در آن نیامده ایّام

حسن صنوبری

در آن نیامده ایّام

حسن صنوبری

در آن نیامده ایّام

ثُمَّ نَادَى بِأَعْلَى صَوْتِهِ :
الْجِهَادَ الْجِهَادَ عِبَادَ اللَّهِ
أَلَا وَ إِنِّی مُعَسْکِرٌ فِی یَومِی هَذَا
فَمَنْ أَرَادَ الرَّوَاحَ إِلَى اللَّهِ
فَلْیَخْرُجْ .

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات


 

 

  آیا  مولوی بد است؟ آیا مولوی خوب است؟ آیا  شمس بد است؟ آیا شمس خوب است؟ آیا فیلمی که  حسن فتحی می‌خواهد با موضوع شمس و مولوی بسازد فیلم خوبی است؟ آیا فیلم بدی است؟ آیا فتوای دو مرجع تقلید محترم حضرات  مکارم شیرازی و نوری همدانی (و احتمالا دیگر حضراتی که به این قافله می‌پیوندند) درباب محکومیت این فیلم به حق اند؟ به حق نیستند؟ 


  اولا به نظر این کمترین علاقه‌مند ادبیات و عرفان و اسلام، پاسخ قطعی و صددرصدی دادن به هرکدام از این سوال‌ها در ۹۹%موارد نشان از عصبیت کورکورانه و جهالت است. کسی که با همه این امور و افراد و شرایط آشنا باشد می‌داند پاسخ حقیقی به این پرسش‌ها اکثرا خاکستری‌رنگ است نه سیاه و سفید و مطلق. واقعا نمی‌شود گفت مولوی صددرصد خوب یا بد است، اگر مولوی را خوانده و فهمیده باشیم.

  ثانیا: کسی که اندکی با تاریخ و جغرافیای ایران و اسلام آشنا باشد. کسی که بداند به خاطر تفرقه‌ها و جدال‌هایی که خیلی‌هایشان به حق نبودند چقدر از ما خون ریخته شده و چقدر فرصت‌های تمدنمان تلف شده، کسی که بداند امروز سودِ اختلافات کلان ما در کدام جیب‌ها می‌رود، قطعا به این آتش دامن نمی‌زند.

  مولوی شاعر بزرگ تمدن ایران و اسلام است و هنرمندان ما حق که چه عرض کنم، وظیفه دارند او را بزرگ بدارند و به درستی و بی‌اغراق به فرزندان ما و به تمام جهان معرفی‌اش کنند.

 از طرفی، جریان عمومی تصوف (به جز نوادری) در بسیاری از ادوار تاریخ ضربه‌های مهلکی را به فرهنگ و اندیشه و سیاست و اخلاق و حتی عرفان ایران و اسلام زده است. زین‌رو علما و مراجع ما حق و بلکه وظیفه دارند نسبت به آن حساس و هوشیار باشند.

 

 حال داوری اینکه در این‌مورد خاص چه اتفاقی باید بیفتد، به نظر می‌رسد نباید به رأی احساسات قشری و معلومات ناقص سپرده شود. چه طلبه‌هایی که در امنیت شیعی قم هرروز در حال طرح استفتاء از مراجع هستند و چه هنرمندانی و مردم عامی که چیزی از ظرائف تاریخ و همچنین متون تصوف نمی‌دانند قطعا هیچ کدام داوران کامل و صالحی برای بررسی این موضوع نیستند

 

بخشی از بحث‌های ذیل این مطلب در کامنت‌های اینستاگرام

 

  • حسن صنوبری

نظرات  (۲)

خب واقعا اینجا باید چیکار کرد ؟؟؟ نمیشه از خیر شمس و مولانا توی تاریخ ادبیات گذشت مراجع بیان به جای تحریم کردن برای چه جوری ساختنش و در چه سطحی بودنش پیشنهاد بدند غیر جایز اعلام کردنش تاثیر بد برون مرزی هم داره

 

 

پاسخ:
چی بگم

راه حل آن است که هر شخصی را همانقدر که ارزش دارد، معرّفی کنیم.

مولوی شخصی دانشمند، شاعر، خوش‌قریحه و ادیب است. بله همه‌ی این‌ها هست.
 

امّا آن طرف قضیه را هم بگوییم که شخصی است که عامدانه و عالمانه، با تعالیم وحی و خاندان عصمت دشمنی کرده است.

با بی‌انصافی از مکتب اهل‌بیت علیهم السلام بهره‌ها برده و نکته‌ها و دقیقه‌ها آموخته و با بررسی کتاب‌های تحقیقی به خوبی نمایان است که هرچه از معارف دارد سر سفره‌ی خاندان وحی دارد ، ولی در سرتاسر مثنوی‌اش نامی از ایشان ، به جز تعداد انگشت‌شمار نیاورده است.

 

هفت دفتر او را بخوانید، بارها بارها ، عایشه را صدّیقه خوانده ولی سیده بانوان اهل بهشت را یک‌بار نام نبرده است.

پس سنّی متعصّب بلکه می‌توان او را ناصبی دانست. او از متصوفه و از سران تصوّف است.

اگر صرف گفتن شعر خوب ملاک است،‌بسیاری دیگر هم هستند که چنین‌اند. چرا برای آنان بزرگداشت گرفته نمی‌شود. پس مولوی شخص نیست، بلکه نماد یک جریان است. جریان عدم‌پایبندی به مرزهای عقیدتی و صلح کل بودن با هر مذهب و پلورالیسم معارف وحیانی و اباحه‌گری در رفتار عملی که البته همیشه و در هر زمان طالبان آن از متدینان به شریعت الهی بیشتر است که فرمود الدین لعق علی السنتهم

پاسخ:
نظر شما خودش عیار و نماد کامل نظرات نامنصفانه و متعصبانه است

فقط اگر بتوانید همین یک قلم «ناصبی» را ثابت کنید

تهمت و دروغ و بی انصافی جایی در مکتب اهل بیت ندارد

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">