در آن نیامده ایّام

حسن صنوبری

در آن نیامده ایّام

حسن صنوبری

در آن نیامده ایّام

ثُمَّ نَادَى بِأَعْلَى صَوْتِهِ :
الْجِهَادَ الْجِهَادَ عِبَادَ اللَّهِ
أَلَا وَ إِنِّی مُعَسْکِرٌ فِی یَومِی هَذَا
فَمَنْ أَرَادَ الرَّوَاحَ إِلَى اللَّهِ
فَلْیَخْرُجْ .

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
http://bayanbox.ir/view/354297334390344530/bodyguardmovie.png

به خدا من هم بلدم انتقاد کنم، شاید بهتر از خیلی‎ها، اما اول باید خوبی‎ها و خوشایندها را مد نظر داشت. فلذا عرض کنم خدمتتان:
* خوشحالم که امسال سلحشوران، حماسی‎مردان و حماسی‎زنان در سینمای ایران نماینده‎ای دارند.
* خوشحالم که بادیگاردِ حاتمی‎کیا برای دفاع از معنا و محتوای خوب خود تا حد قابل قبولی مسلّح به سلاح هنر، خلّاقیّت و جذّابیّت است.
* خوشحالم که مثل قدیم‎ها فیلم‎های حاتمی‎کیا آنقدر «امروزی» و «اینجایی»اند که بحث‎برانگیزترین فیلم‎های جشنواره می‎شوند.
* خوشحالم که حاتمی‎کیا برای بادیگارد به اندازۀ چ تبلیغ نکرد.
*
خوشحالم که پرویز پرستویی دوباره به حاتمی‎کیا برگشت و بالعکس. آن‎هم قهرمانانه و سلحشورانه. آن‎هم نه تکراری و شعاری. {گویا تجربۀ کارکردن با یک جوان غُدّ (ولو خوب) یعنی عرب‎نیا، حاتمی‎کیای موسفیدکرده (که در غدی و غرور سوابق بیشتر و افتخارآمیزتری دارد) را به این نتیجه رسانده که دیگر فقط با پیرمردهایی مثل خودش می‎تواند کار کند. بالاخره دوتا آدم غد و موفق آن‎هم از دو نسل مختلف به سختی می‎توانند با هم کار کنند. این موضوع درمورد موسیقی چ و محسن چاوشی هم حدوداً اتفاق افتاد. و البته در هردو مورد جوان‎ترها متضرر شدند. یک آدم حسابی باید جای غدی و غرور را بلد باشد،یک لوتی هرچقدر هم گستاخ باید حرمت لوتی پیر را نگاه دارد، و الّا خودش را ضایع می‎کند. کاش درمورد موسیقی نیز (برای نسخۀ اکران عمومی) حاتمی‎کیا یاد آدم‎هایی مثل علیرضا عصار بیفتد (یا بالعکس).}
* خوشحالم که با فیلمسازی آدم‎هایی مثل مجید مجیدی و ابراهیم حاتمی‎کیا «نقد سینمایی» در کشور ما رشد می‎کند، چون وقتی این دو فیلم نسازند اتفاق خاصی درمورد بقیه نمی‎افتد، ولی وقتی یکی از این دو نفر دست به دوربین ببرد همه ملت ایران یک‎شبه تبدیل می‎شوند به منتقد و برای گیردادن به فیلم، انواع و اقسام تکنیک‎ها، راه‎ها و مناظر نقد (به معنای اشکال‎گیری) کشف و گاهی خلق می‎شود.
* خوشحالم و خیلی خوشحالم که در جشنوارۀ امسال نیز ابراهیم حاتمی‎کیا و مسعود دهنمکی توامان حضور دارند. یعنی «ما» حق انتخاب داریم. اگر فقط دهنمکی باشد، ما انتخابی نداریم و آخر فقط بدنامیش برایمان می‎ماند. اگر فقط حاتمی‎کیا باشد و ما دوست بداریم و حمایت کنیم، متهممان می‎کنند (غلط یا درست) که چارۀ دیگری نداشتیم یا اینکه فقط به امور محتوایی اهمیت می‎دهیم و کاری با هنر و سینما نداریم. اما حضور توامانِ حاتمی‎کیا و دهنمکی یعنی فرصت برای تجلی اراده و اندیشه و بصیرتِ کسانی که هم واقعا امام خمینی و اسلام را دوست دارند، هم سینما و ارزش هنری ساختاری را.
اینکه امام خمینی خوب و آمریکا بد؛ موضوعی بدیهی است. پس این انتخاب بین دهنمکی‎ها و حاتمی‏‎کیاها (در همۀ عرصه‎ها و با همه عناوین و تجلی‎های دیگرش) است که عیار فهم و موجب رشدِ معتقدان به حضور سیاسی و اجتماعی اسلام است.

