در آن نیامده ایّام

حسن صنوبری

در آن نیامده ایّام

حسن صنوبری

در آن نیامده ایّام

ثُمَّ نَادَى بِأَعْلَى صَوْتِهِ :
الْجِهَادَ الْجِهَادَ عِبَادَ اللَّهِ
أَلَا وَ إِنِّی مُعَسْکِرٌ فِی یَومِی هَذَا
فَمَنْ أَرَادَ الرَّوَاحَ إِلَى اللَّهِ
فَلْیَخْرُجْ .

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات

یک دعای زیبا

سه شنبه, ۱۷ شهریور ب.ظ

امام سجاد (ع) دعای زیبایی دارد که شروعش واقعاً تأثیرگذار است و خیلی دوستش دارم. این سطرهای آغازین از زیباترین شعرهای عاشقانه و عارفانه ای‎ست که تاکنون خوانده‎ام و شنیده‎ام، هرچند که شعر نیست.


 إِلَهِی کَیْفَ أَدْعُوکَ وَ أَنَا أَنَا

وَ کَیْفَ أَقْطَعُ رَجَائِی مِنْکَ وَ أَنْتَ أَنْتَ


خدایا چگونه صدایت کنم، در حالیکه من منم.

و چگونه از تو نا امید شوم، در حالیکه تو تویی.


سعی کردم چندجور ترجمه کنمش به شعر، ولی واقعا قابل ترجمه نیست. نهایتا بشود ازش برداشتی کرد:


زیبا! تو را چگونه بخوانم؟
                               حال‎آنکه من منم

از خود مرا چگونه برانی؟
                             حال‎آنکه تو تویی


نظرات  (۵)

  • احمدرضارضایی
  • تفسیرها و تاویلها دیوار بلندی شدن در برابر متن اصیل. حتی زیاد شدن کتابهای دینی هم. ما خیلی سریع و بی محابا به سمت کتب حرکت میکنیم و خارج میشیم از فضای سنتی و دلچسب ارتباط بدون واسطه با کلام حق یا حدیث معصوم.
    سلام بر آقای صنوبری
    ترجمه به شعر نیستا، اما با خوندنش یاد این بیت افتادم
    عجب دارم که ابر رحمتت نومید بگذارد
    که من عمری به امید کرم، تقصیرها کردم
    منم این سطر رو خیلی دوست دارم
    وَ اَعمِ اَبصارَ قُلُوبِنا عَمّا خالَفَ مَحَبَّتَکَ
    مشتاق دیدار
    یا علی
    سلام
    خدا از شما راضی باشد. برادر کم پیدایی.
    مشتاق بازگشت پرشورتان هستیم.
    سلام
    طیب الله انفاسک[ما] (توضیح: نظر به تاهل.)
    با همسر متن کوتاهت را خواندیم و لذت بردیم.
    خداوکیلی چقدر شعر تو متون مذهبی ما چشم انتظاره تا یه تیزبین شاعری بیاد و دریابدش...

    سلام
    به به...

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">