پیشنهاد انیمه: «مدفن کرمهای شبتاب» | ایسائو تاکاهاتا
«مدفن کرمهای شبتاب» محصول سال 1988 معروفترین، محبوبترین، تاثیرگذارترین و مهمترین انیمیشن سینماییِ تاکاهاتا است. این اثر برخلاف آثارش دیگرش قابل توصیه به همه روحیهها نیست، چون آن را در شمار غمگینترین آثار کل تاریخ سینما برشمردهاند و دستکم میتوانیم غمگینترین اثر تاریخ انیمیشن بدانیمش. خودم نه فقط هنگام تماشای فیلم، بلکه پس از تماشا وقتی خوابیدم تا صبح خوابِ گریهکردن میدیدم و هنوزکههنوز است شخصیت «ستسوکو» برایم زنده و ملموس و عزیز است.
البته برای کسانی که سینما را حرفهای پیگیری میکنند این مسائل ثانوی است. بسیاری از منتقدان سینمایی جهان و حتی «راجر ایبرت» آمریکایی هم این اثر را جزو برترین آثار تاریخ سینمای جنگ معرفی کردهاند. در سایت «آیامدیبی نیز این فیلم با امتیاز 8/4 پنجاهوسومین فیلم محبوب جهان است. رتبهای که مخصوصا با توجه به انیمیشنبودن و غیرغربیبودنش واقعا تحسینبرانگیز است. همچنین باید بگوییم مدفن کرمهای شبتاب، جزو موفقترین انیمیشنهای ضدآمریکایی جهان است و از این جهت نظر ایبرت هم بیشتر قابل توجه است.
اینجا چند نکته وجود دارد. چنانچه میدانیم ژاپن پس از ویرانی کاملش توسط آمریکا تا همین الآن تحت اشغال آمریکاست. حق ندارد ارتشی داشته باشد و حق ندارد جنایات جنگی آمریکا _مثل حمله اتمی_ را حتی در گوش کودکان خود زمزمه کند. توریستهایی که از ایران به ژاپن میروند مردمش را متواضعترین و مهربانترین مردم جهان معرفی میکنند. درحالیکه تواضع وقتی فضیلت اخلاقی است که اکتسابی باشد، تواضعی که با زور تفنگ و تحقیر و تحمیل باشد، اسمش تواضع نیست، اسم دیگری دارد.
حال تاکاهاتا در این انیمیشن به یکی از بمبارانهای شیمیایی آمریکا (به شهر کوبه) و مظلومیت کودکان ژاپنی میپردازد بدون اینکه یکبار هم اسمی از آمریکا بیاورد. هنرش هم این است که به خاطر وجود همین فضای خفقان بدون تصریح به آمریکا، تاریخ انکارشده و نفرتش را آشکار میکند. (حال کاری نداریم که در نسخة دوبلهای که عرضه شده چندینبار اسم آمریکا بهزور در دیالوگها گنجاندهشده و این ظرافت را از بین برده.)
و اما نکتهی جالبی که در این یادداشت میخواهم بگویم و تا پیش از این در منابع فارسیزبان ندیدهام موضوع جدید پوستر این انیمیشن است: سال گذشته، سیسال پس از ساخت «مدفن کرمهای شبتاب» و در سال درگذشت کارگردانش، در توئیتها و رسانهها خبری پیچید: دو پوستر اصلی فیلم در زمان اکران، شامل تصویر دو شخصیت اصلی انیمشن در پایین صفحه و در بالای صفحه نیز آسمان شب و ستارگان یا کرمهای شبتاب هستند. حال پس از سیسال با زیادکردن نورصفحه مشخصشده کارگردان فیلم رندانه یا دردمندانه، در آن بخش سیاه بالای پوستر، تصویر هواپیمای آمریکایی را هم قرارداده، اما آن بخش را آنقدر تیره و تاریک کرده تا هواپیما پنهانشود. تاکاهاتا با این کار، پیامی را برای نسلهای آینده کشور و اثرش فرستاده که حتی اگر هواپیما به صورت واضح هم در پوستر میآمد مخابره نمیشد. پیام رنج، نفرت و مظلومیت؛ در عین ترس، خفقان و اسارت:
فیلیمو داردش؟ :)