همۀ حرف‎های گفته‎شده به معنای این نیست که این فیلم حاتمی‎کیا هیچ ضعفی ندارد. اما باز هم می‎بینیم که: «پرچم حاتمی‎کیا بالاست».


در گرامی‎داشت جوانمردی اخیر حاتمی‎کیا در جشنواره 34م:

یادمان می‎آید که فیلم شیار 143 قدر و ارجی عظیم یافت و دید. و می‎دانیم این نبود مگر به خاطر سخنان حاتمی‎کیا در جشنواره 33م. یعنی جشنواره‎ای که میزبان فیلم مهم خود حاتمی‎کیا بود و این کارگردان می‎توانست فقط مدافع و مبلغ فیلم خودش باشد. شیار 143 فیلم خوبی بود که مظلوم واقع شده و نادیده گرفته شده بود، حمایت حاتمی‎کیا باعث شد دیده و به جشنواره راه داده شود و البته شاید بیشتر از ارزش خود فیلم مورد احترام و استقبال مردم قرار گرفت، و این هم نبود مگر به خاطر همان حمایت محکم حاتمی‎کیا.
امسال هم فیلم خاص و مهم «هیهات» با چهار اپیزود و چهار کارگردان: هادی مقدم‎دوست، روح‎الله حجازی، دانش اقباشاوی و هادی نائیجی، با وجود همۀ اهمیتش از سوی دبیر جشنواره حذف شد. این حذف بخش مهمی از دو صحبت اخیر حاتمی‎کیا در نشست خبری فیلمش و همچنین پس از آن در جمع خبرنگاران را به خود اختصاص داد تا برندِ سینمای انقلاب بار دیگر از مظلومیت جوان‎های این سینما دفاع کند:

«داعش نزدیک کشور ما شده است و ما دمِ در کشورمان گیت اشعه ایکس گذاشته‌ایم. خدا کند که فیلمسازهای ما متوجه این موضوع بشوند و فیلم‌های خود را متوجه این وضعیت خاص کشور کنند... متاسفانه می‌شنویم که آثاری که درباره این موضوع ساخته شده هم وارد جشنواره نشده ... 90 درصد فیلمها متوجه این خطر نیستند و بی‌توجهی به این بچه‌های رزمنده یک ظلم بسیار بزرگ است... این توجیه درست نیست که ممکن است این آثار به خوبی نتواند موضوع را نمایش دهند. اتفاقا باید این آثار ساخته شوند و باید فیلمسازی که خطر را پذیرفته و برای فیلمسازی به عراق رفته  تشویق شود و باید به کار او توجه کرد. من نمی‎دانم در این ساختار چگونه برنامه ‌ریزی می‌شود که لزوماً 10 تا یا 20 تا فیلم وارد مسابقه شوند. باید این بچه‌ها بیایند و کارشان دیده شود. به‌خصوص فیلمسازی که رفته در عراق کار کرده و هر لحظه احتمال ترورش وجود دارد. باید برای این‎ها احترام قائل شویم. این که اینها در حاشیه جشنواره باشند درست است؟ من نه به محمد حیدری کار دارم و نه حتی به آقای ایوبی و آقای  جنتی. با آقای روحانی کار دارم که در این موضوع هست. چطور می‌شود که فیلم‎های اینگونه وارد مسابقه نمی‌شوند؟ ... این موضوع،‌موضوع روز ماست. چه کنیم که هنوز هم مثل زمان جنگ مسئولان سمت شمال می‎ایستند، در حالی که جنگ در جنوب است؟»

البته که بعید می‎دانم وسط این دعواهای انتخاباتی فرصتی برای شنیدن حرف‎ها و دردل‎های مهم فرهنگی برای ما و حضرات فراهم شود. و الله ولی التوفیق.

نظرات  (۱۱)

سلام علیکم
اگر قرار باشد یک کف و یک حد طراز و سقف برای «آنچه باید باشد» سینمای انقلاب اسلامی تعریف کنیم
کف آن می شود سینمای ده نمکی
و کمی مانده به سقف آن (با تسامح البته) میشود سینمای حاتمی کیا
(البته این یک توصیف شخصی است و لزوما تعریف جامع و کاملی نیست)

این دو نفر دو حد شاخص برای نشان دادن حدود سینما از جنس انقلاب اسلامی اش به جامعه سینمایی اند.
پاسخ:
سلام علیکم و رحمه الله
نه خیر، آنچه گفتید برای «آنچه هست» است
در «آنچه باید باشد» دهنمکی نیست و حاتمی‎کیا کف است و سقف هم که در خیال نگنجد!
به نظرم سینمای دهنمکی بیشتر به کار تعریف حدود اوضاع فیلم فارسی امروز می‎آید

صفت برازنده تر از جوان مردی واسه ش نیست

ی جنتلمن واقعی

عذر میخوام ،منظورتون از پیری حاتمی کیا نسبت به عرب نیا واسه سبک و منش ش هست دیگه؟!!

