در آن نیامده ایّام

حسن صنوبری

در آن نیامده ایّام

حسن صنوبری

در آن نیامده ایّام

ثُمَّ نَادَى بِأَعْلَى صَوْتِهِ :
الْجِهَادَ الْجِهَادَ عِبَادَ اللَّهِ
أَلَا وَ إِنِّی مُعَسْکِرٌ فِی یَومِی هَذَا
فَمَنْ أَرَادَ الرَّوَاحَ إِلَى اللَّهِ
فَلْیَخْرُجْ .

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات

الآن بهترین وقت بود برای ژستِ قهرمان‌گرفتن، برای خودنمایی، برای «دیدید گفتم!»گفتن، حتی برای سکوت، با هدف تنبیه روحانیِ بی‌لیاقت و آن نادان‌هایی که برای سرکار آمدنش در خیابان با تیشرت آی لاو آمریکا و دلار می‌رقصیدند، یعنی دقیقا همانجور که بعضی عدالت‌شعاران و جوجه‌چپ‌های پوچ دوست دارند و توقع از رهبری.

 اما سیدعلی خامنه‌ای میان اینهمه گزینۀ جذاب بار دیگر نجات کشور را انتخاب کرد. این فرق یک آدم مسئولیت‌پذیر با یک آدم جاه‌طلب است.

همه می‌دانیم روحانی گند زده. همه می‌دانیم اگر نه همه مسئولیت‌ها، ولی قطعا بیشتر مسئولیت‌های ویرانی‌ها و گرانی‌های اخیر، مستقیماً متوجه دولت فشل روحانی است. ولی همه باید یادمان بیاید این روحانی با رای اکثریت ملت و با حمایت و پروپاگاندای بخش قابل توجهی از نخبگان در دو دوره رأی آورده و بر سر کار آمده. همچنین است مجلس شورای متبوع و پرستشگرش. در چنین شرایطی کسی که باید دولت را محکوم کند قطعا رهبری نیست. مخصوصا اگر او را پدر جامعه بدانیم نه یک سیاست‌مدار جزء و عقده‌ای که دنبال عقده‌گشایی است. چون رهبری حرف‌هایش را زده. همان سال 91 که می‌گفت رئیس جمهور باید جهادی و جوان باشد حرف امروزش را زده. تمام این سال‌ها (از 92 تاکنون) که می‌گفت اقتصاد کشور را معطل خارجی‌ها نکنید، که همه‌چیز را به برجام گره نزنید، که به آمریکا اعتماد نکنید حرف‌هایش را زده بود. وقتی در خطبه عید فطر 97 قبل از ماجرای ارز و طلا توطئه جدید اقتصادی دشمن را به دولت هشدار داد حرفش را زده بود. امروز اگر بخواهد حرفی علیه روحانی و مدیریت افتضاحش بزند حرف جدیدی نزده، حرف اضافی زده. چون الآن وقت حرف و انتقاد نیست.

خیلی از کسانی که دیروز توقع داشتند رهبری علیه دولت حرف بزند و خود به صف معترضان بپیوندد حتی از آمار غیررسمی شهدا و کشته‌ها و خسارات اخیر خبر نداشتند و ندارند. شاید با این فیلترینگ وسیع تاحدودی هم حق داشتند.
اما با توجه به شرایط منطقه و تجربه کنونی همسایه‌مان نه! حق نداشتند. اگر می‌خواهید بدانید نتیجه مخالف‌خوانی رهبری در این شرایط چیست نگاهی به عراق و مخالف‌خوانی آن سیدعلی دیگر بیاندازید. آیت‌الله سیستانی عزیز و باتقوا، آیت‌الله سیستانی‌ای که در برهه‌های گوناگون به داد عراق رسیده بود، این‌بار در برابر مفاسد و ناکارآمدی دولت، صددرصد طرف معترضان را گرفت، به‌جایش چه اتفاقی افتاد؟ آیا نتیجه خوب بود؟

