در آن نیامده ایّام

حسن صنوبری

در آن نیامده ایّام

حسن صنوبری

در آن نیامده ایّام

ثُمَّ نَادَى بِأَعْلَى صَوْتِهِ :
الْجِهَادَ الْجِهَادَ عِبَادَ اللَّهِ
أَلَا وَ إِنِّی مُعَسْکِرٌ فِی یَومِی هَذَا
فَمَنْ أَرَادَ الرَّوَاحَ إِلَى اللَّهِ
فَلْیَخْرُجْ .

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات

سه تا از نوحه‌های سال‌های قبل که توسط دکتر میثم مطیعی اجرا شده‌اند را اینجا می‎گذارم. متن دوتا از نوحه‌ها از وبلاگ قبلیم پاک شده، فلذا در ادامه مطلب بازمی‎نویسم همان دو تا را. این سه نوحه همه موضوع عمومی محرم و امام حسین (ع) را دارند، دوتاشان نوحه «زمینه» هستند و یکی نوحه «واحد». نوحۀ واحد مربوط به ایام عاشورا (فکر کنم شب هشتم) آن سالیست که روز عاشورا و روز 13آبان همزمان بودند. فلذا در بند آخر شعر از قلب هیئت، چند سطر ناقابل، شلیک کردیم به طرف نیویورک.

 

1. نوحه زمینه: همه عمرم اگر کنم بی‌تو سفر ...

2. نوحه زمینه: زندگی تویی، عاشقی تویی، شاه کربلا یاحسین!

3. نوحه واحد: قصۀ عاشقان ماندنی‎ست

 

 

 

«نوحه زمینه»

 

نه سرخیِ پرچمِ تو را
نه مجلسِ ماتم تو را
به غصه‎های دلِ خودم
نمی‎فروشم غمِ تو را
 
به بیرق هیئتت قسم
قسم به شالِ محرمم
که از در خانه‎ات حسین
به جای دیگر نمی‎روم
زندگی تویی، عاشقی تویی، شاه کربلا یاحسین
بندگی منم، تو ز بند تن، کن مرا رها یاحسین
(یاحسین یا کربلا)
 
دلم فقط آشنای توست
مسافرِ روضه‎های توست
وطن ندارم در این دیار
دیارِ من کربلای توست
 
فتادم از پا و از توان
بدونِ من رفته کاروان
امیر دیرینِ عاشقان!
به کربلایت مرا رسان
دورم از تو و می کشم نفس، در هوای تو یاحسین
دورم از تو و می شود دلم، کربلای تو یاحسین
(یا حسین یا کربلا)
دوباره هنگامه‎ی عزاست
دوباره هرکوچه نینواست
اگرچه دلم‎مرده‎ام ولی
برای دل، تربتت شفاست
 
چه حاجتِ گنبدِ طلاست؟
غبار کوی تو کیمیاست
نماز من در حریم توست
که مُهرم از خاکِ کربلاست
هرکجا روم، قبله‎ی دلم، رو به سوی تو یاحسین
سجده می‎کنم، عاشقانه بر خاکِ کوی تو یاحسین
(یا حسین یا کربلا)
 
غمی که در نام زینب است
نمی‎ ز آلامِ زینب است
شب من و تو کجا سیاه
به قدر یک شام زینب است؟
 
کسی چه فهمیده از غمش
ندیده ماتم چو ماتمش
نمی‎شود مجلسش تمام
ادامه دارد محرمش
 
ما کجا و فهمیدنِ غمِ وارثِ غمِ کربلا؟
ما کجا و فهمیدنِ غمِ دیدنِ شَهِ سرجدا؟
(یاحسین یا کربلا)

 


 

«نوحه واحد»

 

همچنان ای سرِ روی نی
روشن از روی ماهت، شب است
ما کجا و عزای حسین؟
روضه خوان شما زینب است
سر عشقت، گفتنی نیست
یادت از دل، رفتنی نیست
 
از همه خاک زمین تربتِ تو ما را بس
خو گرفتن به غم و غربتِ تو ما را بس
اهل دنیا نشود گریه کن عاشورا 
از خوشی های جهان، هیئتِ تو ما را بس
در عزای تو سینه زنان
هر شبم را سحر می کنم
از همینجا به سوی شما
با دل خود سفر می کنم
هر زمان دل، باصفا شد
زائر کرببلا شد
 
همچنان ای سرِ روی نی
روشن از روی ماهت، شب است
ما کجا و عزای حسین؟
روضه خوان شما زینب است
سر عشقت، گفتنی نیست
یادت از دل، رفتنی نیست
 
السلام ای شهیدانِ به خون غلطیده
کی جهان مثل شما اهل وفایی دیده؟
جان سپردید غریبانه ولیکن امروز
قصه ی عشق شما در دو جهان پیچیده
تا ابد نام زیبایتان
در کتاب جهان خواندنی است
از همه قصه های جهان
قصه ی عاشقان ماندنی است
می درخشید، همچو خورشید
چون که یارانِ حسینید
 
