یک بسیجی دیگر که روشنفکر شد: شهاب اسفندیاری
درباب برنامه هفت دیشب و نقد فروشنده
شهاب اسفندیاری که دیشب به عنوان سینهچاک دفاع از فیلم فروشنده اصغر فرهادی در مقابل مسعود فراستی در برنامه هفت ظاهر شد همانیست که چندسال پیش رجانیوز او را یک «مدیر جوان تحصیلکردهی کاربلد حزباللهی» نامیده بود و البته هنوز هم راه زیادی دارد تا بتواند خود را در چهرۀ محبوب و مدافع سینماگران روشنفکر بنمایاند.
سعید قطبیزاده که در برنامۀ قبلی هفت آمد و از ساختار فیلم فروشنده انتقادهای تندی کرد و حتی در حاشیه آن برنامه مصاحبه کرد و تاکید کرد: «فروشنده ویژگیهای یک فیلم ایرانی را برای اسکار ندارد» همانیست که چندسال پیش در یادداشتی، نامۀ معروف ابراهیم حاتمی کیا (که با نقد فیلم فرهادی همراه بود) را به شدت نقد کرده بود. قطبیزاده در آن یادداشت فرهادی را یک کارگردان بزرگ دانسته بود و درباره فیلم جدایی نادر از سیمین گفته بود برخلاف تلقی حاتمیکیا این فیلم فیلمی است که «به یادمان میآورد که ایرانی هستیم، نامی داریم و نشانی و ادبی و آدابی».
( حافظه تاریخی چیز خوبی است که من سعی میکنم داشته باشمش.) ...
شهاب اسفندیاری با آن ادبیات بسیجیروشنفکری و مدام «امت حزبالله» گفتنهایش در شرایطی برای دفاع از فیلم فروشنده فرهادی به سیما آمده بود که خود روشنفکرها و طرفداران قدیمی فرهادی عموما حاضر به دفاع از این فیلم نیستند. رسانهها -آنهم رسانههای سیاسی- چرا، ولی چهرههای هنری و روشنفکری نه. فکر کنم فقط دو چهره را دیدم. یکی استاد داریوش مهرجویی که فرهادی در این فیلمش ادای دین بزرگی به فیلم گاو ش کرده فلذا قضاوت و سخنانش درباره فروشنده هرگز بیطرفانه و بیشایبه نیست، آنهم در دورانی که سینمایش دیگر چنگی به دل هیچکس نمیزند و با فروشنده افتخارات پیشینش به یادآورده شد. دوم هوشنگ گلمکانی که باز او هم پس از حمایت از فیلم تاکید کرده این فیلم بهترین کار فرهادی نیست و نمیشود از یکنفر انتظار داشت همیشه رکورد بزند.
در چنین شرایطی اسفندیاری اینهمه راه آمده تا برنامه هفت، تا بگوید من حامی روشنفکرانم. هیچ استدلال خاصی هم در حمایت از فیلم نداشت. ابتدای جلسه را با نقد و بررسی شخصیت فراستی آغاز کرد. در میانۀ بحث مهمترین تاکتیکش پرحرفی، بیرون پریدن از بحث و ممانعت از سخن گفتن فراستی بود. نه نقدهای فراستی را میفهمید نه پاسخ میداد نه میتوانست پاسخ دهد. فراستی نقد ساختاری میکرد او از محتوای فیلم دفاع میکرد. و مدام گریز به بیرون از بحث و پاسخ به کسانی که در جاهای دیگر انتقادهای تندی درمورد فروشنده داشتهاند. ادبیاتش ادبیات همان بچهمذهبیهایی بود که 16سال دارند و فکر میکنند سینما یعنی اینکه یک پیام دینی و انقلابی را زورکی تصویرسازی کنیم. که برای آنها هیچ ایرادی هم ندارد چون 16سال بیشتر ندارند و به عنوان یک منتقد هنری در یک برنامه تلویزیونی دعوت نشدهاند.
انسان محصول موقعیت نیست، ولی گویا رفتار بعضی انسانها واقعا با توجه به موقعیت تنظیم میشود.
البته شاید هم من خوب شخصیت و پیشینۀ اسفندیاری را نمیشناسم. شاید نیت خیری پشت پرت و پلاهایش در دفاع از فروشنده بود. پناه بر خدا.
خلاصه اگر فروشنده هم جای دفاع داشته باشد، انتخابش برای اسکار به عنوان «نمایندۀ هنر و اندیشۀ ایران» چیزی جز شرمساری تاریخی در پی نخواهد داشت.
پ ن: آنقدر انتشار یادداشتی که در نقد فراستی و پیروانش نوشته بودم را طول دادم که بازی روزگار وادارم کرد در حمایت از او بنویسم!
یادداشتهای پیشینم درباب فروشنده فرهادی:
سلام
میزان حال فعلی افراد است خوشحالم که انصاف را رعایت کردید و در بخشی به نیت خیر دکتر اسفندیاری هم اشاره کردید. من از ایشان نقد روشنفکری هم بسیار خواندم و دیدم و فکر میکنم دریافتشان از فیلم صحیح نیست