در آن نیامده ایّام

حسن صنوبری

در آن نیامده ایّام

حسن صنوبری

در آن نیامده ایّام

ثُمَّ نَادَى بِأَعْلَى صَوْتِهِ :
الْجِهَادَ الْجِهَادَ عِبَادَ اللَّهِ
أَلَا وَ إِنِّی مُعَسْکِرٌ فِی یَومِی هَذَا
فَمَنْ أَرَادَ الرَّوَاحَ إِلَى اللَّهِ
فَلْیَخْرُجْ .

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات

 

بهار و رمضان فصل و ماه خیلی خوبی‌اند برای تماشای «لاک پشت قرمز» (The Red Turtle) . بهار و رمضانی که هردو فرصت خلوت و خودشناسی و لطافت و طراوت و تعمق و آهستگی و رهایی‌اند.
و البته بازگشت به طبیعت و فطرت و فلسفه.
و عشق
.

https://bayanbox.ir/view/5861534004510548466/%D9%84%D8%A7%DA%A9%D9%BE%D8%B4%D8%AA-%D9%82%D8%B1%D9%85%D8%B2.jpg

طبیعتا بنا به سنت این صفحه از آن انیمیشن‌های شلوغ و جینگولی و تحمیقیِ آمریکایی نیست. لاک‌پشت قرمز (۲۰۱۶) هم از آن‌هاست که یک شیرجه در عمق است؛ هیجان‌طلب‌ها و عامه‌پسندها و البته واقع‌گراها باید کمی حوصله کنند، اما سلیقه‌های مایل به سمبولیسم، رمانتیسیسم و عواطف درونی و عمیق انسانی راحت از این کار لذت می‌برند.

داستان  از اینجا شروع می‌شود که چندسال بعد از اینکه آقای «مایکل دودوک دی ویت» کارگردان مشهور و توان‌مند هلندی برای انیمیشن پدر و دخترش برگزیدۀ جایزۀ اسکار می‌شود یک روز صبح ایمیلش را چک می‌کند و پیامی نفسش را حبس می‌کند، یک پیام کوتاه از استدیو جیبلی (جیبوری/قبله/...) که به او پیشنهاد داده بود اگر می‌خواهد انیمیشن سینمایی بسازد این استدیو (ی استاد میازاکی) از او حمایت می‌کند؛ امری که آرزوی هر انیمیشن‌ساز هنری‌ست. دودوک تا آن زمان جز انیمیشن کوتاه نساخته بود و از طرفی استدیو جیبلی هم تا آن زمان هیچ کارگردان خارجی را راه نداده بود، گرچه خواستگار زیاد داشت؛ اما این‌بار برای اولین و آخرین بار کارگردانی غیر ژاپنی را به علت نوع آثارش پسندیده بود و احضار کرده بود، دودوک سریعا قبول می‌کند و نتیجه می‌شود این انیمیشن عجیب؛ چیزی بین انیمیشن اروپا و انیمیشن ژاپن، با ادای دین به هر دو سنت، یک‌جاهایی از نوع تصویرسازی یاد بلیک‌ومولتیمور و تن‌تن و کلا چهره‌پردازی اروپایی می‌افتیم و یک‌جاهایی تاثیراتی از یا ارجاعاتی به روح‌رانده‌شده و شاهزاده خانم کاگویا (دو شاهکار انیمیشن ژاپنی دو پیرمرد افسانه‌ای) را می‌بینیم.

اگر اهل انیمه و انیمیشن‌اید توصیه می‌کنم تماشای اولین و آخرین اثر غیرژاپنی استدیو جیبلی را در یکی از روزهای فروردین از دست ندهید. اثری نمادین که به مراتب از اثر اسکارگرفته‌اش زیباتر و جلوتر است و به همین دلیل هم اسکار نگرفته! اما یک جایزه کن را برده.

تنهایی و فکرکردن به تنهایی مانند دو اثر مهم دیگر مایکل دودوک از مضمون‌ها و فضاهای اصلی لاک‌پشت قرمز است و این خود جزو چیزهایی‌ست که تماشای آثار او را در بهار که فصل مرگ و زندگی‌ست لذت‌بخش‌تر می‌کند.