در عراق هم مثل ایران دو انرژی در خیابان بود، یکی انرژی مردم معترض و یکی انرژی اشرار و مزدوران سعودی و اسرائیل و باقی‌مانده‌های صدام و داعش. با حمایت آقای سیستانی انرژی پاسداران امنیت عراق و نیروهای عمیقا مذهبی و متدین هم به این دو انرژی افزوده شد و نتیجه کشتارها و توحش‌های بی‌سابقه شد. بسیاری از اعضا و خانواده‌های حشدالشعبی و خانواده‌های شهدای عراقی هم همراه با دیگر معترضان به خیابان ریختند و از آنجا که رهبری و جهت‌دهی اعتراضات به دست اشرار و رسانه‌های سعودی افتاده بود، دو گروه مردم عادی و این مردم مذهبی و انقلابی، فقط تبدیل شدند به سیاه‌لشکر گروه نخست، امری که منجر به تشدید جنایات و ویرانی‌ها در عراق شد.

حال تفاوتی که عراق با ایران دارد این است که ایران دشمنان به‌مراتب بیشتری نسبت به عراق دارد و وسعت پهناورتر و اقوام و مذاهب رنگ‌آمیزتر. امری که در شرایط بحران تهدیدهای بیشتری را با خود دارد. در چنین سرزمینی و در چنین شرایطی اگر قرار باشد معترضان و ناراضیانی که تاکنون به حکم مصلحت کشور از خانه بیرون نرفتند هم به جان خیابان بیفتند چیزی از ایران باقی نمی‌‌ماند. چه آنان که می‌خواهند مشعل و چماق به دست بگیرند و رأسا ویرانگر باشند، چه آنان که حضورشان ظاهرا مسالمت‌آمیز باشد و باطنا تقویت‌کننده و سیاه‌لشکر اشرار ویرانی‌طلب.

قطعا در این ماجرا اگر رهبری هم به دولت اعتراض می‌کرد، من و دوستانم هم الآن وسط خیابان بودیم، به جای اینکه بنشینیم و کمی فکرکنیم.

رهبری با سخنان دیروز خود خود را سپر بلای دولت ناتوان و مجلس بی‌مایه (اگر نگوییم فاسد و خائن)ی کرد که مردم انتخابشان کردند؛ دقیقا برای حفظ امنیت همین مردم و کشورشان. فهم این نکته به گذشت زمان و فروکش‌کردن هیجانات نیاز دارد.

 

پ ن: در این جمله «من در این امور سررشته‌ای ندارم» هم البته نکات و اشارات و کنایاتی هست که بعدا می‌شود بازشان کرد

پ ن 2: چرا هیچکس نمی‌پرسد در این روزهای دشوار سید محمد خاتمی در کدام پمپ بنزین دارد بنزین می‌زند؟!

 


یادداشت دوم درباره وقایع آبان 1398 :  چرا روحانی مسئول اصلی اتفاقات اخیر است؟

نظرات  (۲۰)

  • آرزوهای نجیب (:
  • به نظرتون اگه ما آقای خامنه‌ایی رو دوست نداشتیم و حتی توی فقر زندگی می‌کردیم بازم اینقدر لطیف برداشت می‌کردیم عملکرد رهبری رو؟

     

    نمی‌خوام غر بزنم؛ ولی واقعاً دلم می‌خواست آقای خامنه‌ای چهار تا انگشتش رو محکم می‌زد تو دهن روحانی :|

     

     

    پاسخ:
    برای نفی استدلال شما اصلا نمی‌خواهم روضۀ شرایط مالی فعلی خودم را بخوانم! علی‌ای‌حال استدلالی کردم و توضیحی دادم درباب شرایط کشور و منطقه که فرقی به حال منطق نمی‌کند. چه آقای خامنه‌ای را دوستداشته باشید و چه نه این واقعیت ماجراست.

    من هم دوست داشتم. ولی با آدم با شعور که طرف نیستیم. چه بسا خود روحانی هم دوست داشت این اتفاق می‌افتاد تا استعفا می‌داد و مردم را با گند خودش تنها می‌گذاشت. رهبری باید طوری رفتار کند که بهانه‌ای برای فرار از مسئولیت به کسی ندهد.

  • سورمه بانو
  • فقط به من بگو کی طرف مردمه این وسط؟ کی سنگ مردم رو به سینه می زنه؟ با اینهمه فشاری که زیرش له شدن. شاید باید طرف حق بود نه اینکه از روی مصلحتی که اصلا معلوم نیست مصلحت مردم باشه طرف ظلم و فساد رو گرفت. 

