در آن نیامده ایّام

حسن صنوبری

در آن نیامده ایّام

حسن صنوبری

در آن نیامده ایّام

ثُمَّ نَادَى بِأَعْلَى صَوْتِهِ :
الْجِهَادَ الْجِهَادَ عِبَادَ اللَّهِ
أَلَا وَ إِنِّی مُعَسْکِرٌ فِی یَومِی هَذَا
فَمَنْ أَرَادَ الرَّوَاحَ إِلَى اللَّهِ
فَلْیَخْرُجْ .

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات


*****

فیلم «ابوزینب» با کارگردانی «علی غفاری»، نویسندگی محمود غلامی و رضا اسکندر و بازیِ بازیگران لبنانی‎ای چون: کارمن لبس، باسم مغنیه، عمار شلق و یوسف حداد از آن فیلم‎هاست که باید خیلی پیش‎تر از این حرف‎ها ساخته می‎شد و خیلی بهتر از این.

فیلم، فیلم مقاومت است و آن‎هم مقاومت لبنان. از طرفی موضوع و ایدۀ فیلم هم ایدۀ بسیار مهمی است. به‎جز موضوع کلی فیلم، نکات محتوایی دقیق دیگری در این فیلم دیده می‎شود. کلیت فیلم درباره مقاومتِ یک خانوادۀ لبنانی دربرابر اسرائیل و نیز موضوع عملیات استشهادی است. برای مثال، یکی از آن نکات خوبِ محتوایی‎اش تعریفِ عملیاتِ استشهادی با ملاک‎های ماست. ملاک‎هایی که باعث می‎شوند عملیات استشهادی تمایزی ذاتی و ماهوی با عملیات انتحاری تکفیری‎ها داشته‎باشد. چه‎اینکه می‎دانیم وظیفۀ مهم تعیین‎شده از سوی آمریکا و اسرائیل برای تکفیری‎ها قلب ماهیت همۀ موضوعات فرهنگ اسلامی از جمله «جهاد» است.

فیلم فیلم بد و خیلی ضعیفی نیست، اما می‎توانست خیلی بهتر باشد. قطعا از آن فیلم‎های دفاع مقدسی جشنواره که من دیده‎ام («تگرگ و آفتاب» و «حکایت عاشقی») خیلی خیلی بهتر است. نیز، به‎جز ارزش محتوایی، خالی از خلّاقیّت‎های هنری و سینمایی هم نیست؛ ولی باز جای کار داشت. هنگام تماشای فیلم فکر کردم سازنده‎اش یک کارگردان جوان لبنانی است و این هم اولین فیلم اوست. بعد متوجه شدم کارگردان ایرانی است و سابقه‎دار. چه‎اینکه «استرداد» علی غفاری خیلی سروصدا کرده بود (من هنوز ندیدمش) لذا توقع خیلی بیشتر بود.

علی‎ای‎حال من خیلی خوشحالم که این فیلم را دیدم. و خیلی آفرین و خسته‎نباشید می‎گویم به سازندگان و حامیانش و امیدوارم ساخته شدن این فیلم فی‎نفسه برای سینمای خواب‎آلودِ سرزمین ما نسیم بیداری باشد و عده‎ای انگیزه بگیرند تا کار غفاری را کامل کنند.



پ ن: دوسال پیش هرکدام از فیلم‌های جشنواره فجر (دوره سی و سوم) را می‎دیدم ریویویی کوتاه برایشان در وبلاگ سابقم می‎نوشتم. همه‌شان به همان دلیل قبلی از آن وبلاگ پاک شد. این یکی از آن یادداشت‌هاست که به مناسبت اکران عمومی فیلم بازنشر می‌شود. آن موقع فیلم پوستر نداشت، تصویر بالا را خودم برایش ساختم!

نظرات  (۴)

عالی
باید ببینمش حتمآ
کاش یه کارگردان درست و حسابی پیدا می شد با یه متن درست و حسابی تر و یه فیلم می ساخت درست و حسابی ترین!!!
  • شبگیر ‌‌‌
  • استرداد که چندان جالب نبود، فقط رو  دست میزد به بیننده. همین.
    سلام و رحمت
    ۱. تصویر را یادم بود . همان وقت نوشته تان را خوانده بودم.  
    ۲. دوباره مسیر یک دعوت نامه صادر کرده و به گمانم شما جز کسانی هستید که بی دعوت همواره چنان کرده اید و علمتان را برای همه روی صفحه به اشتراک گذاشته اید. 
    در عین حال خواستم به عنوان مالکیت چنین اندیشه ای اولین کسی باشید که دعوتتان می کنم برای پست های ناپایان نامه.

    ۳. ممنون خواهم شد اگر به این حرکت پیوستید بنده را نیز مطلع بفرمایید.
    پاسخ:
    سلام استاد
    1. بزرگوارید
    2و3: از خدا جوییم توفیق زمان | بی زمان محروم ماند از کاروان

    ارسال نظر

    کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
    اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">