 

پن‌: راستی! تا یادم نرفته بگویم اشتباه من را نکنید و برای دیدنش چندین‌سال منتظر زیرنویس نمانید! فیلم به زیرنویس احتیاج ندارد و از این جهت بسیار به سینمای محض نزدیک است. البته صدا را تا آخر زیاد کنید و از موسیقی شگفتش هم لذت ببرید.

حسن صنوبری

نظرات  (۵)

سلام بر استاد صنوبری عزیز. چه خبر؟ بابا خیلی وقته ما یادداشت‌های شما رو نخوندیم. تلگرام و اینستا که دسترسی بهشون سخت شد، اینجوری شد. بعد از مدتها گفتم بیام ببینم تو وبلاگ چیزی نوشتین یا نه که دیدم بَه! دوباره یک انیمیشن پیشنهادی جذاب با شیوه معرفی دراماتیک مخصوص صنوبری. دانلودش کردم سر فرصت ببینم ان‌شاءالله. یه سوال: تو پیام‌رسان‌های ایرانی بخصوص ایتا کانال نمیزنین بازم تو فضای نوشته‌های رنگ وارنگ شما ذهن رو تلطیف کنیم و کیف کنیم؟

 

 

 

پاسخ:
سلام و ادب و ممنونم از توجه و لطف شما
همچنان که شاگردم
خوشحالم که مطالب را می‌پسندید

در ایتا که نه ولی در بله با همین نشانی FihMaFih کانال دارم

سلام علیکم جناب صنوبری 

حقیقتا از خواندن مطالب شما که همراه با زیبایی ، تعمق ، آرامش و ایمان است همیشه لذت میبرم حتی اگر آن مطلب فی النفسه برای من جالب نباشد خوشحالم بالاخره به عالم دل انگیز و خیال پرور انیمه و انیمیشن بازگشتید و ما را با این مطلب کوتاه اما زیبا همراه کردید انشاالله به برکت همین ماه رمضان و دل پاک بندگان بزرگش این مطالب افزایش پیدا کند و بیشتر از نوشته های سراسر شور و شعف شما لذت ببریم 

پاسخ:
سلام و ادب
قطعا نظر لطف شماست بزرگوار
ممنونم از دلگرمی‌تان و ممنونم از وقتی که می‌گذارید
و آمین به دعاهای خوبتان

راستی عید سعید فطر را هم به شما تبریک عرض میکنم و ازتون در خواست دارم برای روسفیدی و خروج ما از جهالت و یاس دعا کنید 

پاسخ:
زنده باشید
بنده کی باشم دعا کنم
محتاج دعای شما هستم

سلام بر برادر صنوبری عزیز

برنامه ای که اخیرا درباره ساخته ماندگار مرحوم راغب در رثای علامه شهید از سیما پخش شد رو دیدم. و قبل از اینکه نام حضرتعالی رو در فهرست دست اندرکاران بخوانم با خودم گفتم این قلم چقدر شبیه نوشتجات رفیق نادیده مان جناب صنوبری است. خلاصه اینکه ما به قلم و معلومات فراوان شما عادت کرده ایم. حیف که اینستاگرام محدود شده و توفیق خواندن صفحات خوبی مثل صفحه شما اندک. فعلا از همینجا و تلگرام به مدد پروکسی دنبالتان می کنم. التماس دعا

پاسخ:
سلام و ادب و احترام
خوشحالم که پسندیدید جناب دهداری عزیز
البته که خطاپوشی کردید و نظر لطف را گفتید
ما بیشتر محتاج دعای شماییم

شما عزیزید جناب صنوبری تفضلا این منت را بر سر ما بگذارید و برای روسفیدی ما دعا کنید محیط اطراف من واقعا محیط بدیه و روحم رو بدجور غمزده و ناراحت کرده ازم هم کار چندانی بر نمیاد 

پاسخ:
عزیز من، اگر قرار به دعا کردن باشد، شمای جوان‌تر و پاک‌تر سزاوارتر است برای بنده دعا کنید

اما درباره محیط اطراف، به نظرم فقط یک راه دارد، آن‌هم اینکه شما باید مثل بمب توی محیط منفجر شوید! :)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">