در آن نیامده ایّام

حسن صنوبری

در آن نیامده ایّام

حسن صنوبری

در آن نیامده ایّام

ثُمَّ نَادَى بِأَعْلَى صَوْتِهِ :
الْجِهَادَ الْجِهَادَ عِبَادَ اللَّهِ
أَلَا وَ إِنِّی مُعَسْکِرٌ فِی یَومِی هَذَا
فَمَنْ أَرَادَ الرَّوَاحَ إِلَى اللَّهِ
فَلْیَخْرُجْ .

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات

 

این روزها روزهای روضه است. هم روزهای شنیدن و خواندن و فهمیدن و به یادسپردن مسائل و مصائب بانوی بانوان جهان (سلام خدا بر ایشان) و هم روزهای گریستن. بعضی از فکرها و فهم‎ها ناگزیرند از گریستن، و اگر کسی بگوید نیازی به گریستن نیست و و مطالعه و دانستن و فهمیدن کافی‎ست، معلوم است در همان فکر و فهم هم فقط مدعی‎است.

پس خوش به حال کسانی که در این امور بتوانند بفهمند، به‎یاد بسپرند و بگریند؛ آنگاه بگویند، به‎یادآورند و بگریانند. واقعاً خوش به حال کسی که صدای گرمی دارد و می‎تواند با اخلاص و با دل شکسته روضۀ حضرت زهرا را بخواند. من حتی صدای گرم را هم ندارم، چه رسد به ویژگی‎های دشوارترش. پدرم صدای خیلی خوبی دارد و مادرم دوست‎داشت من روضه‎خوان حضرت زهرا و امام حسین (علیهم‎االسلام) شوم، شاید چون فکر می‎کرد آن صدا به من هم ارث می‎رسد؛ ولی آن ارث نرسید و آن آرزو هم محقق نشد. هرگاه نوحه یا شعر مرثیه‎ای می‎گویم و حنجرۀ گرمی آن شعر را می‎خواند و گوش عاشقی آن شعر را می‎شنود، بی‎شک خیلی خداراشکر می‎گویم؛ هرچند می‎دانم «اثر» خاص و خاسته از نفس و حنجرۀ خواننده و گوش و دل شنونده است. اما بالاخره شعر من هم خودش را قاطی ماجرا کرده. حس می‎کنم بدون داشتن بلیط و پنهانی سوار اتوبوس بهشت شده‎ام. ولو در ایستگاه بعدی بفهمند کیستم و پیاده‎ام کنند؛ یک ایستگاه هم یک ایستگاه است. «یک ایستگاه در بهشت».

در پوشۀ «میثم مطیعی»ام چهار قطعۀ صوتی با موضوع فاطمیه و با شعر خودم را پیدا کردم. آقای مطیعی واقعاً لطف کرده‎اند با وجود اینهمه شاعر خوب و بهتر از من، گاهی از من هم شعر خواسته‎اند. آن چهار عبارت‎اند از: سه روضه و یک نوحه. نوحه را دوست دارم. یک روضه را خیلی دوست دارم و دو روضه را نه خیلی. هرچند بابت همان‎ها هم خدا را شاکرم. از آن دو روضه که خیلی دوستشان ندارم یکی تقصیر شعر خودم و دیگری تقصیر طرف دیگر ماجراست! 

آن روضه که خیلی دوستش دارم، بسیار کوتاه است. لطف می‎کنید اگر بشنوید. اگر یک نفر هم این روضه (یا دیگری) را بشنود و بپسندد و بگرید بر مرثیۀ حضرت فاطمه (سلام‌الله علیها) من حاجتم را از وبلاگ‌نویسی‌ام گرفته‌ام. این روضه به‌نظرم بسیار هنرمندانه و زیباست. یعنی اجرایش توسط آقای مطیعی. در این روضۀ کوتاه تا حدی از سنت آواز ایرانی استفاده کرده است. چیزی که کمتر در روضه‎های ایشان شنیده‎ام. موضوع روضه مربوط به روز شهادت (یعنی پس از شهادت) حضرت فاطمه زهرا (سلام‎الله علیها) است. شعرش را هم (با همه سرعت و محدودیت سرایش) دوست دارم. یک بیت دیگر هم داشت که بیت دوم بود اما آقای مطیعی یا شاید هم دوست شاعرم گفتند خوب نیست، حذفش کن. کنارش گذاشتم، ولی آن موقع حس لطیفی داشتم و این بیت را مناسب حس و حالم و حس و حال موضوع می‌دانستم:

دانش‌آموز دبستان خدا

بازمی‌گردی به بستان خدا

حس من حس آرامش حضرت زهرا (سلام‌الله علیها) پس از پایان گرفتن رنج‌ها و قدرناشناختن‌ها، با شهادتشان بود.