    پاسخ:
    دقیقا سعی کردم درباره همین مسئله در این یادداشت حرف بزنم
    مسلما کسی طرف مردم نیست که دلشونو فقط خنک کنه. کسی که چنین رفتاری انجام بده طرف مردم نیست، برعکس میخواد مردم طرفش باشند. کسی طرف مردم که خودشو هزینه کنه برای پایان این بحران که اول اقتصادی و معیشتی بود حالا جانی و امنیتی شده.

    سلام علیکم

    این نظر را من در ویلاگ فیشنگار (جناب دچار) نوشتم:

     

    «با توجه به فشار اقتصادی بالا، سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین برای عموم مردم خبر خوبی نبود. هر چند که سال‌هاست افراد مختلفی با عنوان کارشناس اقتصادی از مضرات یارانه‌ی بنزین برای اقتصاد کشور سخن می‌گویند. دولت چند سال پیش بنزین دو نرخی را فسادزا دانست و طرح استفاده از کارت‌های سوخت را هم که هزینه‌ی قابل‌توجهی برای آن شده بود و به‌نظر بسیاری از کارشناسان ابزاری مفید برای رصد و کنترل قاچاق سوخت بود کنار گذاشت.

    در دور دوم فعالیت دولت، دولت که ظاهراً غیر از برجام هیچ ایده‌ی اساسی برای اداره و حل مشکلات اقتصادی کشور نداشت، با مشکلات اساسی مواجه شد و کارشناسانش بهترین یا تنها راه حل را همین سهمیه‌بندی بنزین و افزایش قیمت دانستند. تقریباً از همان زمان که دوباره بحث کارت سوخت راه افتاد، مشخص بود که داستان سهمیه‌بندی و افزایش قیمت احتمالی در راه است، اما موضوع چندین مرتبه از سوی مسئولین مختلف در دولت تکذیب شد و ناگهان طرح در عرض چند ساعت اجرایی شد.

    تکذیب‌های قبلی و عدم اطلاع‌رسانی صادقانه و مناسب، اجرای ناگهانی و افزایش قابل‌توجه قیمت با وجود فشار اقتصادی بر مردم، نوعی حالت شوک و خشم ناگهانی را به‌وجود آورد که نتیجه‌ی آن اعتراضاتی بود توأم با خشم و هیجان زیاد. طبعاً این وضعیت فضا را برای افراد و دشمنانی که هدف سوء استفاده داشتند هم فراهم می‌کرد.

    البته پیش‌تر هم ما گاهی در موارد مختلف نتوانسته‌ایم فضای مناسب را برای اعتراضات به‌حق و خالی از سوء نیت فراهم کنیم. چون اگر کسی معترض باشد، غیر از بیان اعتراضش باید امیدوار باشد که حرفش شنیده می‌شود و حداقل روی آن تأمل می‌شود و سپس پاسخ مثبت یا منفی به آن داده می‌شود.

    در این مورد هم خود طرح و هم نحوه‌ی اجرای آن توسط دولت وضعیت سخت و پیچیده‌ای را ایجاد کرد. نه‌تنها بسیاری از مخالفین و غیرسمپات‌های دولت، بلکه حتی بسیاری از علاقمندان و مدافعین سابق دولت هم از این اتفاق به خشم آمدند.

    شاید اگر هدف بهره‌برداری سیاسی بود، حالا بهترین موقعیت برای ضایع کردن رئیس‌جمهور ظاهراً خیره‌سر و نه‌چندان محبوب و دولتش بود و همچنین افزایش محبوبیت در میان مردم. راه آسان‌تر و ظاهراً شیرین‌تری بود. شاید اگر کسی مثل من بود، این راه را انتخاب می‌کرد.»

