در آن نیامده ایّام

حسن صنوبری

در آن نیامده ایّام

حسن صنوبری

در آن نیامده ایّام

ثُمَّ نَادَى بِأَعْلَى صَوْتِهِ :
الْجِهَادَ الْجِهَادَ عِبَادَ اللَّهِ
أَلَا وَ إِنِّی مُعَسْکِرٌ فِی یَومِی هَذَا
فَمَنْ أَرَادَ الرَّوَاحَ إِلَى اللَّهِ
فَلْیَخْرُجْ .

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات

می‌خواستم این رباعی‌ها را یکی‌یکی منتشر کنم،
لکن به علت ضیق وقت خشاب خشاب منتشر می‌کنم!

اینک هفت شعر از دفتر «شیخیات» تقدیم به دکتر شیخ حسن روحانی :


ایمان که شد از دست، امان را چه کنم؟

دل هیچ، به من بگو دهان را چه کنم؟

ای شیخ! بگو قیمت نان را چه کنم؟

«فرزند و عیال و خانمان را چه کنم؟»


خلقی بی نان، جماعتی پروارند

ما سرگردان، جنابشان پرگارند

بی‌کار جوانان وطن سرتاسر

«کابینۀ پیرمردها» در کارند


ای شیخ! که صاحب کراماتی تو

دارندۀ حالات و مقاماتی تو

اعجاز تو اینکه با دوتا فحش و دروغ

پیروز فضای انتخاباتی تو


جهدی، که به چشم خلق کافر نشوی

هم‌سفرۀ صنعت برادر نشوی

ای شیخ! مرا به خیرت امیدی نیست

تدبیری کن که لااقل شر نشوی


یک عمر به چشم خویش سیرت دیدم 

ای شیخ! کبیرت و صغیرت دیدم

آن فقرزدایی که تو می‎فرمودی

در «دختر مظلوم وزیر»ت دیدم


ای داد ز گریۀ دروغین، ای داد

فریاد ز خندۀ نمادین، فریاد

با روضۀ شیخ، خنده‌ام می‌گیرد

با شوخی شیخ، گریه سر خواهم داد


در دانش و علم، شیخ ما سلطان است

علامۀ دهر گفتنش، آسان است

با کوشش یاران نجومی‌گیرش

این شیخ حقوق‌دان، نجومی‌دان است





چند نفر از دوستانم گفتند اگر می‌خواهم به رئیسی رأی بدهم چرا هیچ چیزی درباره‌اش نمی‌نویسم. یادآوری کنم این کمترین نخستین مطلب مفصلی که درباب انتخابات نوشت مطلبی سه اپیزودی درباب جناب رئیسی بود که اپیزود سوم مختص ویژگی‌های مثبت ایشان و دلایلی که باعث می‌شود بتوان به ایشان رأی داد بود. لینک آن اپیزود سوم: https://t.me/fihmafih/448