دانلود «فاطمه! دست علی یار تو باد»

لینک به متن شعر

در نوحه، آقای مطیعی بند دوم را خیلی دوست داشت و با بند اول مشکل داشت. می‎گفت مردم معنای «باد مهرگان» را نمی‎فهمند. من گفتم اولاً شما استاد دانشگاهی و هیئتتان هم دانشگاهی است، اینجا ایرادی ندارد کمی سطح بالاتر برود. دوما در آهنگی محرمی و بسیار معروف با شعر استاد ما هم این واژه هست و ... خلاصه حرف مرا با دلی مکروه قبول کردند. الغرض: بادمهرگان بادی است که در فصل پاییز می‎وزد وبا خود پیام نیستی (و ریختن شاخ و برگ درختان و سبزی و گل‎های باغ) را دارد. همان باد خزانی. همچنین آقای مطیعی گفتند اگر می‎شود گریزی هم به موضوع حجاب بزنم؛ من بی اکراه و با اعتقاد گفتم چشم.

دانلود نوحه «وای از آن غربت شبِ دریا»

لینک به متن شعر

این (همان است که تقصیر شعر خودم است) از همه قدیمی‎تر است. شعر  را الآن خیلی دوست ندارم و مخصوصا به‎نظرم به درد روضه‎خواندن نمی‎خورد.

دانلود «به حال ما در و دیوار خانه می‎گرید»

لینک به متن شعر

این (که اجرایش را خیلی موفق نمی‎دانم) هم مربوط به پس از مراسم تدفین حضرت زهرا سلام الله و از زبان مولاعلی (ع) است. البته روضۀ آقای مطیعی خیلی خوب است مثل همیشه، منظورم خوب چفت نشدن شعر با روضه است. شاید چون طولانی بود، خوب مدیریت نشد ولی بعضی بیت‎هایش را هنوز خیلی دوست دارم، از جمله این:

دنیا برای مردم دنیا بماند

تنها برای مرتضی زهرا بماند

دانلود «از آن مزار بی‎نشان می‎آمدم من»

لینک به متن شعر

نظرات  (۱۶)

تشکر
پاسخ:
سلامت باشید.
خیلی ممنونم که لینک دادید
  • .. خانم الف ..
  • سایه افتاده کبودی نیست این..
    اجرتون با حضرت زهرا (س)
    بسیار زیبا بود.
    شعر گفتن برای اهل بیت هم فیض عظیمیه..
    خوشا به سعادتتون که این توفیق شامل حالتون شده..
    ما رو از دعاتون بی نصیب نذارید..
    محتاجیم..
    پاسخ:
    نظر لطف شماست. شعر خوب بله، ولی شعرهای بد یا معمولی نه. شعرهای ما بیشتر برای التیام خودمان است

    سلام
    اجرتون مستقیما با خود خدا
    خداخیرتون بده و خوش یه حال تون حوش به سعادت تون
    خیلی التماس دعا
    پاسخ:
    سلام علیکم
    یاعلی‌مدد
    خدا به شما اجر دهد 
    به نظر من که هر چهار تا خیلی زیبا و تاثیرگذارند البته اولی و دومی همانهایی که خودتان هم گفتید خیلی خیلی خوبند ... صدای آقای مطیعی هم که حرف ندارد

    نیست، سیلی نیست، سیلی نیست این ...

    گل یاس و نیلوفرم، همه هستی‎ام همسرم

    مادر حسین و حسن، یادگار پیغمبرم
    مباد از مرتضایت رو بگیری
    تک و تنها به غم‎ها خو بگیری
    بگریی در خودت تنها چو دریا
    چو کشتی نیمه شب پهلو بگیری
    وای از آن نالۀ دل سوزان
    وای از آن گریۀ شهِ مردان

    خوش به حالتان ... التماس دعا
    پاسخ:
    ممنون از نظر لطف شما
    بله صدای ایشان واقعا خوب است. ما اصلا با بدصدا کار نمی‎کنیم :)
    می شود از وبلاگ نویسی حاجت گرفت...



    پاسخ:
    بله، هرچند به ندرت :)
    خوش به حالتان....
    خوش به حال کلمه هایتان....
    خوش به حال دلتان....
    می دانید بانو به کم تر کسی اجازه می دهد که از درد هایش بنویسد؟
    بانوی نجیب ما حتی نخاسته شیعیانش بالای قبرش برای تنهایی اش گریه کنند....دلش نیامده که شیعه اش غمگین شود.....اما اگر اجازه داده که کسی دردش را بشنود یعنی زیادی برای بانو عزیز است...
    شما که برای بانو عزیزید
    می شود اگر برای بانویم سیاه پوشیدید....اگر رفتید توی مراسمش....اگر برای تنهایی اش گریه کردید...اگر کسی گفت نزن مادرمو......اگر اشک زلالتان غلت خورد توی صورتتان .....برای گدای هزار ساله درش هم دعامی کنید؟
    می شود برای من هم دعا کنید؟