    پاسخ:
    کاملا با تحلیل دقیق شما موافقم

    و عجیب نیست که ببینیم کسانی که با حمایت و رأی خود از این دولت ناکارآمد به طور غیرمستقیم در به وجود آمدن این وضعیت نقش عمده را داشتند امروز این پیشینه‌ها و بدهکاری‌ها را فراموش شدند و در قالب طلبکار ظاهر شوند
  • دختر خرداد
  • با نهایت احترام و البته امیدوارم ناراحت نشید اما خیلی خوب معلومه چیزایی که یادگرفتید رو دیکته کردید ،چیزایی که تحت تاثیر گفته شده ،واقعیت اینه چپ و راست سر و ته یه کرباس هستن مگه قالی باف جناح راست نبود ؟؟!!! مگه غیر از اینه اگه همه دوران ریاست جمهوری هارو بررسی کنید متوجه مبشید که توی هر دوره یه مدت اوضاع سخت اقصادی و گرانی وجود داشته ،تا حالا با خودتون فکر کردید مابین 80 میلیون جمعیت چرا فقط چند نفر رو انتخاب شدن برای کاندیدای ریاست جمهوری که همه ی ملت هم میدونستن حتی نشستن روی اون صندلی ها براشون زیاد و مردم به ناچار مابینشون انتخاب کردن و یک از یک بی لیاقت تر طوری که حتی توی مناظره ها هم این مورد داد میزد چرا هیچ کس نبود که سرش به تنش بیارزه ،سیاست درست شبیه سخت ترین معما هاست که به هیچ وجه نمیشه باورش کرد ،و اون چیزی که به مردم گفته میشه هیچ وقت حقیقت نیست ،یعنی شما میدونید اگه بنزین سه برابر بشه چه اتفاقی میفته رهبر نمیدونه !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    پاسخ:
    ناراحت نمی‌شوم ولی کمی متأسف می‌شوم.
    من با استدلال سخن گفتم. با عقل و تاریخ. واضح. استدلال دیکته‌شدنی و دیکته‌کردنی و یادگرفتنی نیست. فکرکردنی است. اما شما با احساسات نوشتید که اتفاقا دیکته‌شدنی ست.
    نامزدهای انتخاباتی در همه‌جای دنیا باید از فیلترهایی رد بشوند. این قانون دموکراسی است. ایران هم یک جا مثل بقیه جاها. در نتیجه هیچ نامزدی ایدآل صددرصد نیست. هیچکدام امام زمان نیستند. ولی بعضی بدترند و بعضی بهتر. چون همه‌شون سوابق کاری مشخصی داشتند. تحت‌تاثیر هیجانات سیاسی و احساسات رسانه‌ای دختران خرداد و بسیاری دیگر از مردم ترجیح دادند بدترین گزینه را انتخاب کنند. کسی که کمترین توان اجرایی و سابقه موفق و بیشترین افتضاحات و دروغ‌ها را در کارنامه داشت. شاید از لج. علی‌ای‌حال این تصمیمی اکثریت بود. الان هم باید پایش بایستند. در مجلس هم همینطور. دختران خرداد گوش به تکرارمی‌کنم پدر خرداد دادند و یک مجلس بی‌مایه و سیاست‌زده و احمق را بر کشور ما حاکم کردند. رای مردم است و رهبری باید به آن احترام بگذارد.
    هم من هم رهبر هم بسیاری از کارشناسان می‌دانند سه برابر شدن بنزین یعنی چی. مهمتر: می‌دانند چه فرایند اشتباهی باید طی شود که کشور مجبور شود بنزین را سه برابر کند. باید بپرسیم کسانی در انتخابات‌ها شرکت نکردند یا به این دولت و مجلس بی‌مقدار آن‌هم در دو دوره رای دادند چه چیزی از مملکت و مسئولیت می‌دانستند؟

    چقدر ساده لوحی

    پاسخ:
    ممنون که پاسخ استدلال را با دشنام می‌دهید
    همین اوج‌گرفتن ادب و فرهنگ گفتگو و منطق است که کشور را به این روز انداخته!

    مقاله منطقی و خوبی بود. منو به فکر واداشت

    طبیعتاً تا امنیت نباشه هیچی نیست. کسایی که دوست دارن شلوغ باشه و حتی رهبری هم بیاد وسط دعوا یا خیلی ساده تشریف دارند یا خیلی زرنگ و عوضی و دوست دارند چیزی از این مملکت نمونه

    البته منم اول دوست داشتم رهبر حمله کنه به رییس جمهور ولی الان نظرم عوض شد. فعلا امنیت اولویتمه. چون کشورمو دوست دارم

    پاسخ:
    یک درصد اگر عقل حاکم باشد، امنیت را انکار نمی‌کند
    تخریب پمپ‌بنزین‌ها و بانک‌ها دودش فقط به چشم مردم می‌رود
    فایده‌اش برای ترامپ و ملک سلمان و نتانیاهوست
    این‌ها یک دودوتا چهارتای عقلی است

    به نظر من تنها نقطه‌ی نور در نظام ایشون هستن!!

