در آن نیامده ایّام

حسن صنوبری

در آن نیامده ایّام

حسن صنوبری

در آن نیامده ایّام

ثُمَّ نَادَى بِأَعْلَى صَوْتِهِ :
الْجِهَادَ الْجِهَادَ عِبَادَ اللَّهِ
أَلَا وَ إِنِّی مُعَسْکِرٌ فِی یَومِی هَذَا
فَمَنْ أَرَادَ الرَّوَاحَ إِلَى اللَّهِ
فَلْیَخْرُجْ .

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات

یادداشت‌های مناظره اول

يكشنبه, ۱۰ ارديبهشت ب.ظ

این سه یادداشت کوتاه را پشت سر هم پس از مناظره نخست نوشتم:



یک

این مناظره‌ها نمودار عالی حقیقت تدین و اخلاق افراد است.

دین‌داری به اظهار علائم دین‌داری نیست. دین‌داری به این است که هنگام ظلم، حرف حق را بگوییم ولو رأی‌هایمان را از دست بدهیم. نه اینکه بگوییم بهتر است صبر کنم سکوت کنم، هروقت رئیس‌جمهور شدم حق را می‌گویم!

حق را به وقتش باید اظهار کرد؛ زمانش منقضی شود دیگر عاطل و باطل است!



دو

درسی که از مناظرهٔ امروز گرفتیم:

وقتی یک تکه‌گوشت استیک یا حتی یک‌عدد گوجه‌فرنگی، نزدیک به بیست‌سال در فریزر باشد، نمی‌توانم تا بیرون آوردمش بگذارمش در نان ساندویچی و بخورمش. غذایی که بیست‌سال در فریزر است لااقل یکی دوسال طول می‌کشد یخش آب شود و قابل استفاده شود.


رونوشت به تنی‌چند از دوستان کاندیدا و حامیانشان



سه

هنوز نمی‌دانم در انتخابات پیش‌رو به چه کسی رأی می‌دهم. مرددم بین قالیباف و رئیسی .

ولی چند ساعت قبل، بعد از تماشای مناظره دیدم خیلی به خودم می‌بالم که در دو انتخابات به قالیباف رأی داده بودم.

قالیباف در مناظرهٔ دیروز اصول شرافت را زیر پا نگذاشت و حق‌طلبی را به رأی‌طلبی ترجیح داد.

چنانچه مولاعلی (ع) فرموده است:


«قل الحق و إن کان فیه هلاکک»

حق را بگو، هرچند مایهٔ هلاکت تو شود.


یاعلی‌مدد.

نظرات  (۸)

سلام
تحمیل عقاید شخصی بر نیت افراد از شما بعید بود
پاسخ:
سلام علیکم. پناه بر خدا
البته که چنین قصدی نداشتم
در چند مطلب قبلی خیلی سعی کردید میانه داری کنید ولی با سابقه ای که از شما سراغ بود ادامه ی این روند بعید بود و این اتفاق در این مطلب افتاد

یک
آن شخصی که از نظر شما حق را نگفت اتفاقا عین حق عمل کرد. کمی توصیه های حضرت آقا را مرور کنید تا ببینید که چه کسی بر مدار حق عمل کرد و چه کسی از مدار حق خارج شد.
حرف حق را گفت منتها بر خلاف آقای قالیباف در آرامش و به دور از جنجال آفرینی و دو قطبی کردن فضا. یعنی دو مقوله ای که حضرت آقا از آن منع کرده اند.

سه
آنچه که در تحلیل سیاسیون و حتی اذهان عامه ی مردم واضح هست این است که جنجال آفرینی و دو قطبی سازی بیشتر جلب نظر می کند و قاعدا چنین عملی بیشتر به رای طلبی می آید. بر خلاف انتقاد بدون حاشیه و حفظ آرامش فضا که چندان مورد اقبال عامه ی مردم نیست.
و این تحلیل عجیب شما از رأی طلبی بیشتر مطابق با همان جمله ی دوم این بند بود.

اگر چه بنده بعید می دانم اما ان شاءالله این میانه داری شما صادقانه بوده باشد.
پاسخ:
سطر اول و آخر که نظر لطف شماست

تحلیلی که عرض کردم ناظر به یک نفر نبود. البته که مرور توصیه‌های حضرت آقا خطاب به خواص در بزنگاه‌ها سکوت نکردن و واضح دفاع از حق و حقیقت است.
نه هر جنجال آفرینی و هر جنجال آفرین. طبق اذعان اکثریت، انتقادهای محکم قالیباف در دور قبل به ضررش شد و طبق همه تحلیل‌ها راه مبارزه با روحانی حمله و هجمه و انتقاد و جنجال نیست. خود اصلاح طلبان هم در تحلیل‌های مختلفی نوشتند که قالیباف قید رأی‌آوری را زده است

بنده به کاندیدای خاصی علاقه ندارم!

