در آن نیامده ایّام

حسن صنوبری

در آن نیامده ایّام

حسن صنوبری

در آن نیامده ایّام

ثُمَّ نَادَى بِأَعْلَى صَوْتِهِ :
الْجِهَادَ الْجِهَادَ عِبَادَ اللَّهِ
أَلَا وَ إِنِّی مُعَسْکِرٌ فِی یَومِی هَذَا
فَمَنْ أَرَادَ الرَّوَاحَ إِلَى اللَّهِ
فَلْیَخْرُجْ .

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات

بعضی از نغمه‌هایی را که پدرم از قدیم بلد است و دوست دارد، دیگر در عالم وجود ندارند، یا یک گوشهٔ خیلی کنج و خیلی دنج عالم، شاید توی یک گنجهٔ عجیب دارند خاک می‌خورند. این نغمه‌ها ممکن است نغمهٔ یک آواز سنتی باشند، یا یک تلاوت قرآن، یا حتی یک سرود قوالی. بارها شده او جزئیات و اطلاعاتی از آن نغمه (مثلا عباراتش یا ملودی‌اش) را به من داده و خواسته در اینترنت پیدایش کنم و اما خبری ازش نبوده. اینجاها معلوم می‌شود اینترنتی که ما فکر می‌کنیم همه‌چیز عالم را در خودش جا داده فقط یک ویترین است و حتی تولیدات صوتی هنری معاصر را هم به طور کامل در خود ندارد.

 

اما چند روز پیش یکی از این نغمه‌های محبوب بالاخره پیدا شد، ولی نه در اینترنت بلکه داخل یکی از نوارهای قدیمی خود پدر که نوشتهٔ رویش شامل همه محتوایش نبود و همین نکته باعث سال‌ها پنهان‌ماندنش شده بود.

این قطعه یک قوالی کوتاه گروهی با موضوع مدح امیرالمومنین و پیامبر  (صلوات‌الله علیهما) است. پدرم بارها خواسته بود از من تا رد این قوالی را بزنم و من چیزی نیافته بودم. این نوار را پیش از انقلاب از روی رادیو ضبط کرده بود و سال‌ها بود گمش کرده بود. بنابراین این قوالی باید برای دهه ۴۰ یا ۵۰ باشد و به احتمال زیاد تمام قوالانش درگذشته باشند.

 

قوالی ابتدا با آواز نام مبارک «علی» (علیه‌السلام) آغاز می‌شود و بعد به سرود «یا محمد نور مجسم، یا حبیبی یا مولایی» می‌رسد که من در جستجوهای قبلی‌ام فقط نسخه‌های بازخوانی این دومی را از دیگر قوالان پیدا کرده بودم. اما حالا که نوار به دستمان رسید و در گوگل موسیقی جستجویش کردم مطمئن شدم هیچ اثری از این قوالی در اینترنت نیست. لذا این انتشار، اولین حضور این قوالی قدیمیِ از آب گذشته است به جهان جدید مجازی، در سحر میلاد امیرالمومنین و روز پدر!

 

راستی: نامی از قوالان و گروهشان نمی‌دانم، اگر شما یا پدرومادرهایتان (و هرکه پیش از انقلاب را درک کرده در اطرافتان) می‌دانید خوشحال می‌شویم بگویید.

 

در ادامه بشنوید این قطعهٔ پرماجرا را از عاشقان قدیمی‌ترِ امام عارفان و امیرمومنان حضرت علی‌ابن‌ابیطالب ( علیه السلام) و نیز دوستداران از قید تن رستهٔ پیامبر خاتم حضرت رحمت‌للعالمین، به نیت روز پدر، که فرمود: «انا و علی ابوا هذه الامة».

 

دانلود قوالی یاعلی یامحمد

یا محمد نور مجسم
یا حبیبی یا مولایی
تصویر کمال محبت
تنویر جمال خدایی

 

نظرات  (۲)

سلام علیکم

اعیاد بر شما مبارک!

سپاس بابت هم‌رسانی فایل.

پاسخ:
سلام و ادب
بر شما هم مبارک
زنده باشید

بیکران سپاس

پاسخ:
زنده باشید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">