 

http://bayanbox.ir/view/144088138593430851/a1-spirited-away.jpg

 1. روح رانده شده (یا شهر اشباح) 2001 Spirited Away

به‌نظرم زیباترین، هنرمندانه‌ترین و عمیق‌ترین انیمیشن جهان است. آرزویم این است که ایران و دیگر تمدن‌های بزرگ هم بتوانند به چنین زبانی برای گفتگوی بین رازها و میراث‌های فرهنگی هنری عظیم خویش با مخاطب جهانی امروز برسند. 28مین فیلم محبوب جهان است طبق برآورد آی‌ام‌دی‌بی. اسکار هم توفیق داشته به این فیلم برسد | کارگردان: هایائو میازاکی | امتیاز من: 10 | امتیاز آی ام دی بی: 8.6 (با 593هزاررای)

 

http://bayanbox.ir/view/2022176600856298063/a2-prinmces-mononoke.jpg

2. شاهزاده مونونوکه 1997 Princess Mononoke

قبلا درباره‌اش نوشته‌ام. یادآور می‌شوم 67مین فیلم محبوب جهان است به روایت آی‌ام‌دی‌بی‌ | همان | من: 9 | آی‌ام‌دی‌بی: 8.4 (با 312هزار)

 

http://bayanbox.ir/view/9202113075221987564/a3-Nausicaa-of-the-Valley-of-the-Wind.jpg

3. ناوسیکا از دره باد 1984 Nausicaä of the Valley of the Wind

از خاص‌ترین و موفق‌ترین آثار قدیمی میازاکی. حماسی و پسارستاخیزی. در این اثر هم مثل شاهزاده مونونوکه مسئله طبیعت و زیست‌جهان برای میازاکی پررنگ است. در بسیاری از فهرست‌ها جزو برترین‌های ژانر خودش معرفی شده. البته اگر از دیگر کارهای میازاکی خوشتان آمد ببینیدش | همان | من: 8 | آی‌ام‌دی‌بی: 8.1 (135هزار)

 

http://bayanbox.ir/view/4354852736527621070/a4-The-Tale-of-The-Princess-Kaguya.jpg

4. افسانه شاهزاده خانم کاگویا 2013The Tale of The Princess Kaguya  

قبلا دربارۀ این هم نوشته‌ام. فقط یادآور می‌شوم که حسرت می‌خورم که کاش ایران هم ... | ایسائو تاکاهاتا | من: 10 | آی‌ام‌دی‌بی: 8 (32هزار)

 

http://bayanbox.ir/view/8498752438189837604/a5-pom-poko.jpg

5. پوم پوکو 1994 Pom Poko

عجیب‌ترین و خاص‌ترین و نمادین‌ترین کار آقای تاکاهاتا. البته در این نمادپردازی‌ها متاسفانه سراغ ظرائفی رفته که بیشتر به آقایان می‌توانم توصیه‌اش کنم و به سنین کم که اصلا. ولی در مجموع علی‌رغم بعضی خلاقیت‌های شگفت‌انگیز، به یک‌دستی کارهای دیگر کارگردان نیست و فرازوفرود زیاد دارد. کلا تاکاهاتا برخلاف رفیقش میازاکی هر کارش رنگی دیگر دارد و باورش سخت است که سازندۀ همۀ این‌ها یک نفر باشد | همان | من: 8 | آی‌ام‌دی‌بی: 7.3 (20هزار)

 

http://bayanbox.ir/view/9138785137189176931/a6-A-Letter-to-Momo.jpg

6. نامه ای به مومو 2011 A Letter to Momo

اثری لطیف و دلنشین و خلاقانه که به همه می‌توانم توصیه‌اش کنم. کارگردان این اثر جوانی است که کلا دو سه تا کار بلند ساخته ولی بسیار به آینده‌اش امیدوارم | هیرویوکی اکیورا | من: 9 | آی‌ام‌دی‌بی: 7.3 (6هزار)

 

http://bayanbox.ir/view/8532800045238451442/a7-colorful.jpg

7. رنگارنگ 2010 Colourful

این اثر هم بسیار دلنشین و تأمل‌برانگیز است. به درد همه روحیه‌ها می‌خورد ولی نه در سنین کم. مگر نسخۀ پاکیزه‌اش. اگر این نسخه‌اش فراهم شود برای نوجوان‌ها عالی‌ست | کیچی هارا | من: 9 | آی‌ام‌دی‌بی: 7.4 (4هزار)