    هر بار کشور دچار بحران میشه این نقطه در نظرم نورانی‌تر میشه...

    پاسخ:
    و خنده‌دار اینکه همه سعی‌مان را می‌کنیم این نقطه نور را خاموش کنیم و مملکت را یک دست تسلیم خطوط سیاه کنیم!
  • حسین بوذرجمهری
  • سلام

    جواب سوالتان این است که چون این تصمیم «آنها» نبود بلکه تصمیم رهبری بود! اگر میامد انتقاد میکرد عملا با تصمیم خودش مخالفت کرده بود! با این حال ممکن است شما دوست داشته باشید همه چیز را گردن روحانی بیاندازید!

    پاسخ:
    سلام و ادب
    بله با این خیالات هم می‌شود زندگی کرد. رئیس قوه اجرایی هم رهبری است. مدیریت اقتصادی کشور هم با رهبری بوده. برجام هم تصمیم رهبری بود. پاره کردنش هم. رای آوردن ترامپ هم. فشل بودن دولت هم. 
    این خیالات برای اینکه آقای روحانی و کسانی که بهش رای دادند مسئولیت‌هایشان را نپذیرند و همواره در جایگاه طلبکار باشند خوب است. اما در واقعیت هیچ استدلالی برایش وجود ندارد. 
    رهبری برعکس انسان مسئولیت‌پذیری است و به خاطر امضای حکم منتخب ناشایست مردم خودش را مسئول می‌داند و سعی می‌کند در این بحران هم به اختلافات دامن نزند. از خودش هزینه کند تا امنیت بیش از این خدشه‌دار نشود. اما جناب روحانی مسئولیت‌پذیر نیست. حراف و لاف‌زن و وقتی گند کارش بالا می‌آید پشت رهبری و دیگران پنهان می‌شود.
  • دختر خرداد
  • واقعا خنده داره استدادلاتون رو من توی پایه اول کارشناسی علوم سیاسی گذروندم کوچولو و اگه یکم به غیر از چیزایی که بهتون تزریق میکنند چیزای دیگه هم میخوندید بد نبود اینکه دموکراسی فقط صورت بهترین شکل حکومتی دیکتاتوری هست گزینه های خودشون رو روی میز میزارن و تو باید مابین اون گزینه ها انتخاب کنی در ضمن محض اطلاع من در هیچ دوره ای به هیچ احمقی رای ندادم و بخاطر این سیب زمینی ها هم توی خیابونا نرفتم و نخواهم رفت ،همیشه یک راه بهترین راه نیست دفاعتون هم از رهبری تون بشدت آبکی و مسخره بود این و تاریخ ثابت کرده و جریانات داخلی ،من از اعتراضات به این نحوه دفاع نمیکنم بر عکس اتفاقا از اشوب به این نحوه که بی سروته و بدونه نتیجه باشه که فقط مردم توی ضرر میکنند و بعد متهم میشن به همدستی با خیلیا و بعد یه عده جوان بی گناه و مظلوم توسط یه عده منفعت طلب چپاول گر مملکت فروش به عربای شکم گنده کشته میشن فقط این نتیجه ی اعتراضات هست
    پاسخ:
    همین که از اعتراضات به این شکل دفاع نمی‌کنید جای شکرش باقی‌ست و خوب است و ممنونم
    علی‌ای‌حال اگر شما یک کوچولو در کارشناسی علوم سیاسی خواندید من کارشناسی‌ام فلسفه غرب خواندم و سرشاخه‌های تفکر سیاسی را با دقت مطالعه کرده‌ام.
    چیزی که از دموکراسی گفتید هم مغایر حرف من نبود. بله دموکراسی دیکتاتوری اکثریت است. و حالا که پذیرفتیمش باید به قواعدش تن بدهیم. شما مدل بهتری برای مملکت‌داری سراغ دارید پیشنهاد بدهید.
    در ضمن، نفس شرکت نکردن شما در انتخابات به نوبه خود به رای آوردن روحانی کمک کرده و از این جهت شما هم در وضعیت امروز باید پاسخگو باشید! :)
  • دچارِ فیش‌نگار
  • من آن مسئولینی که از هفته های قبل، از این ماجرا خبر داشتند و اقدامات مورد نیاز برای جلوگیری از آشوب و خونریزی را انجام ندادند را فعلا نمی توانم ببخشم