علی‌ای‌حال چنانچه بارها نوشتم، ما مجبور به انتخاب و گزینش هستیم نه انشا و آفرینش. به نظر من رأی به هرکدام از آقایان رئیسی، میرسلیم، هاشمی‌طبا و حتی رأی باطله یا سفید، قابل دفاع‌تر خواهد بود از رأی به آقای روحانی. هم در دنیا هم در آخرت. من از ابتدا مخالف حضور آقای رئیسی در انتخابات بودم، نه باورم می‌شد اصولگرایان بروند سراغ ایشان نه باورم می‌شد ایشان خودش قبول کند و بیاید. ذاتا هم برای ریاست جمهوری یک مدیر اجرایی توانمند را مناسب می‌دانم و به نظرم هردو نامزد کنارکشیده _یعنی آقایان قالیباف و جهانگیری _ به مراتب رئیس‌جمهورتر بودند  از این چهار گزینه حاضر. اما حال که کار به اینجا کشیده، شما به هرکه می‌خواهید رأی بدهید ولی من سند وطنم را با آنهمه خون شهید که پایش مهر شده را دست فردی نمی‌دهم که جز خطابه و تزویر و اعتماد به نفس هنری ندارد. به کسی که عزت وطنم را با نهایت احترام به حراج بیگانه برد. شاید آن‌هایی که به آقای روحانی رأی می‌دهند همه‌شان از من فرهیخته‌تر، مذهبی‌تر، کتاب‌خوان‌تر، تاریخ‌دان‌تر، فلسفه‌دان‌تر، ایران‌شناس‌تر، دین‌شناس‌تر و باتقواتر باشند. که احتمالش هم زیاد است. ولی شاید همه جوانب را به اندازه من نسنجیده باشند، شاید هرروز که از خواب پا می‌شوند تصویر شهید خانواده‌شان جلوی چشمشان نیاید، شاید به اندازه من نسبت به اشتباهات کوچک و بزرگ زندگی شخصی خود عذاب وجدان نداشته باشند، شاید هنوز فرصت اشتباه‌های فراوانی داشته باشند. و البته شاید مثل بنده با عالم رسانه، فلسفه‌اش و قدرت تأثیرگذاری‌اش بر اذهان و افکار آشنا نباشند. نمی‌دانم. همین را می‌دانم که این ماییم که سرزمین خود را و سرنوشت خود را می‌سازیم؛ می‌دانم که مهمترین مسئول تمام اتفاقات تلخ یا شیرین آینده کشور و آیین و فرزندانمان خودمان هستیم. چون دلی داشتیم برای فهمیدن، چشمی داشتیم برای دیدن و گوشی داشتیم برای شنیدن. اگر استفاده نکردیم مقصر خودمانیم: «لهم قلوب لا یفقهون بها و لهم اعین لا یبصرون بها و لهم اذان لا یسمعون بها» قرآن می‌گوید: «آنان را دل‌هایی‌ست که با آن نمی‌فهمند، آنان را چشم‌هایی‌ست که با آن نمی‌بینند، آنان را گوش‌هایی که با آن نمی‌شنوند»

دیشب چندنفر جوان بنفش‌پوش از ستاد آقای روحانی مرا در خیابان دوره کردند که «به چه کسی رأی می‌دهی؟» «باید به روحانی رأی بدهی» گفتم اگر زوری است که چشم! لکن اگر جای بحث و گفتگو دارد حرف بزنیم. موافقت کردند. گفتم چرا به روحانی رأی بدهم؟ گفتند چون رئیسی رأی نیاورد. گفتم روحانی چکار کرده در این چهارسال؟ رئیسی یکسال در آستان قدس بود و آنقدر خوب عمل کرد که باعث شد جامعه به او اقبال پیدا کند. اما روحانی در این چهارسال چکار کرد؟ گفتند اقتصاد و برجام ... گفتم اشتغال و رکود و از آنطرف تورم، نسبت معکوس دارند. در شرایط عادی اگر به اشتغال رونق بدهی و با رکود بجنگی، تورم بالا می‌رود؛ اگر با تورم مقابله کنی اشتغال ضعیف می‌شود و رکود افزایش پیدا می‌کند. در دولت قبل کار بیشتر بود و رکود کمتر و تورم بالا؛ حالا تورم کم شده، رکود و بیکاری افزایش پیدا کرده؛ سوال مهم من این است: این وسط برجام کو؟! عمل سوم تاثیرگذاریش کجاست؟! اگر برجام راست بود باید تورم از بین می‌رفت و از آن سمت بیکاری و رکود هم. و الا در حالت عادی الاکلنگ یا چپش بالا می‌رود یا راستش. یکی از جوان‌ها همان وسط بحث رهایم کرد، گفتم کجا؟ گفت با دوستانم مباحثه کنید، آن‌ها در بحث مسلط‌ترند، رفت سراغ دیگران و فقط تکرار می‌کرد: «به چه کسی رأی می‌دهی؟» «باید به روحانی رأی بدهی» ... این یکی ها همینطور ماندند. فکر کردم لابد این‌ها اهل فکرشان هستند. ولی هیچی نگفتند. هیچی. باورم نمی‌شد چطور این‌ها عضو ستادند. بچه‌های شهرستانی دانشجو دهه هفتادی بودند. برادران من بودند و به دنیا نبودند آن روزها که جولان محافظه‌کاری و آزادی‌کشی کسانی را ببینند که امروز مدعی آزادی و روشنفکری هستند.  فکر می‌کردند با عضویت در ستاد روحانی و تبلیغ برایش دارند حق دانشجو بودن و آزادی‌خواه بودن را ادا می‌کنند.