 

http://bayanbox.ir/view/3955866232004070590/a8-Big-Fish-Begonia.jpg

8. ماهی بزرگ و بگونیا 2016 Big Fish & Begonia

اولین و یگانه اثر کارگردانش است. استثنائا چینی است اما در سنت ژاپنی و مثل بیشتر کارگردان‌های موفق جوان ژاپن تحت تاثیر میازاکی است. به عنوان اولین اثر یک هنرمند فوق‌العاده است. فقط به نظرم پایان‌بندیش مشکل دارد. | لیانگ ژان | من: 7 | آی‌ام‌دی‌بی: 7.1 (4هزار)

 

http://bayanbox.ir/view/8618377521183647896/a9-Paprika.jpg

9. پاپریکا 2006 Paprika

اثری خاص از کارگردانی خاص که از متمایزترین و مهم‌ترین‌های نسل نوین انیمیشن ژاپن بود و متاسفانه درگذشت. بعد اساطیری و آزاد فانتزی‌اش کمتر است و بعد علمی و روان‌شناسانه‌اش بیشتر. مشخصا به درد کودکان و نوجوانان نمی‌خورد. به درد هر روحیه‌ای کلا نمی‌خورد. و اینکه این معروف‌ترین کار ایشان است | ساتوشی کن | من: 7 | آی‌ام‌دی‌بی: 7.7 (65هزار)

 


دوست داشتید ببینید: نظرات دیگران درباب همین مطلب در اینستاگرام

نظرات  (۱۲)

  • تبارک منصوری
  • گورستان کرم شب تاب هم قشنگه.هم فیلمش هست هم انیمیشنش .

    پاسخ:
    بله قطعا جزو شاهکارهای جهان است
    ولی خب گفتم که حذفش کردم به چه دلیل
  • تبارک منصوری
  • عه متوجه نشدم انیمیشن اولی از تاکاهاتاست،گورستان کرم شب تاب همون فیلم اندوهناکه :( 

    فیلم ش رو هم اگه ندیدید ببینید بار غمش ملموس تره ...

    پاسخ:
    بله بله

    نمی‌دانستم فیلم هم دارد. البته ما همون انیمیشنش را دیدم یک هفته داشتیم گریه می‌کردیم. دیگه فیلمش را بعید است دوام بیاوریم :)
    اسم فیلم هم همین است؟

    سلام. سال نوتون پر از خیر و برکت و سلامتی ان‌شاءالله...

    ممنون بابت همهٔ محصولات فرهنگی‌ای که این‌جا و تو اینستا معرفی می‌کنید. حقیقتا هر کدوم رو تا حالا دیدم/شنیدم خیلی خوب بوده. بقیه هم تو فهرست هستن برای استفاده:)

    پاسخ:
    سلام و ادب. سال نو بر شما هم مبارک و فرخنده و پرموفقیت

    خیلی خیلی ممنونم که می‌خوانید و می‌بینید و الحمدلله که مورد پسند بوده
  • تبارک منصوری
  • بله واقعا منم تا مدتها برای ستسوکو و استیصال برادرش غمگین بودم به شدت :(

    بله اسم فیلمش هم همونه،البته بعید می‌دونم بتونید پیداش کنید من حدود ده سال پیش از شبکه چهار تلویزیون دیدمش(ضربه بدی بود در عنفوان نوجوانی:)) )و بعدش هرچقدر که سرچ کردم نتیجه ای نگرفتم،اگر شما موفق شدید دانلودش کنید بنده رو هم بی زحمت خبردار کنید،به شدت دوست دارم دوباره ببینمش...

    پاسخ:
    حتما حتما می‌گردم با دقت
  • ...:: بخاری ::...
  • سلام و سلام.

    غیر ا شاهزاده کاگویا ـ که نمیدونم اصن چرا نمیخوامش در کل ـ با کل لیست به شدت ابراز همراهی می کنم.

    + اصن مگه میازاکی نباشه داریم :)

    + هیچی برا من جای انیمه رو نمیگیره... هیچوقت نگرفته... به نظرم انیمه موفق ترین شکل کار فرهنگی اخیر بوده تا جایی که عمر ماها قد میده. انیمه واقعا جدای از اثر هنری بودن، یه فرهنگه. یه جور اصالت که هیچ جای دیگه نیست...

    واقعا انیمه تنها چیزیه که همش میگم کاش مام یه چیزی مث اینو برا خودمون داشتیم. (گرچه ما هم چنین چیزهایی حدودا میشه گفت که داریم اما به مختصات انیمه نیست.)

    ممنون از فهرست

    پاسخ:
    سلام و ادب
    و ممنون از اینکه خواندید و وقت گذاشتید

    +یعنی کاگویا را دیدید و نپسندیدید یا ندیده نمی‌پسندید؟

    +تعبیر بسیار جالبی کردید از انیمه. نوعی از کار فرهنگی موثر و بی‌جانشین
  • ...:: بخاری ::...
  • قبلا دیدمش. نپسندیدم. (بسیار عجیبه میدونم!!)