    پاسخ:
    من هم نمی‌توانم ببخشم. جدا از بخش‌های اجتناب‌ناپذیرش. «من از کسی که گذشت از وطن نمی‌گذرم / گذشت خصلت من نیست، من نمی‌گذرم»
    رئیس جمهور هنوز هم از اتاقش بیرون نیامده با مردم صحبت کند و توضیح بدهد و فضا را آرام کند و مسئولیتی بپذیرد. معلوم است که اگر به جای اینکه شب عید مردم را غافلگیر کند، با احترام به شعور مردم قبلش می‌آمد و صحبت می‌کرد موضوع خیلی فرق می‌کرد. همچنین مجلس که معلوم نیست نماینده کیست.
  • حسین بوذرجمهری
  • من که به روحانی رأی ندادم امّا به نظرم خیالات شا برای خودتان بهتر است. رهبری مملکت همینکه کسانی مثل شما را تربیت کرده نشان میدهد کار خودش را به خوبی انجام داده!

    پاسخ:
    من روی زمین حرف زدم. از روحانی‌ای که میشود دید و قضاوت کرد. ولی شما روی هوا حرف زدید و با توهم توطئه از یک روحانی حرف زدید که نه میشود تاییدش کرد و نه انکارش. به همین خاطر وقتی خیال را به شما نسبت می‌دهم کاملا منطقی و منصفانه و بدون غرض‌ورزی است.

    بله، اکثر کسانی فکرشان تحت همراه یا تاثیر فکر آقای خامنه‌ای بوده، انسان‌های منطقی، کتاب‌خوان، فرهیخته و مسئولیت‌پذیری هستند و با واقعیت‌ها سروکار دارند. من هم یکی از معمولی‌ترین آن‌ها.

    سلام بر شما

    در مجموع تحلیل متفاوت و خوبی بود

    پاسخ:
    سلام
    ممنون که مطالعه کردید
  • آبجی خانوم (فاطمه ...)
  • یاد نامه یا خطبه حضرت امیر خطاب به معاویه افتادم در باب سیاست اموی.

    اخ که چقدر دلمون خنک میشد اگه اقا میکوبوند تو دهن دولت ولی دوقدم بعدش چی؟

    پاسخ:
    دقیقا
    آقای خامنه‌ای اهل مصلحت‌سازی و مصلحت‌بازی نیست. ولی در شرایط بحرانی کودکانه رفتار نمیکند و اولویت‌ها را در نظر می‌گیرد

    اینجاا باید اونایی که به روحانی رای دادند پاسخ گو باشند  استادای دانشگاهی که با قاطعیت توی کلاسا به دانشجوهاشون گفتند اگر روحانی رای نیاره اقتصاد مملکت بر باد میره دلااار ال میشه تک تک اون صاحب نظرایی که میگفتند باید به روحانی رای داد تا مملکت رو نجات داد الان باید پاسخ گوو باشند به نظر الان مردم اگر میخواند کاری بکنند  به جای آسیب زدن به امکاناتی که بعدش باید مالیاتش رو خودشون پرداخت کنند بیان و از تک تک اینا بخ اند که پاسخ گوو باشند  هنوز دانشجوهایی که اساتیدشون سر کلاس علنا دوسال پیش از روحانی حمایت کردند و گفتند نجات کشور در گرو رای دادن به ایشونه فارغ التحصیل نشدند جا داره که تک تک این اساتید  مورد سوال قرار بگیرند 