اما به نظرم رئیس جمهور باید بلد باشه با پنبه سر ببره...قالیباف خیلی رو بازی می کنه!

پاسخ:
من هم هنوز مرددم
اما به نظرم کاندیدا باید کار بلد باشد و سیاست را به رهبری بسپرد
جدا از اینکه در میان کاندیداهای ما هیچکدام تخصص پنبه وجود ندارد . مع الاسف یکی از دیگری ساده‌تر و باصفاتر!
فکر کنم جناب ناشناس فکر کردند منظور شما از کسی که حق را نگفت,رئیسی ست و او را رای طلب می خوانید. البته ما از متن این را برداشت نکردیم.
پاسخ:
بله
درحالیکه من «فقط» از آقای رئیسی انتقاد نکردم
حق گویی و دفاع از حق که نص صریح آیات و روایات ماست. آن چیزی که ایشان سعی کردند در مسائل سال 88 و بعد از آن تبیین کنند حفظ فضای آرامش کشور در کنار حق گویی و اجتناب از ایجاد دو قطبی و فضای احساسی در انتخابات ها بوده و هست.
جبهه ی حق نیازی به احساسی کردن فضا و به هر صورت خارج کردن فضا از یک فضای منطقی و همراه با آرامش ندارد بلکه این شیوه مخصوص جبهه ی باطل هست که با آشفته کردن فضا از احساسات و فضای غیر منطقی سوء استفاده می کند.

آن چیزی که عیان هست این هست که بالاترین میزان مشارکت مردمی و بالاترین آراء در فضای دوقطبی و جنجالی سال 88 به دست آمد و برای دو نامزد جنجالی آن دوره و نه سایر نامزدها. دور قبل هم جناب روحانی با همین شیوه رأی آوردند با ایجاد دوقطبی بین خود و دولت قبل(و اصولگرایان) و ایجاد فضای احساسی و غیرمنطقی و با شعارهای احساسی وگرنه پیش از تبلیغات و انتخابات کمتر کسی حدس میزد که ایشان حتی مدعی ریاست جمهوری باشند چه برسد به این که در دور اول رأی بیاورند.
و دیگر این که اگر اصلاح طلبان و تحلیل ها گفتند که آقای قالیباف قید رای آوری را زده است لابد تحلیل شان درباره ی آقای جهانگیری اصلاح طلب، هم این هست که ایشان آمده تا با جنجال آفرینی هایش و احساسی کردن فضا باعث شود اصلاح طلبان و آقای روحانی و دولت فعلی قید رای آوری را بزنند!!؟ آن تحلیل ها مستلزم چنین نتیجه ای برای خود اصلاح طلبان هم هست.
پس بهتر است به جای پرداختن _به زعم شما_ به اذعان اکثریت و همه ی تحلیل ها و تحلیل اصلاح طلبان به واقعیت ها بپردازیم.

در ثانی اگر به زعم شما تحلیل ها می گویند که آقای قالیباف در دور قبل بخاطر انتقادهای محکم (البته که بنده چنین چیزی را قبول ندارم) ضرر کرد پس اشتباه ایشان علاوه بر جنجال آفرینی و احساسی کردن فضا که به ضرر کشور و سایر نامزدهاست، این هست که قصد دارند دو بار از یک سوراخ گزیده شوند. با این حساب باید به درایت و عقلانیت ایشان شک کرد.

مناظره  دوم چه طور بود ؟

قرار بود بعد از انتخابات در کتابها غرق شویم !! 
آقای رئیسی ظاهرا بعد از انتخابات، تو امتحانات پایان ترم حوزه قبول شدن، از حجت الاسلامی به آیت اللهی ارتقاء درجه پیدا کردند.
پیشنهاد می کنم شما هم متن تون رو مثل بیلبوردهای دربار آستان قدس اصلاح بفرمایید!
پاسخ:
یک یادداشتی قبل از این یادداشت به نفع آقای رئیسی نوشتم قبل انتخابات
در آنجا همین آیت‌الله‌شدن را مسخره کردم:
http://fihmafih.blog.ir/1396/01/29

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">