    پاسخ:
    نه‌خب عیبی ندارد.
    یه لحظه فکرکردم ندیده حس خوبی ندارید بهش، گفتم دعوت راه بیندازم!
  • سیدسروش‌مهدی مویدی
  • دستت درد نکنه حاج حسن بابت معرفی این انیمه‌های خوب و متنوع

    ان‌شاءالله تو وقت‌های فراغت حتما اون‌هایی رو که ندیدم می‌بینم

     

    کلی انیمه به ذهنم اومد که معرفی کنم. اما چون گفته بودی یکی نشستم و فیلتر کردم. گفتم از این کارگردان‌هایی که تو گفتی نباشه، کلی‌شون همون اول حذف شدن. بعد دو تا کارگردان موندن: «ماکوتو شینکای» و «مامورو هوسودا»

    از اونها هم هر کدوم دو سه تا انیمه مدنظرم بود. ولی آخر انتخابم این شد:

     

    دختری که در زمان پرش می‌کرد 2006 The Girl Who Leapt Through Time

    مامورو هوسودا | من: 8.5 | آی‌ام‌دی‌بی: 7.8 (56هزار)

     

    پ.ن. از شینکای «5سانتیمتر بر ثانیه» رو دیدم و خیلی دوست داشتم. «نام تو»ش هم که چند سال پیش رکورد فروش انیمه‌ها رو شکست، ولی هنوز ندیدمش.

    پاسخ:
    باز هم باید تاکید کن: چقدر تو خوبی سید


    هوسودا را اصلا نمی‌شناختم. البته اسم این فیلم را شنیده بودم ولی نداشتمش. گذاشتم اکنون که دانلود شود

    شینکای را می‌شناسم. نام تو را دیدم و خوب معمولی بود به نظرم. 5سانتی‌متر را هم دارم، حتما میبینمش حالا که گفتی.

    از اینها کدام ها را ندیدی؟

    ولی سید ما چقدر اشتراک داریم خودمون خبر نداریم!

    سلام و درود

    برجسته ترین کار اقای ساتوشی کن آبی کامل هست 

    اگر مخاطب بزرگسال هم در نظر دارین آکیرا هم باید تو لیست می بود انیمیشن اسم تو رو ندیدم ولی تعریفشو زیاد شنیدم و فکر کنم باید تو لیست باشه

     

    پاسخ:
    سلام و ادب
    مدت زیادی است قرار است آبی کامل (کاملا آبی؟) را ببینم. چندبار حتی گذاشتم ببینم که بدا حالص شد. اما مدتی پس از نگارش فهرست پشیمان شدم که چرا بازیگر هزاره را نگذاشتم جای پابریکا.
    آکیرا را هم چشم، از ظاهرش ترسیده بودم که ببینم و خوشم بیاید. ولی انشاالله هردوکار را حتما می‌بینم. خیلی خیلی ممنونم.
  • سیدسروش‌مهدی مویدی
  • لطف داری حاج حسن، خوبی از خودت ه.

     

    اتفاقا این هوسودا یه ماجرایی هم با استودیو جیبلی داشته. قرار بوده "قصر متحرک هاول" رو کارگردانی کنه. ولی بهش گفتن همونجوری کارگردانی کن که اگه میازاکی بود کارگردانی می کرد. اون هم گفته نه!

    بعدها هم استودیوی خودش رو زده و این 3 کار اخیرش رو اونجا ساخته.

    این "دختری..." هم با اینکه بر اساس یه رمان ه ولی داستانش مثلا ادامه ی اون ه و کلا متفاوت ه.

     

    "5سانتیمتر..." خیلی لطیف بود. من هم خیلی بچه تر بودم که دیدمش؛ امیدوارم خوشت بیاد.

     

    ۴، ۶، ۷ و ۹ رو ندیدم. ان شاءالله سر فرصت

  • رضا ممیزان
  • انیمه شاهزاده کاگویا و شهر اشباح عالی اند بقیه شو هم باید زودتر ببینم

    پاسخ:
    سلام و درود
  • رضا ممیزان
  • عه یادم رفت سلام کنم معذرت می خوام ( استیکر خجالت را تصور کنید )

    پاسخ:
    سلام و ادب

    "نام تو" چیییی ؟ :(((

     

     

    رنگارنگ نسخه پاکیزه چیه دیگه ؟

    پاسخ:
    زیباست، دیدمش، ولی به نظرم به خوبی اینها نیست
    البته این مطلبو یکی دو سال پیش نوشتم و الآن اگر بنویسم احتمال دارم نصف فهرست را تغییر بدهم

    یعنی بعضی صحنه‌‌هایش که مناسب سنین کم و فرهنگ ما نیست حذف شود. یک صحنه تعرض دارد اگر درست یادم مانده باشد

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">