    مردم مظلومی که هنوز مطالبه بلد نیستیم نتیجه اعتراضمون میشه نا امنی برای خودمون 

    این انتخاب نتیجه تبلیغات دروغ یه عده دیگست 

    پاسخ:
    دقیقا
    و خنده‌دار اینکه تمام کسانی که امروز باید پاسخگو باشند نیستند. یا مثل روحانی ترسیدند و قایم شدند. یا بدتر از روحانی، مثل بعضی از طرفدارانش با وقاحت تمام بدهکاری‌هایشان یادشان رفته و باز دارند طلبکاری می‌کنند.
    خیلی کم دیدم انسان منصفی که قدر یک رای خودش روحیه مسئولیت‌پذیری و انصاف داشته باشه.
    زمین به آسمون بیاد و آسمون به زمین این‌ها همیشه خودشون را محق و طلبکار می‌دانند. ما اگر اشتباهی کنیم باید تاوانش را بدهیم، این‌ها هم اگر اشتباه کنند باز ما باید تاوانش را بدهیم
  • حسین بوذرجمهری
  • ترش نکنید انقدر نوشابه برای خودتون باز میکنید

    منطق و مطالعه و دانش از سر و روی نظراتتون میباره!

    شما روی زمین حرف میزنید من روی هوا؟ شما مطالعه دارید من ندارم؟ شما که هنوز نمیدانید این تصمیم در شورای عالی هماهنگی اقتصادی گرفته شده و به تأیید رهبری رسیده و بعد اجرا شده! اصلا تحصیلات شما چیست که فکر میکنید خیلی منطقی و دانشمند هستید؟ از مطالب وبلاگتان که بر می‌آید شما صرفاً شاعر درباری هستید! فلذا در موضوعی که سواد ندارید سکوت اختیار کنید هرچند که گویا نان شما در همین تملق‌ها و چاپلوسی‌هاست.

    پاسخ:
    فحشت را جواب نمی‌دهم، تو هم بیا و عصبانی نباش.
    شما همه‌چیز را انداختید گردن رهبری و از اینجای بحث فضا خیالی و احساسی و سیاست‌زده شد
    دعوا سر یک تصمیم نیست، دعوا سر این فجایع است، من اینجا درموردش نوشتم

    منطقی‌بودن و فرهیخته‌بودن لزوما ربطی به تحصیلات ندارد. به زیست فرهنگی و مجموعه مطالعات ربط دارد. علی‌ای‌حال من در یک دانشگاه سراسری فلسفه غرب خوانده‌ام و سپس در یک دانشگاه سراسری دیگر ادبیات فارسی.

    یادداشتتان زیادی عاقلانه بود! اینقدرهم خوب نیس عاقل باشیم!!

    پاسخ:
    اکثر مردم ایران مثل شما فکرمی‌کنند، مخصوصا در روزهای انتخابات :)

    شاید 1400 کشورمون از دست روحانی راحت بشه

    ولی بعید میدونم حالاحالاها از دست کسانی که روحانی و امثال حسن روحانیو بالا میارن و حمایت میکنن و ماستمالی میکنن نجات پیدا کنه

    مقاله شما بیشترش منطقی بود. ولی قطعا خریداری نداره. چون اکثر سایتا و صفحه ها و روزنامه ها تحت مدیریت مستقیم یا حمایت مالی روحانی در حالی تمیزکردن صورتش از هر نوع اتهام و انتقادن. هرچند امروز در واقعیت اون تا گردن تو لجن اقدامات و کثافات خودش فرو رفته

     

    در کل ممنون

    در این بی خبری یکی یه چی نوشت

    پاسخ:
    ممنونم که در این بی‌حوصلگی‌ها حوصله کردید و خواندید

    سلام

    بحث گرونیِ بنزین شرایطی رو به وجود آورد تا خیلی از ما مردم غربال بشیم ، انصافا توی دوره ی سختی هستیم ولی این چند روز خیلی دلم گرفته از بس به رهبر بی احترامی شده .. اگرچه می دونم این سید بزرگوار فرزند امام علی علیه السلام هست ، کسی که توی هزاران منبر لعن و نفرینش می کردن ولی خب تحمّلش برای انسان هایی ضعیفی مثل بنده خیلی سخته ..

    متاسفانه خیلی از صحبت هایی که می شه از منطق به دور هست .

    خدا بهتون صبر و قوّت بده !