نظرات  (۲)

ممنون از خوش‌آمد گویی تان. 
به نظر من خطا و اشتباه در کار همه هست، آقای روحانی هم از این امر مستثنی نیستند. اما ای کاش منصف باشیم و اتهام‌های ثابت نشده را علیه افراد علم نکنیم. ای کاش تلاش‌ها و نقاط مثبت را هم ببینیم. 
شما که این‌قدر از آقای قالیباف حمایت می‌کنید آیا به نظر شما مطرح کردن خرید زمین توسط آقای جهانگیری در دهه های قبل بدون ذکر زمان آن و گفتن قیمتی که الان خنده‌دار است اما آن زمان قیمت روز بوده، اخلاقی بود؟ 
مطرح کردن واردات لباس به صورت قانونی توسط دختر وزیر آموزش و پرورش، که هر کس دیگری هم‌می‌توانست مجوز آن را بگیرد، اخلاقی بود؟ من ادعا ندارم تمام اعضای این دولت پاکدست هستند اما طرح چنین موضوعی با هدف تاثیرگذاری روی رای معلمان که قشر پرجمعیت و تاثیرگذاری هستند بوده، با علم به اینکه معلمان همیشه از وضع معیشتشان نالان هستند و اطلاع از چنین امری حتی وقتی ثابت شود قانونی بوده روی احساسشان نسبت به وزیر و این دولت تاثیر می‌گذارد. 
صحبت از اینکه هنوز هم‌گرانی است بدون اذعان به این‌که بله گرانی هست اما ۴۰ درصد کجا و ۹ درصد کجا، اخلاقی بود؟ 
تقسیم جامعه به اقشار ۹۶ درصد و ۴ درصد، آیا دامن زدن به اختلافات نیست؟ واقعا اگر قرار باشد چنین تفکیکی را لحاظ کنیم خود دکتر قالیباف و معاونان و مشاورانشان در کدام دسته جای میگیرند؟ 
البته من از اول گفتم آقای قالیباف این بار قصد انصراف دارند و فقط آمده‌اند تا کار تخریب دولت که چهار سال دستور کار صدا و سیما بود را در مناظرات به سرانجام برسانند. این کار قطعا هزینه داشت و به جای آقای رئیسی ایشان این وظیفه را به عهده گرفتند تا جناب قاضی عادل در نظر مردم از عدالت ساقط نشوند. 
معنای انقلابی‌گری و فدا کردن خود برای انقلاب را هم فهمیدیم! 
و من الله توفیق
پاسخ:
سلامت باشید
«به نظر من خطا و اشتباه در کار همه هست» دقیقا همین جمله خودتان را تکرار می‌کنم. مهم برآیند و معدل کلی است. من در بحث‌های شفاهی و گاهی در مکتوباتم نسبت به آنچه درمورد روحانی بی‌انصافی بوده یا از سوی قالیباف اشتباه، اشاره کرده‌ام. چندمورد از روحانی دفاع کرده‌آم و چندمورد قالیباف را نقد کرده‌ام. اما حجم آن طرف ماجرا با این طرف ماجرا هرگز قابل مقایسه نیست. قالیباف اگر بیست درصد خطا و اغراق و بی‌انصافی داشت؛ هشتاد درصد نقد منطقی و حق‌طلبانه داشت. روحانی اگر بیست درصد نقطه مثبت داشت، هشتاد درصد کارنامه غیرقابل دفاع دارد.
در چنین شرایطی است که سخنان شما هم بیش از اینکه تلاش برای انصاف و رسیدن به حق‌طلبی در انقلابی‌بودن باشد؛ تلاش برای پاک کردن صورت مسئله است. یعنی ندیدگرفتن هشتاد درصد حقیقت و پررنگ کردن بیست درصد حقیقت است. که خود یک روش باطل و سفسطه‌آمیز است
با اجازه شعرتون رو در صفحه اینستام با نام خودتون منتشر کردم
پاسخ:
سلام
لطف کردید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">