پاسخ:
درست است

بله حدوداً
  • آب‌گینه موسوی
  • بله؛ خداراشکر که:

    پرچمِ حاتمی‌کیا بالاست!

    منتظرِ این یادداشت بودم، سپاس.
  • آب‌گینه موسوی
  • برای آن قصیده هم به‌گمانم، همان‌وقت گفته‌بودم که خیلی زیباست. آدم را یادِ کارگردانی‌های « سیّد حسن حسینی» می‌اندازد.

    پاسخ:
    نظر لطف شماست

    یعنی چی کارگردانی‎های سید حسن حسینی؟!
  • آبجی خانوم
  • "من نه به محمد حیدری کار دارم و نه حتی به آقای ایوبی و آقای  جنتی. با آقای روحانی کار دارم که در این موضوع هست. چطور می‌شود که فیلم‎های اینگونه وارد مسابقه نمی‌شوند؟ ... این موضوع،‌موضوع روز ماست. چه کنیم که هنوز هم مثل زمان جنگ مسئولان سمت شمال می‎ایستند، در حالی که جنگ در جنوب است؟"

    این تضاد حاتمی کیا رو درک نمیکنم
    پاسخ:
    کدام تضاد؟!
    حالا شاید تضادهایی داشته باشد ولی در این سطر پیدایش نمی‎کنم

    سلام

    بی ربط نوشت:

    این مقاله را خوانده اید؟

    به نظرم حیف باشد که نخوانید

     

    http://tarjomaan.com/vdca.0n0k49n0a5k14.html

    پاسخ:
    سلام. خیلی ممنونم
    وسط خواندنش هستم
    هرچند خیلی دوست ندارم حسین درخشان را پیگیر باشم
    سلام
    دمتون گرم آقای صنوبری بابت این مطلب خوب مخصوصا تذکر انتهای مطلب که از دید رسانه ها غافل مونده. همه حرفهای حاتمی کیا رو بازنشر کردن ولی نگفتن منظور فیلم هیهات بوده
    در کل حیف هیهات بود
    درمورد بادیگارد هم تعریف شمارو به فال نیک میگیرم و مشتاقم فیلم را ببینم
  • حسین سامانی
  • حاتمی کیا مهم ترین کارگردان بعد انقلابه ، رو دست مهاجر تو سینمای ما فیلم نیس.
    بادیگارد رو ندیدم ، ولی کاش ابراهیم خان به خورده انتقاد پذیر تر بود.

    پ.ن بی ربط : مجال اردو اومدن نیس ، دلم برا همه تنگ شده بود!

    :(
    پاسخ:
    ای بابا
    البته تو اردوهایت را انفرادی آمدی!
    منم بلیط میخوااااام :((
  • آب‌گینه موسوی
  • شعرهای سینماییِ سیّد.
    سلام حسن آقا
    اول تسلیت، بعد تبریک
    انشالله با حضرت ارباب محشور شوند.

    حقیقتش دوبار رفتم توی تعطیلات بادیگارد رو دیدم. مثل تو بابت همه اون موارد ذوق کردم. بعدش هی گشتم یه نقد درست درمون هم درباره بادیگارد و حاتمی کیا بخونم اما یافت نشد. یکهو یاد تو افتادم و یقین کردم حتما چیزی نوشتی درباره ش
    اومدم و البته جز تمجیدت چیز بیشتری ندیدم.
    بردار یه نقد حسن صنوبری وار هم برای حاتمی کیا بنویس و به اون ضعفهایی که سربسته از کنارش گذشتی هم لباس تفصیل بپوشون تا ما بیایم بخونیم دنیا رو واقعی تر ببینیم!
    بنویس ها. منتظرم
    فکر نمیکنم لازم باشه درباره اهمیت این فیلم توی سینمای ایران حرف بزنیم دیگه. لازمه؟
    پاسخ:
    سلام علیکم
    ممنونم از شما. به همچنین تبریک بر شما

    والّا آدم باید وجودش موثر باشد. شک دارم نقد خوب کم باشد. ظاهر قصه این است که همه منتقدند. من هم که متخصص نیستم. خودتان بنویسید آقای شریفی اگر مشکلی می‎بینید. من هم اگر چیزی به ذهنم برسد شاید بعدا بنویسم.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">