    پاسخ:
    سلام. ممنون که وقت گذاشتید برای خواندن و نظر دادن

    و باید بدونیم، علی‌ابن‌ابیطالب خیلی قدرت‌مندتر و بی‌اشکال‌تر از این فرزندش بود. و خیلی متوکل‌تر به خدا و محبوب‌تر نزد خدا. با اینحال وقتی مردم احمق شدند، نخبگان سکوت کردند و یارانش غفلت کردند در محراب نماز به شهادت رسید. ما اگر وظیفه‌مان را در قبال این مرد عزیز ون جیب انجام ندهیم، اگر قرار باشد او به تنهایی بار همه مشکلات را بر دوش بکشد و در تمام بحران‌ها خودش را سپر همه کند، سرنوشت تلخی در انتظار کشورمان است.
  • ضربان قلم
  • مخصوصا اینکه سال 88 هم این اتفاق افتاد و دوستان اتهام وارد می کردند و چقدر  می گفتیم این حمایت از رای مردم است و نه شخص احمدی نژاد و دوستان نمی شنیدند. اینبار دیگر جای اما و اگر و انقلت برای اصلاحطلبی نمیماند

    پاسخ:
    و خنده‌دار است که طرف مقابل گرفتار شده
    بسیاری از سینه‌چاکان آن‌روز احمدی‌نژاد الآن منتقدان آقای خامنه‌ای هستند
  • دکتر یونس
  • واقعا تحلیل متفاوت و خوبی بود..
    رهبر خودش رو سپر بلای یه آدم و دولتِ بی مایه کرد.. بله ممکن بود ما تبدیل به عراق بشیم.. کاری که آن سیدعلی دیگر با عراق کرد.. من صحبت رهبر رو که شنیدم اول خیلی تعجب کردم! تا جاییکه گفتن "این تصمیم سران سه قوه بوده" و اونها حتما به پشتوانه کارشناسانی این تصمیم رو گرفتن.. اینجا بود که واقعا به هوش و هنر مدیریتشون ایمان آوردم.. 
    ولی هنوز یه سوال دارم که در ذهنم حل نشده! چه اصراری هست که دولتی که اینقدر ناکار آمد بوده و هر روز یه بحران و مشکل درست میکنه همچنان مستقر باشه و ادامه بده؟ 
    نه مجلس رای به عدم کفایت سیاسیش میده! و نه خودش استعفا میده و نه با استعفاش موافقت میشه! اونوقتا که زمزمه اش بود! عملا هیچکاری نمیکنه ولی هست!!!  طبق آمار 100 درصد پروژه های اقتصادی طی این دو دوره توسط سپاه انجام شده! یعنی عملا دولت هیچ پروژه اقتصادی رو شروع یا تکمیل نکرده و سپاه داره جور دولت رو میکشه از رسیدن به سیل زده ها تا ساخت جاده و پل و.. تا مردمی که کارد به استخونشون رسیده ، تاب بیارن و تحمل کنن.. 
    چرا همه دارن گند این دولت رو جمع میکنن؟ جز خودش! بعد چه اصراری هست اینا باشن هنوز؟ مگه تو مملکت قحط الرجاله؟! بابا جراحی کنید عضو فاسد رو قطع کنید بندازید کنار.. عفونت رسیده به مغز استخونمون.. ای بابا.. 
    الان همونا که رای دادن به روحانی به جای قبول مسئولیت بسیار مدعی هستن! و مایی که رای ندادیم داریم همزمان فحش میخوریم و برای بقا جمهوری اسلامی از این دولت حمایت میکنیم! باز دم انتخابات جای شهید و جلاد عوض نشه؟!! 

    پاسخ:
    سلام بر دکتر
    ممنون که وقت گذاشتید و مطالعه کردید

    جای آن دو که همیشه عوض می‌شود و جماعت طلبکار همواره طلبکارند حتی در اوج بدهکاری!
    اما اینکه چه اصراری هست که باشد و بماند، در حکومت «جمهوری» و «دموکراسی» مردم هستند که تصمیم می‌گیرند چه کسی حاکمشان باشد. مردم انتخابش کردند در انتخابات ریاست جمهوری و در انتخابات مجلس ناظرانش را انتخاب کردند. بنابراین طبق قانون، مردم می‌خواهند ایشان با همه افتضاحاتش در راس امور باشد.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">