همچنان ای سرِ روی نی
روشن از روی ماهت، شب است
ما کجا و عزای حسین؟
روضه خوان شما زینب است
سر عشقت، گفتنی نیست
یادت از دل، رفتنی نیست
 
هست هر چند زمان اندک و طولانی راه
ما نداریم به غیر از حرم دوست پناه
از خطر ترس نباید، که سفر باید کرد
هرکه دارد هوس کرببلا بسم الله
بار دیگر ببین آمده
دشمنِ کینه جوی امام
رهسپارم سوی کربلا
تا بگیرم از او انتقام
کن نصیبم، این سعادت 
یا زیارت، یا شهادت
 
همچنان ای سرِ روی نی
روشن از روی ماهت، شب است
ما و کجا و عزای حسین؟
روضه خوان شما زینب است
سر عشقت، گفتنی نیست
یادت از دل، رفتنی نیست
 
هرکسی دشمنِ اربابِ شهید است امروز 
شیعه برخیز! که او باز یزید است امروز 
وقت جنگ است اگر دعویِ یاری داری
خیمه‎ی شمر همین کاخ سفید است امروز
مشتِ خود را گره می کنم 
تا زنم بر سرِ دشمنان
تیغِ دشمن چه دارد مگر؟
در مصاف دل عاشقان
هر زمان و هر کجاییم
ما سپاهِ کربلاییم
 
همچنان ای سرِ روی نی
روشن از روی ماهت، شب است
ما و کجا و عزای حسین؟
روضه خوان شما زینب است
سر عشقت، گفتنی نیست
یادت از دل، رفتنی نیست

نظرات  (۴)

شعرها جنبه ی تلقینی دارن؟! دلم برای شاعر سوخت .... 
پاسخ:
سلامت باشید

عالی بودند استاد نوحه هایتان
سلام
نوحه ها را در کانال گوش دادم
نوحه واحد شعر خیلی پخته و فاخری داشت
خدا اچرتان دهد
  • سید محمدمهدی
  • سلام آقای صنوبری
    جا داره در این ایام که نزدیک 28 صفر و رحلت پیامبر اکرم هستیم، از جنابعالی بابت سرودن شعر این نوحه تشکر کنم.
    http://meysammotiee.ir/post/783
    این شعر بسیار عالی و پرمضمون است. مخصوصا بند دومش.
    ضمنا اگر حاج میثم مطیعی را دیدید اولا سلام ما را به ایشان برسانید، ثانیا گلایه ی ما را به ایشان ابلاغ کنید که چرا نسبت به ایام اربعین سال های قبل، امسال نوحه های ویژه خاصی نداشتند.
    ای کاش برای محرم امسال هم برای حاج میثم مطیعی و هیئت میثاق با شهدا اشعاری می گفتید. انصافا با توجه به بعضی روضه ها و نوحه هایی که از حاج میثم مطیعی شنیدم و شاعرش شما بودید معلوم می شود هنرمندی باارزش هستید و از دیگر شاعران حاج میثم، نظیر آقایان سیار و عرفان پور و آقای محسن رضوانی چیزی کمتر ندارید و حاج میثم مطیعی با وجود شاعرانی چون شما و این دوستان گل سرسبد مداحان شده است.
    التماس دعا
    پاسخ:
    سلام علیکم
    قطعا نظر لطف شماست. و البته لطف خدا بود دو سال سرایش نوحه پیامبر قسمت من شد. خیلی ممنون که یادآوری کردید. بند دوم با توجه به محدودیات سعی کردم در پرده به اصل ماجرا اشاره شود
    به نظرم امسال هم آقای مطیعی نوحه خوب اربعینی داشتند، مثلا نوحه "پای پیاده هم‌پای جاده" و البته همیشه بالا و پایین در آثار هر هنرمندی وجود دارد، مهم این است که در مجموع سیر او با پیشرفت همراه باشد که فکر می‌کنم درمورد آقای مطیعی همینطور هم هست. مدتی‌ست می‌خواهم درباره بعضی نوحه‌های دوزبانه ایشان مطلبی بنویسم، وقت و توفیق رفیق نمی‌شوند.
    و البته که آقایان سیار و عرفان‌پور و رضوانی هم بهترین نوحه‌سرایان دهه اخیر و هم از چهره‌های جدی شعر امروز هستند و آثارشان با کارهای ما جوان‌ترها قابل مقایسه نیست. اما شعر خوب فقط یکی از تمایزات و علل توفیق جناب مطیعی ست، علل دیگری هم در کار است و علت‌العلل نوع رابطه ایشان با حضرت حق است و جایگاهی که برای خودشان قائل نیستند
    باز هم ممنونم از نظر لطف شما و وقتی که گذاشتید

    ارسال نظر

    کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
    اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">