    پاسخ:
    قطعا نظر لطف شماست و من هم در عین نالایقی، برای همه دعا کرده‎ام و می‎کنم.
    ولی بانوی دو عالم مهربانند، سخت‎گیر نیستند، می‎گذارند همه به هیئتشان بیایند بلکه خودشان را پیدا کنند. حتی آدم‎های درب و داغانی چون ما. چراکه بحث لیاقت ما (قابلیت قابل) نیست، موضوع عطوفت ایشان (فاعلیت فاعل) است.
    التماس دعا ...
    خیلی ممنون
    پاسخ:
    یاعلی
    ممنون که گوش کردید
  • حسین سامانی
  • قبول باشه جناب صنوبری انشاءالله....
    روضه اول چقدر خوب بود...
    این شبا من رو هم دعا کن ، میدونی چقد گرفتارم.
    یا علی.
    پاسخ:
    دم شما گرم حسین آقا
    چشم، شما هم مرا دعا کن
    سلام
    من نتونستم دانلود کنم :(
    به جز نوحه ی دست علی یار تو
    فکر کنم به نحوه ی باز شدن لینک مربوط بشه.

    پاسخ:
    سلام علیکم
    من لینک مستقیم دادم
    این هم لینک‎های غیرمستقیم آن سه روضه خدمت شما:

    http://bayanbox.ir/info/7125784004406153646/f92-sh01-01-rouzeh
    http://bayanbox.ir/info/4617678400702639433/Shab3Fatemieh2-1393-02
    http://bayanbox.ir/info/8820537534221046000/Fatemie-Rowze

    احسنت، مرحبا، مرحبا، آجرک الله 
    واقعاً اشک ریختم. 
    اجر و مزدت با امام زمان ان شاءالله 

    خیلی عالی بود...

    من با روضه بیشتر مأنوسم تا نوحه. ولی هر دو را استفاده کردم
    پاسخ:
    نظر لطف شماست
    اگر دلنشین است به صدای آقای مطیعی و صفای خودتان است
    سلام شما وبلاگ جدیدی دارین اقای صنوبری؟

    وبلاگ ایوون برای شماست؟

    ممنون
    پاسخ:
    سلام. نه. همین وبلاگ جدیدم است و به رنگ آسمان وبلاگ قدیمی. وبلاگ ایوون برای آقای حسن صنوبری دیگری است که در رادیو هم فعالیت دارد
    آقا خیلی ارادت داریم .
    خیلی فیض بردیم و اجر شما با حضرت زهرا 
    از طرف ما به حاج میثم مطیعی هم سلام برسانید و افتخار ماست
    جواب ما را هم در پست قبلی ندادی برادر سکوت علامت رضاست ؟ :-)
    پاسخ:
    دم شما گرم. بزرگ‎وارید
    خیلی کم ایشان را می‎بینم، ولی اگر دیدمشان چشم

    *

    خیر برادر. نه علامت رضا بود نه علامت ارزش قائل نشدن.
    با تشکر از لطف شما و دیگران برای شرکت در بحث، حس کردم دیگر بحث‎هایمان از سنخ جدل احسن نیستند و دارند به مراء می‎رسند. چیزی که از سوی اولیای دین نهی شده است. خشونت و جدیت بعضی از بحث‎های پایانی زیادی بالا بود و ادبیاتش همینطور داشت بدتر می‎شد. شماها هم که مدام فقط به من می‎گویید سفسطه می‎کنم :) از طرفی به اندازۀ کافی استدلال‎ها مطرح شدند، من که خودم ذیل کامنت‎های مختلف مسائلی را گفتم؛ ادامۀ بحث شاید فقط به تکرار استدلال‎های قبلی‎مان و تغییر لحنشان بیانجامد که خوب و مفید نیست. لذا ترجیح دادم فعلا سکوت کنم و به حرف‎هایتان فکر کنم، شاید هدایت شدم :) یا بالعکس :) البته نکات دیگری هم بود. مثلا اینکه موضوع بحث کمی منحرف شد و از ابوحیدر و امیرخانی و بحران جنسی و ازدواج موقت فقط آخری ماند. شاید بهتر باشد این آخری بعدا در مطلبی به طور جداگانه و اختصاصی طرح شود. تا ببینیم خدا چه می‎خواهد.
  • آبجی خانوم
  • حقیقتا غبطه خوردیم
    اجرتون با سید الشهدا
    پاسخ:
    بزرگوارید. ممنون که گوش دادید.
    من هم به گویندگان و شنوندگان غبطه می‎خورم.
    زیبا و به موقع !
    پاسخ:
    نظر لطف شماست. البته که به موقع بود :)
    سپاس که وقت گذاشتید

    سلامت باشی.

     

    کامنت ما که خشونت نداشت ولی جدی بود مگر شما شوخی داشتی؟؟

    شما جوابی دادی و من هم نظرم را گفتم و یکی دو سوال هم پرسیدم که بی جواب گذاشتی مراء و جدل نداشت که!!

    خدا همه ی ما را هدایت کند

    متشکرم 

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">